سلامت, راهنمای خرید, معرفی محصول

میوه کیوی و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بدن

میوه‌ی کیوی- پالثی سبز رنگ با دانه‌های مشکی و پوستی کرکی و قهوه‌ای

آخرین بروز رسانی ۱۷ فروردین, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

تاریخچه میوه کیوی

میوه کیوی میوه‌ی بومی کشور چین است که در اوایل قرن بیستم میلادی به نیوزلند منتقل شد. این گیاه در نیوزلند به صورت تجاری کشت گردید و نام پرنده‌ای زیبا به این میوه داده شد. کیوی میوه‌ای با پالپ سبز روشن و دانه‌های مشکی است که پوستی قهوه‌ای و کرکی دارد. این میوه طعمی متمایز دارد که تلفیقی از ترشی و شیرینی است.

این میوه منبع مناسبی از ویتامین C به شمار می‌رود و میزان ویتامین C آن از پرتقال هم بیشتر است. دانه‌های سیاه موجود در کیوی حاوی ویتامین دی هستند که ارزش غذایی این میوه را بیشتر می‌کند. کیوی به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. این میوه از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی پیش‌گیری می‌کند و به عنوان میوه‌ای مفید و کارآمد شناخته می‌شود.

این میوه‌ی کوچک گنجینه‌ای از مواد مغذی را در خود دارد. محبوبیت کیوی در کنار طعم متفاوتی که دارد به دلیل خواص درمانی و دارویی آن نیز است. برای آشنایی بیشتر با این میوه‌ی شگفت‌انگیز تا پایان این مقاله کنار ما باشید. ما در این مطلب ضمن معرفی میوه‌ی کیوی، به خواص و مضرات آن نیز خواهیم پرداخت با موژان همراه باشید.

انواع کیوی

کیوی انواع متفاوتی دارد که با توجه به طعم و رنگ آن‌ها در چند گروه تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از انواع کیوی می‌پردازیم.

کیوی سبز

این کیوی رایج‌ترین نوع کیوی است که دسترسی به آن نسبت به سایر انواع کیوی بیشتر است. کیوی سبز، پالپی نرم، آبدار و سبز رنگ با پوست قهوه‌ای کرکی دارد. این میوه‌ی بیضی شکل سرشار از ویتامین ث، فیبر و پتاسیم است و خواص بسیاری برای حفظ شادابی و سلامت بدن دارد. پوست این کیوی نیز سرشار از مواد مغذی است که خوردن آن نه تنها بلامانع است بلکه فواید بسیاری نیز دارد.

کیوی زرد

کیوی زرد که به آن کیوی طلایی نیز گفته می‌شود، طعم شیرینی دارد. این نوع کیوی در مقایسه با کیوی سبز کوچک‌تر است و پوست بیرونی آن بسیار نازک و زرد رنگ است که کرک کمتری دارد. اولین کشور تولید کننده‌ی کیوی زرد نیوزلند بوده است، اما امروزه کشورهای زیادی اقدام به تولید این محصول کردند که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌گان آن است.

mojan ۰۲/۰۷/۱۴۰۳

کیوی تو سرخ

این کیوی که اصالتاً مربوط به کشور چین داشت پالپی قرمز رنگ و طعمی شیرین دارد. کیوی تو سرخ اندازه‌ای کوچک‌تر و کالری کمتر نسبت به سایر انواع کیوی دارد. این نوع کیوی نوعی منحصر به فرد و کمیاب از کیوی است.

کیوی هایوارد

به نوعی از کیوی با طعمی بسیار شیرین و محبوب که پوششی قهوه‌ای و کرکی دارد، هایوارد گفته می‌شود. این گیاه عمری طولانی و ساختاری مقاوم دارد.

انواع میوه کیوی

انواع میوه کیوی

خواص کیوی

کیوی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. این میوه منبع خوبی از اسید اسکوربیک و ویتامین ث است. هم‌چنین کیوی دارای ویتامین A، E، K و مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم است. وجود این مواد مغذی سبب شده است که این میوه‌ی کوچک خواص شگفت‌انگیز فراوانی داشته باشد. در ادامه به برخی از این خواص می‌پردازیم.

کیوی و دیابت

مصرف کیوی به دلیل کمک به تنظیم آدیپوژنز از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می‌کند. عصاره‌های موجود در این میوه به کنترل دیابت کمک می‌کند و مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می‌شود. شاخص گلیسمی در این میوه بسیار پایین است که سبب افزایش سطح خون در افراد دیابتی نمی‌شود.

کیوی و فشار خون

وجود ویتامین ث در کیوی سبب کاهش فشار خون می‌شود. از آن‌جا که میزان ویتامین ث در کیوی بسیار بالا است، از این رو خوردن این میوه جهت کاهش فشار خون توصیه می‌شود.

خواص کیوی در شب

خوردن میوه‌ی کیوی در شب احساس خواب‌آلودگی به فرد می‌دهد و سبب افزایش زمان خواب می‌شود. هم‌چنین استفاده از کیوی در شب کیفیت خواب را افزایش می‌دهد و به سرحال بیدار شدن از خواب نیز کمک می‌کند.

خواص کیوی برای قلب

مواد موجود (فنل‌ها و ویتامین‌ها) در کیوی فعالیت‌های بازدارنده دارند که میزان تری گلیسیرید را در خون کاهش می‌دهند. مصرف منظم و روزانه‌ی کیوی از خطر لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و از انسداد عروق و اختلالات قلبی پیشگیری می‌کند.

خواص کیوی برای چشم

کیوی به دلیل داشتن لوتئین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که سبب حفاظت از چشم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال آزاد و جلوگیری از کوری می‌شود.

کیوی خشک

خاصیت کیوی برای پوست

ویتامین C موجود در کیوی به ساخت کلاژن و حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند. هم‌چنین کیوی به دلیل دارا بودن ویتامین E به جلوگیری از چین و چروک پوست کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در کیوی نیز از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

کیوی برای چاقی صورت

کیوی به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی که دارد سبب سفتی پوست صورت و چاقی آن می‌شود. این میوه بدون چاق کردن بدن و سایر نواحی سبب چاقی صورت می‌شود.

خاصیت کیوی برای ریه

کیوی عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد و به دلیل داشتن ویتامین ث به درمان آسم کمک می‌کند. هم‌چنین مصرف این میوه خس خس سینه را از بین می‌برد.

فواید کیوی برای سلامتی بدن خواص بی‌نظیر کیوی برای سلامتی بدن

کیوی و لاغری شکم

کیوی به دلیل میزان فیبر مناسبی که دارد سبب لاغری شکم می‌شود. یک کیوی حدود ۴۰ کالری دارد که ۴ گرم فیبر وارد بدن می‌کند. وجود فیبر احساس سیری به فرد می‌دهد و سبب کاهش وزن می‌شود.

کیوی و سقط جنین

فولات یکی از مواد مغذی مهم برای تشکیل سلول است که در کیوی وجود دارد. این ماده برای رشد و سلامت جنین مفید است و از نقص‌های زایمان جلوگیری می‌کند. مصرف به اندازه‌ی کیوی خطر سقط جنین را کم می‌کند و به تقویت اندام‌های حیاتی کمک می‌کند.

عوارض کیوی

مصرف بیش از حد کیوی ممکن است عوارض احتمالی در پی داشته باشد. از جمله عوارض مصرف زیاد کیوی ایجاد حساسیت، التهاب پانکراس، اسهال، استفراغ و غش است. بنابراین توجه داشته باشید در مصرف کیوی زیاده‌روی نکنید و در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

 

سوال: انواع کیوی کدامند؟

جواب: کیوی انواع مختلف دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از کیوی سبز، کیوی زرد، کیوی تو سرخ و کیوی هایوارد.

سوال:آیا می‌توان کیوی را پوست خورد؟

جواب: بله- از آن‌جا که پوست کیوی نیز سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، فولات و ویتامین E است مصرف آن خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، و نقص لوله عصبی در بارداری را کاهش می‌دهد. البته دقت کنید قبل از خوردن کیوی پوست آن را به خوبی شسته باشید و در صورت حساسیت به کیوی از خوردن پوست آن نیز اجتناب کنید.

خرید و قیمت روز میوه خشک

۷۲۳
https://mojan-co.com/?p=11742
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها