سلامت, آموزش, معرفی محصول

میوه نارگیل

میوه نارگیل رسیده

آخرین بروز رسانی ۱۶ فروردین, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

نارگیل میوه‌ی شگفت‌انگیز و پرخاصیت نخل نارگیل (CoCos nucifera) است که یکی از مهم‌ترین محصولات مناطق استوایی به شمار می‌رود. نخل نارگیل یکی از درختان پراهمیت در بسیاری از مناطق است که از آن برای تهیه‌ی غذا، لوازم آرایشی و بهداشتی، سوخت و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. هم‌چنین میوه‌ی این درخت و شیری که از آن استخراج می‌شود بخشی از رژیم غذایی مردم مناطق نیمه‌گرم و استوایی محسوب می‌شود.

یک نخل بالغ به طور میانگین ممکن است ۱۰۰ نارگیل در طول سال تولید کند که رسیدن آن یک سال زمان می‌برد. نارگیل‌های رسیده بیضی شکل هستند و با یک پوسته‌ی ضخیم فیبری قهوه‌ای شکل احاطه شده‌اند. در میان این پوسته فضایی خالی وجود دارد که با آندوسپرم پر می‌شود. مقداری از این آندوسپرم به مرور زمان در امتداد دیواره رسوب می‌کند که جامد خوراکی سفید رنگ درون نارگیل را تشکیل می‌دهد.

در مورد منشأ تکاملی میوه‌ی نارگیل اختلافاتی وجود دارد. تئوری‌های وجود دارد که خاستگاه تکاملی این میوه‌ی عجیب را به آسیا، آمریکای جنوبی یا جزایری در اقیانوس آرام نسبت می‌دهند. نارگیل پر از شگفتی است و کاربردهای بسیار زیادی دارد. اگر مایل به آشنایی با این میوه‌ی مهم و پرخاصیت هستید، موژان را تا پایان همراهی کنید.

انواع نارگیل

نخل نارگیل تنها گیاهی است که نارگیل را تولید می‌کند. کلمه‌ی نارگیل به کل دربرگیرنده‌ی نخل نارگیل، دانه و میوه‌ی آن است. نام این میوه از کلمه‌ی اسپانیایی «COCO» گرفته شده است که به معنی جمجمه است.

نارگیل از اهمیت فرهنگی و مذهبی بالایی برخودار است، به گونه‌ای که در آواز و داستان‌های برخی مناطق از آن یاد شده است. هم‌چنین این میوه اهمیت مذهبی در آیین هندو و آسیای جنوبی دارد و در مراسمات عروسی و عبادات از آن استفاده می‌شود. با وجود گونه‌ی منفرد نخل نارگیل انواع متفاوتی از نارگیل وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گونه نارگیل بلند

یکی از رایج‌ترین انواع نخل نارگیل، گونه‌ی نارگیل بلند است که ارتفاعی بین ۱۵ تا ۱۸ متر دارد. عمر این نخل تا ۹۰ سال می‌رسد و مقاومت خوبی در برابر آفات و بیماری‌ها دارد. میوه‌های این نخل به رنگ قهوه‌ای، سبز، زرد و نارنجی هستند.

نخل میوه نارگیل

نخل میوه نارگیل

نارگیل کوتوله

این گونه از نارگیل ارتفاع کمتری نسبت به گونه‌ی بلند نارگیل دارند و عمرشان بین ۴۰ تا ۵۰ سال است. گونه نارگیل کوتوله میوه‌های بیشتری تولید می‌کنند اما اندزه‌ی آن‌ها کوچکتر است. میوه‌های این گونه به رنگ زرد، سبز و نارنجی هستند.

انواع ترکیبی نارگیل

این نوع نارگیل‌ها از پیوند بین نارگیل قد بلند و کوتوله به وجود می‌آیند. راه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. حاصل این کار محصولی عالی و باکیفیت است.

انواع نارگیل زیرگروه

نارگیل در کشورهای مختلف پرورش می‌یابد و به همین دلیل در طعم میوه یا آبمیوه ممکن است با هم فرق داشته باشند. بر همین اساس گونه‌های مختلف دیگری از نارگیل نیز شناسایی شده است که عبارتند از: نارگیل کوتوله زرد مالایایی، نارگیل کوتوله نارنجی، نارگیل مالایی طلایی، نارگیل مایوان، شاه نارگیل، نارگیل کوتوله فیجی، نارگیل ماکاپونو، نارگیل بلند ساحل غربی و نارگیل بلند ساحل شرقی.

کالری نارگیل

نارگیل میوه‌ای مغذی با انواع ویتامین‌ها، مواد ضروری و فیبر است که مواد معدنی بدن را تأمین می‌کند. هر ۱۰۰ گرم میوه‌ی نارگیل ۳۵۴ کیلوکالری دارد که بخش زیادی از آن را چربی اشباع تشکیل می‌دهد.

mojan ۰۲/۰۸/۱۴۰۳

خواص نارگیل

نارگیل حاوی مقدار زیادی اسید اشباع شده است که هیچ آسیبی به بدن نمی‌رساند. نارگیل هم‌چنین منبع خوبی از پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مس، روی و فولات به شمار می‌رود که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص این میوه‌ی کم‌نظیر خواهیم پرداخت.

  • کنترل دیابت
  • خواص ضد پیری
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش چربی شکمی
  • تامین انرژی و افزایش سلامت عمومی بدن
  • درمان صرع
  • پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری
  • بهبود سطح کلسترول خون
  • بهبود عملکرد قلب
  • پیشگیری از سرطان به دلیل وجود پلی‌فنل‌ها و آنتی‌اکسیدان
  • تقویت دهان، دندان و استخوان
  • کاهش وزن
  • از بین بردن خشکی پوست و حفظ سلامت و شادابی آن
  • جوان‌سازی و پاکسازی پوست
  • حفظ سلامت مو
خواص نارگیل

نارگیل و خواص بی‌نظیرش برای سلامتی

نارگیل فواید بی‌شماری برای بدن دارد، که تنها به برخی از آن‌ها در این بخش اشاره شد. هم‌چنین روغن و شیری که از نارگیل استخراج می‌شود نیز سرشار از مواد مغذی هستند که برای سلامت بدن، فواید فراوانی دارند. شیر نارگیل محصولی پرخاصیت است که از نظر برخی متخصصین پس از شیر مادر، بهترین نوشیدنی است.

نارگیل خشک

بهترین زمان خوردن نارگیل

یک سال طول می‌کشد تا نارگیل خام به نارگیل بالغ تبدیل شود و کاملاً برسد. با این‌حال از ماه هفتم می‌توان این میوه را مصرف کرد که آب بیشتری در مقایسه با نارگیل بالغ دارد.

اگرچه نارگیل را می‌توان در هر ساعت از شبانه روز میل کرد اما خوردن نارگیل قبل از خواب مزایای فراوانی برای بدن دارد. به همین دلیل برخی معتقدند بهترین زمان خوردن نارگیل قبل از خواب است با کاهش کلسترول سبب کاهش مشکلات قلبی می‌شود. خوردن این میوه پیش از خواب به کنترل وزن، سلامت پوست و خواب بهتر نیز کمک می‌کند.

هم‌چنین جالب است بدانید نوشیدن شیر نارگیل در ابتدای صبح و با معده‌ی خالی به تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم بدن کمک می‌کند و سبب کاهش وزن می‌شود.

تغییر رنگ نارگیل

میوه‌ی نارگیل پوستی سبز رنگ دارد که به مرور زمان که به طوری کامل رسید، به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. گوشت این میوه در ابتدا سفید رنگ است اما مدتی که از باز کردن آن می‌گذرد به صورتی تغییر رنگ می‌دهد. علت این پدیده وقوع واکنش‌های آنزیمی و اکسید شدن قندهای موجود در نارگیل است.

علت زرد شدن نارگیل

نارگیل به دلیل قرار گرفتن در هوا به مرور زمان اکسید و رنگ آن زرد می‌شود. بهتر است که نارگیل پس از باز شدن زودتر مصرف شود و برای مصرف طولانی مدت خشک و نگه‌داری شود. رنگ زرد در نارگیل نشان‌دهنده‌ی فاسد شدن این میوه است و نباید پس از زرد شدن مصرف شود.

میوه‌ی سالم نارگیل

میوه‌ی سالم نارگیل

تفاوت نارگیل سبز با نارگیل قهوه‌ای در چیست؟

تفاوت نارگیل سبز با قهوه‌ای در سن میوه است. نارگیل‌های نارس سبز رنگ هستند که گوشت کمتر و آب بیشتری دارند و نارگیل‌های بالغ قهوه‌ای رنگ هستند که گوشت بیشتر و سفت‌تر دارند. استفاده از گوشت، شیر و روغن نارگیل قهوه‌ای متداول‌تر است.

آیا نارگیل سبب کاهش وزن می‌شود؟

بله- چربی‌هایی که در نارگیل وجود دارند از نوع اشباع هستند که مستقیماً توسط روده جذب می‌شود که این امر سبب تأمین انرژی و کاهش وزن می‌شود.

خرید و قیمت روز میوه خشک

۲,۶۹۲
https://mojan-co.com/?p=11728
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها