آموزش, سلامت

آیا انگور برای سرماخوردگی مضر است؟

آیا انگور برای سرماخوردگی مضر است؟

آخرین بروز رسانی ۱۳ آبان, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

انگور برای سرماخوردگی مضر است یا نه؟ این سوال در نتیجه یک باور عمومی ایجاد شده است. بسیاری از مردم معتقدند که انگور علائم سرماخوردگی مانند سرفه و سوزش گلو را تشدید می‌کند. در این مقاله از سایت موژان درباره فایده یا ضرر انگور برای سرماخوردگی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فواید انگور برای سرماخوردگی

فواید انگور برای سرماخوردگی

انگور حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مغذی است و به بهبود سلامت قلب، چشم‌ها، حافظه، کبد و غیره کمک می‌کند. همچنین این مواد مغذی انگور برای سرماخوردگی نیز مفید هستند و به بهبود علائم آن کمک می‌کنند.

انگور هزاران سال است که یکی از مواد خوراکی در تغذیه انسان‌هاست و چهار نوع با چهار رنگ متفاوت دارد. سبز شفاف، سیاه، بنفش و قرمز.

برخی از انواع انگور دارای دانه‌های خوراکی هستند و برخی دیگر بدون دانه هستند. خوردن انگور بدون هسته راحت‌تر است اما انگور با دانه طعم شیرین‌تری دارد. البته خود دانه کمی طعم تلخ دارد.

منبع پلی فنول‌ها

همه انواع انگور حاوی پلی فنول هستند. پلی فنول‌ها ترکیباتی‌اند که به محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها و آسیب‌های محیطی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. پلی فنول‌ها باعث شده‌اند که انگور برای سرماخوردگی و بهبود علائم آن بسیار مؤثر باشد. پوست و پالپ انگور حاوی بیشترین پلی فنول و بالاترین توانایی آنتی اکسیدانی هستند.

انگور برای سرماخوردگی و بهبود و کنترل دیابت، سرطان، بیماری آلزایمر، بیماری ریه، پوکی استخوان و بیماری قلبی خواص تاثیرگذار و ارزشمندی دارد که از مواد مغذی موجود در آن ناشی می‌شود.

انگور برای سرماخوردگی --

انگور برای سرماخوردگی

یکی از باور عمومی درباره سرماخوردگی این است که فرد بیمار نباید انگور مصرف کند. برخی افراد بعد از خوردن میوه‌های نظیر انگور و خربزه، دچار علائم آلرژیک مانند سرفه، خارش و سوزش گلو می‌شوند و به همین دلیل است که این باور شکل گرفته است. زیرا یکی از علائم سرماخوردگی سرفه و گلودرد است و مردم معتقدند که انگور می‌تواند این علائم را شدت دهد.

علائم آلرژیکی که بعد از خوردن میوه‌هایی نظیر انگور ایجاد می‌شوند، از نظر علمی تایید نشده‌اند که در نتیجه خوردن میوه‌ها بروز پیدا می‌کنند. این علائم آلرژیک نیز بعد از مدتی کوتاه از بین می‌روند و حتی اگر هنگام سرماخوردگی نیز تشدید شوند، موقتی و گذراست و به سرعت از بین می‌رود. این علائم تاثیری بر سیستم دفاعی و سیستم تنفسی بدن ندارند. پس بهتر است خود را از خواص و فواید انگور برای سرماخوردگی محروم نکنید و با جذب مواد مقوی و مغذی انگور، نیازهای بدن از جمله مایعات را تامین کنید.

شیره انگور برای سرماخوردگی

شیره انگور برای سرماخوردگی

  • یکی از فرآورده‌هایی که از انگور تهیه می‌شود، شیره انگور است که تمامی خواص میوه انگور را داراست. به همین دلیل شیره انگور برای سرماخوردگی مفید است و می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند.
  • شیره انگور طبع گرمی داشته و به همین دلیل در فصل سرما می‌توان با مصرف آن بدن را گرم نگه داشت و از سرماخوردگی جلوگیری کرد.
  • شیره انگور سرشار از مواد مقوی و مغذی نظیر آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، ویتامین A، B و C است.
  • شیره انگور به افزایش حجم عضلات و رفع کمبود انرژی کمک می‌کند. اگر بر اثر سرماخوردگی وزن از دست داده‌اید و احساس خستگی می‌کنید، با مصرف منظم شیره انگور می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید و کمبود وزن خود را جبران کنید.
  • اگر به دلیل سرماخوردگی دچار التهاب در حلق شده‌اید و سرفه می‌کنید، شیره انگور به خوبی گلوی شما را نرم می‌کند.
  • شیره انگور کالری بالایی دارد و به همین دلیل مصرف آن به افرادی که دچار لاغری بیش از حد هستند، توصیه می‌شود. در مقابل افرادی که اضافه وزن دارند، تحرک روزانه زیادی ندارند و ورزش نمی‌کنند بهتر است در مصرف شیره انگور احتیاط کنند.
  • شیره انگور به دلیل قند زیادی که دارد مناسب مصرف برای مبتلایان به دیابت نیست و بهتر است از جایگزین کم ضرری مانند شیره خرما استفاده کنند.

حتما بخوانید: چای میوه ای شامل چه چیزهایی است

خواص کشمش

کشمش انگور خشک شده است که آب کمی داشته و مملو از پلی فنول است. کشمش نسبت به انگور تازه آنتی اکسیدان بیشتری داشته که باعث شده مصرف روزانه کشمش تاثیر قوی بر کاهش فشار خون داشته باشد. اما کشمش قند و کالری زیادی دارد و لازم است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید تا دچار عوارض آن نشوید. انگور تازه قند کمی دارد اما این میزان کم قند، زمانی که انگور خشک شده و به کشمش تبدیل می‌شود، غلیظ شده و سطح GI میوه را افزایش می‌دهد.

منبع

۴۰۶
https://mojan-co.com/?p=14331
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها