آموزش, سلامت

ایا فواید خوردن کیوی در دوران بارداری را می‌دانید؟

فواید خوردن کیوی در دوران بارداری چیست؟

آخرین بروز رسانی ۲۱ مهر, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

خوردن کیوی در دوران بارداری فواید بسیاری نه فقط برای مادر، که برای کودک در حال رشد نیز دارد. کیوی میوه بومی کشور چین است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث شده خوردن کیوی در دوران بارداری بسیار مفید و مؤثر در سلامتی مادر باشد. اگر باردار هستید باید نسبت به آن چه می‌خورید حساس و مراقب باشید. چرا که شما یک کودک در حال رشد دارید که باید شرایط مناسبی برای او ایجاد کنید. کیوی حاوی ویتامین‌های C، A، E، K، فولات، پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، فسفر و کولین است. میوه کیوی قند و چربی کمی دارد و حاوی مقدار مناسبی فیبر غذایی است.

خوردن کیوی در دوران بارداری

خوردن کیوی در دوران بارداری نه تنها بی‌خطر است، حتی برای شما خوب و مفید نیز هست!

تنها استثنایی که خوردن کیوی در دوران بارداری دارد، امکان آلرژی داشتن به کیوی است. اگر به لاتکس حساسیت دارید، احتمال آلرژی داشتن بیشتر می‌شود. بنابراین مراقب علائم آلرژی و حساسیت باشید که معمولاً به صورت بثورات پوستی یا تورم اطراف دهان نمایان می‌شود. اما اگر در گذشته مشکلی با خوردن کیوی نداشتید، برای شما بی‌خطر خواهد بود و می‌توانید از خوردن کیوی در دوران بارداری لذت ببرید.

فواید خوردن کیوی در دوران بارداری - فواید خوردن کیوی در سه ماهه اول

فواید خوردن کیوی در سه ماهه اول

کیوی منبع فوق العاده‌ای از فولات است. یک کیوی به اندازه متوسط حاوی حدود ۱۷ میکروگرم فولات است که این میوه را به انتخابی عالی برای افزودن به رژیم غذایی تبدیل می‌کند.

فولات یا اسید فولیک در جلوگیری از نقص لوله عصبی (NTSs) در کودک شما نقش مهمی دارد. NTD‌ها در زمانی سریع، ۴ تا ۶ هفته پس از آخرین قاعدگی رخ می‌دهند. به همین دلیل مهم است که یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مکمل مصرف کنید.

مرکز غذا و دارو ایالات متحده برای پیشگیری از بیماری، مصرف مکمل اسید فولیک به مقدار روزانه ۴۰۰ میکروگرم را توصیه کرده است. اضافه کردن یک یا دو کیوی نیز مفید است و می‌تواند نیاز روزانه بدن به فولات را تامین کند.

مقدار ویتامین C  موجود در یک کیوی، ۶۴ میلی گرم است. خوردن مواد طبیعی مانند کیوی که حاوی ویتامین C هستند، برای مادر ضروری است. زیرا به جذب آهن کمک می‌کند.

کم خونی یکی از مشکلاتی است که باید در دوران بارداری از ابتلا به آن جلوگیری کرد. حتی پس از زایمان نیز جذب آهن اهمیت بالایی دارد. اطمینان از بالا بودن سطح آهن برای نوزاد نیز تاثیر مفید دارد. آهن به شکل‌گیری انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که عملکرد خوب مغز را تقویت می‌کند.

کلسیم فقط برای سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها کاربرد ندارد. کودک شما برای رشد کافی و صحیح عضلات و سیستم قلب خود به کلسیم نیاز دارد. کلسیم موجود در یک کیوی متوسط به مقدار ۲۳.۵ میلی گرم است. اگر به لاکتوز حساسیت ندارید و به دنبال منابع غیر لبنی کلسیم هستید، خوردن کیوی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

فواید خوردن کیوی در دوران بارداری - فواید خوردن کیوی در سه ماهه دوم

حتما بخوانید: خواص کیوی در شب

فواید خوردن کیوی در سه ماهه دوم

این میوه با داشتن ۲.۰۷ گرم فیبر، می‌تواند به بهبود و تقویت حرکات روده‌ای کمک می‌کند. بارداری باعث ایجاد بسیاری از مشکلات روده مثل یبوست و اسهال می‌شود. این مشکلات به این دلیل ایجاد می‌شوند که سطح بالای هورمون‌ها، هضم مواد خوراکی را کند می‌کند و عملکرد ماهیچه‌های روده را کاهش می‌دهد.

با شروع سه ماهه دوم بارداری، نیاز شما به ویتامین A، روی، کلسیم، آهن، ید و اسیدهای چرب امگا ۳ افزایش می‌یابد. یک کیوی بخورید تا برخی از این نیازهای بدن را تامین کنید. یک کیوی متوسط حاوی ۲.۷۶ میکروگرم منبع معتبر ویتامین A و ۰.۰۹۷ میلی گرم روی است.

فواید خوردن کیوی در سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم بارداری معمولا درباره دیابت بارداری صحبت می‌شود. شاخص گلیسمی کیوی نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر پایین‌تر است و ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۱ قاشق چای‌خوری گلوکز است. به این معنا که این میوه باعث افزایش سطح قند خون شما نمی‌شود. اما ممکن است به اندازه کافی شیرین باشد که ولع شما به مواد خوراکی شیرین را برطرف کند.

حبه کیوی

یک میوه متوسط کیوی حاوی ۲۷.۸ میکروگرم ویتامین K است. این ویتامین از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. همچنین با نزدیک شدن به تاریخ زایمان، بدنتان باید سطح کافی از این ویتامین را دارا باشد.

عوارض خوردن کیوی در دوران بارداری

عوارض خوردن کیوی در دوران بارداری

عوارض خوردن کیوی در دوران بارداری به ندرت رخ می‌دهد. اما برخی از افراد ممکن است پس از خوردن کیوی، به دلیل داشتن آلرژی به گرده یا لاتکس دچار حساسیت شوند.

به طور کلی بهتر است خوردن کیوی را متوقف کنید، اگر پس از خوردن:

  • احساس خارش در دهان و گلو داشتید.
  • کهیر یا سایر التهابات ایجاد شد.
  • دچار درد معده یا استفراغ شدید.

حتما بخوانید: خرید و قیمت کیوی خشک

سخن پایانی

خوردن کیوی در دوران بارداری برای سلامتی مادر و کودک بسیار ارزشمند است. دوران بارداری، دوران حساسی است و باید مراقب مواد خوراکی که خورده می‌شوند، باشید. اگر در گذشته به کیوی حساسیت نداشته‌اید، می‌توانید در دوران بارداری نیز آن را مصرف کنید. اما اگر پس از خوردن دچار علائم آلرژی مانند خارش در گلو می‌شوید، بهتر است آن را با میوه مفید دیگری جایگزین کنید.

منبع: https://www.healthline.com/health/pregnancy/kiwi-pregnancy

۳۱۵
https://mojan-co.com/?p=14220
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها