سلامت

با خواص پیاز برای پوست آشنا شوید!

خواص پیاز برای پوست

آخرین بروز رسانی ۱۷ آبان, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

خواص پیاز برای پوست ناشی از خواص و فواید شگفت‌انگیز آن است. پیاز در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان یک ماده ضروری در پخت غذاها استفاده می‌شود. باور عمومی این است که پیاز با میکروب‌ها و انگل‌ها در سیستم گوارشی مبارزه می‌کند. همچنین لایه‌های بیرونی آن سرشار از آنتی اکسیدان است.

بسیاری از مردم پیاز را به دلیل خواص پرو بیوتیکی می‌خورند که هضم را آسان می‌کند و میکروبیوم سالمی را در روده بزرگ ایجاد می‌کند. پیاز دارای یک جزء گوگرد و همچنین مواد مغذی مانند سلنیوم و ویتامین C است. این خواص تاثیرگذار برای گنجاندن پیاز در رژیم غذایی کافی هستند. در این مقاله بیشتر درباره خواص پیاز برای پوست و عوارض احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

خواص پیاز برای پوست --

خواص پیاز برای پوست

پیاز از خانواده گیاهان آلیوم است که شامل سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه است. انواع پیازهای قرمز، زرد و سفید خواص گیاهی مشابهی دارند.

خواص پیاز برای پوست ناشی از این است که پیاز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و آنتی باکتریال‌ها است. این مواد فواید پوستی مانند کاهش جای زخم و روشن کردن پوست دارند.

اکثر مردم دوست ندارند صورت و بدنشان بوی پیاز بدهد. اما این سبزی منبع غنی و شگفت‌انگیزی از اسیدها و ترکیبات دوستدار پوست است. این سبزی اشک آور حتی به نرم شدن پوست نیز کمک می‌کند.

قیمت هر کیلو پیاز خشک

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها یکی از مواد مؤثر در خواص پیاز برای پوست هستند. آن‌ها می‌توانند محل زخم‌های جراحی را بهبود دهند. فیتوکمیکال‌ها می‌توانند پوست را نرم و درخشان کنند. آنتی باکتریال می‌تواند با باکتری‌هایی که باعث التهاب می‌شوند، مبارزه کند. این ماده ضد عفونی کننده به مبارزه با ویروس‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند.

علیرغم تمام این خواص پیاز برای پوست، یک نکته مهم وجود دارد. اگر چه مطالعات متعددی به چگونگی تأثیر پیاز بر هضم پرداخته است، اما واقعاً تحقیقات زیادی در مورد تاثیر پیاز بر پوست وجود ندارد.

بهبود جای زخم

بهبود جای زخم از خواص پیاز برای پوست است. پیاز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. ترکیباتی که با دفاع در برابر رادیکال‌های آزاد به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که در بدن گردش می‌کنند و می‌توانند باعث آسیب سلولی و ایجاد چین و چروک و سایر علائم اولیه پیری شوند. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند آسیبی وارد کنند.

یکی از شناخته شده‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در عصاره پیاز، کورستین است. این ماده به مبارزه با التهاب و التیام کمک می‌کند.

این خاصیت باعث محبوبیت و افزایش کاربرد عصاره پیاز در آماده سازی مواد درمانی موضعی مورد استفاده برای درمان جای زخم شده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ بر روی موش‌ها از این نظریه  را تایید کرد که کورستین به بدن شما کمک می‌کند تا پوست سالمی داشته باشید. البته برای تأیید این تأثیر، باید تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.

یک مطالعه متفاوت در سال ۲۰۱۸، کاربرد موضعی ژل عصاره پیاز را با ژل سیلیکون که از درمان‌های رایج جای زخم است، مقایسه کرد.

پس از استفاده از هر ژل به مدت ۱۲ هفته، محققان دریافتند که هر دو به یک اندازه در درمان جای زخم پس از جراحی مؤثر هستند.

طریقه خشک کردن پیاز

از بین برنده باکتری‌های سطح پوست

یکی دیگر از خواص پیاز برای پوست، از بین بردن باکتری‌های سطح پوست است. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶، عصاره پیاز می‌تواند اکثر اشکال باکتری را غیرفعال کند. این خاصیت به برای پوست بسیار مفید است؛ زیرا باکتری‌ها می‌توانند التهاب سطح پوست را افزایش دهند. این خواص ضدباکتریایی برای رفع جوش‌های آکنه‌ای نیز مفید است.

رفع جوش‌های آکنه‌ای

رفع جوش‌های آکنه‌ای از دیگر خواص پیاز برای پوست است. پیاز حاوی اسید سولفوریک طبیعی است و برای درمان برخی از انواع آکنه‌ها می‌توان از گوگرد رقیق شده استفاده کرد. وجود این ماده مؤثر در پیاز آن را به گیاهی عالی برای رفع جوش‌های آکنه‌ای تبدیل کرده است. البته هیچ مطالعه علمی خاصی نشان نداده است که اسید پیاز می‌تواند برای درمان جوش فعال استفاده شود یا خیر.

پیاز و ویتامین C

ویتامین C یکی از خواص پیاز برای پوست است. خاصیت افزایش سرعت گردش سلولی ویتامین C بسیار شناخته شده است. این موضوع به کاهش جوش‌ها، کاهش قرمزی و روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.

یادآوری این نکته ضروری است که عصاره پیاز جایگزینی برای درمان‌های پزشکی عفونت‌های باکتریایی یا قارچی نیست و باید از پزشک کمک بگیرید.

بهترین راه برای استفاده از خواص پیاز برای پوست چیست؟

بهترین راه برای استفاده از خواص پیاز برای پوست چیست؟

انواع پیاز قرمز، زرد و سفید در درمان مشکلات پوست مؤثر هستند. حلقه‌های بیرونی پیاز نسبت به حلقه‌های داخلی، خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارند.

روش‌های تهیه ماسک برای استفاده از خواص پیاز برای پوست

برخی افراد برای درمان لک‌های ناشی از آکنه و جای آکنه از پیاز استفاده می‌کنند. می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر، به سرعت و به راحتی ماسک‌هایی برای درمان آکنه تهیه کنید تا ببینید آیا برای شما نیز تاثیرگذار است یا خیر.

  • یک تکه کوچک پیاز را برش دهید و به آرامی رنده کنید.
  • با انگشتان تمیز، پیاز رنده شده را روی لک یا ناحیه جوش خود بمالید.
  • دست خود را بشویید تا بوی پیاز از بین برود.

ژل عصاره پیاز برای درمان جای زخم

می‌توانید از عصاره پیاز برای درمان جای زخم استفاده کنید. ترکیب عصاره پیاز با ژل آلوئه ورا می‌تواند تاثیر آن را افزایش دهد. آلوئه ورا نیز دارای تأثیر ثابت شده در درمان جراحات و جای زخم دارد.

  • تقریباً ۱ قاشق چای‌خوری آب پیاز تازه را با ۱ قاشق غذاخوری آلوئه ورا خالص ترکیب کنید.
  • ژل را به صورت موضعی روی جای زخم بمالید.
  • اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس آن ناحیه را بشویید و مرطوب کنید.

خواص پیاز

ماسک پیاز مرطوب کننده و روشن کننده پوست

ترکیب کردن پیاز با مواد ضدالتهابی اثبات شده مانند عسل و بلغور جو دوسر، نتیجه‌ای بسیار مطلوب به همراه خواهد داشت.

مراحل تهیه ماسک تسکین دهنده
  • بلغور جو دوسر را به مدت ۲۰ دقیقه بپزید، سپس اجازه دهید خنک شود.
  • در همین حال، یک پیاز متوسط پوست کنده را در مخلوط کن مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.
  • پیاز را با بلغور جو دوسر و ۱ قاشق غذاخوری (یا کمتر) عسل مخلوط کنید.
  • ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از پیاز بر روی پوست -- خواص پیاز برای پوست

عوارض جانبی احتمالی استفاده از پیاز بر روی پوست

عوارض جانبی زیادی از استفاده از پیاز بر روی پوست گزارش نشده است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلرژی ناشی از استفاده از عصاره پیاز وجود نداشته است.

با این حال، این امکان وجود دارد که اگر به خوردن پیاز حساسیت دارید، به اثرات موضعی آن نیز حساس باشید.

قبل از استفاده از عصاره پیاز روی پوست خود، آزمایش پچ را انجام دهید.

از آنجایی که عصاره پیاز تنها عنصر موجود در یک محصول مراقبت از پوست نیست، بهتر است قبل از استفاده از آن مطمئن شوید که عصاره پیاز پوست شما را تحریک می‌کند یا خیر.

می‌توانید با مالیدن مقدار کمی پیاز در قسمت داخلی مچ دست، آزمایش پچ را انجام دهید و تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید. اگر آثار قرمزی یا سوزش ظاهر شود، شما به پیاز حساسیت دارید و بهتر است از ماده جایگزین استفاده کنید.

منبع

۱۹۴
https://mojan-co.com/?p=14380
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها