آموزش, سلامت

بهترین زمان خوردن پیاز چه زمانی است؟

پیاز

آخرین بروز رسانی ۱۷ آبان, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

منبع این مقاله : https://www.healthline.com/nutrition/best-time-to-eat-onion 

پیاز یکی از سبزیجات محبوب است که با طعم دادن به غذاهایی نظیر جوجه و کباب کوبیده، مزه‌ای فوق العاده ایجاد می‌کند. همچنین به صورت خام همراه غذاهای معروفی مانند آبگوشت مصرف می‌شود. پیاز جزیی جدانشدنی از بسیاری از غذاهاست و به همین دلیل نیز محبوب است. در این مقاله از سایت شرکت میوه خشک موژان بیشتر درباره پیاز و فواید و مضرات خوردن پیاز صحبت می‌کنیم.

پیاز

پیاز (Onion) یکی از محبوب‌ترین سبزیجات است که معمولاً در آشپزی برای افزودن طعم یا در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی مانند آنفولانزای معمولی استفاده می‌شود. پیاز یک مکمل عالی برای رژیم غذایی است. ترکیبات حاوی گوگرد و آنتی اکسیدان‌ پیاز، مانند کورستین، پتانسیل درمانی برای کاهش التهاب، فشار خون و کمک به کنترل قند خون آن را افزایش داده است.

باورهای غلط در مورد پیاز

باورهای غلط در مورد پیاز

پیاز فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این موضوع باعث شده در فواید و عوارض آن اغراق‌هایی ایجاد شود. از جمله باورهای مختلف، به خصوص درباره بهترین زمان خوردن آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گفته می‌شود که بهتر است آن را در شب بخورید، اما واقعیت این است که می‌توان در هر زمانی از روز میل کرد.

سولفوکسیدهایی در پیاز وجود دارد که به خواب بهتر کمک می‌کند. سولفوکسیدها حاوی گوگرد هستند که در Onion وجود دارند و خاصیت ضد انعقاد، آنتی‌بیوتیک و ضد آسم در آن ایجاد می‌کنند. این سولفوکسیدها زمانی که پیازها خرد می‌شوند، فعال می‌شوند. سولفوکسیدهایی که به طور طبیعی در نوع خام یافت می‌شوند، بسیار کمتر از مقداری است که در پودرهای عصاره پیاز وجود دارد. همچنین تایید نشده است که مقدار کم سولفوکسید در نوع خام، خواب را بهبود می‌بخشد یا خیر. همچنین تحقیقاتی در مورد فواید خوردن پیاز در شب در مقایسه با ساعت‌های دیگر روز انجام نشده است.

باور دیگر این است که قبل از فعالیت جنسی پیاز بخورید. اما واقعیت این است که پیاز سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهد اما کیفیت تجربه جنسی آن‌ها را افزایش نمی‌دهد. مطالعات قدیمی‌تر نشان داده است که آب تازه آن باعث افزایش تستوسترون و انزال در موش‌های صحرایی نر می‌شود.

بنابراین، خوردن پیاز ممکن است با افزایش تولید تستوسترون، سلامت جنسی مردان را بهبود بخشد. تستوسترون هورمون تولید مثلی است که مسئول میل جنسی، قدرت و حتی سطح انرژی در مردان است. با وجود این یافته‌ها، خوردن آن به طور مستقیم کیفیت تجربه جنسی را افزایش نمی‌دهد. همچنین هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد خوردن پیاز باعث افزایش هورمون‌های تولید مثل در زنان شود.

حتما بخوانید:بهترین روش خشک کردن پیاز

آیا باید هر روز پیاز خام بخوریم؟

پیاز قرمز، سفید و زرد غذاهای کم کالری هستند که مقدار کمی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم را برای بدن فراهم می‌کنند. همچنین یکی از غنی‌ترین منابع پلی فنل کورستین هستند که با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سلامت بدن را بهبود می‌بخشند. سولفوکسیدهای موجود در آن ممکن است افسردگی و استرس را کاهش داده و به بهبود خواب کمک کند. بنابراین، اضافه کردن پیاز به رژیم غذایی به سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند.

تاثیر پختن پیاز بر مواد مغذی آن

تاثیر پختن پیاز بر مواد مغذی آن

به طور معمول، پختن سبزیجات کیفیت مواد مغذی آنها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از مردم مصرف سبزیجات را به صورت خام مصرف می‌کنند و یا پخت آن را در زمان کوتاه انجام می‌دهند. با این حال، تأثیر پخت و پز بر افت کیفیت مواد مغذی سبزیجات در همه انواع آن یکسان نیست.

به عنوان مثال، تحقیقات بر روی نوع زرد و قرمز نشان داده است که پختن پیاز، پلی فنول‌های تقویت کننده سلامتی بدن در آن را افزایش می‌دهد. طبق یک بررسی تحقیقاتی، پختن، تفت دادن و مایکروویو مفیدترین روش‌های پخت برای حفظ یا افزایش کیفیت مواد مغذی آن هستند. به این معنی که خوردن نوع خام لزوماً روش بهتری نسبت به خوردن نوع پخته شده نیست. حتی ممکن است خوردن نوع پخته سود بیشتری داشته باشد.

حتما بخوانید : قیمت پیاز خشک 

مضرات خوردن پیاز

با وجود فواید پیاز برای سلامتی، همه افراد نباید آن را به طور منظم مصرف کنند. پیاز پخته شده ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد شود. افرادی که به آسم مبتلا هستند یا به گوگرد حساسیت دارند، باید در مصرف احتیاط کنند.

پیاز حاوی ترکیباتی به نام الیگو-، دی- و مونوساکاریدها و پلی ال‌های قابل تخمیر (FODMAPs) است که جذب ضعیفی دارند. این موضوع می‌تواند در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، باعث ایجاد ناراحتی در معده و روده شود.

با بوی پیاز چه کنیم؟

با بوی پیاز چه کنیم؟

طعم و عطر تند آن به دلیل خاصیت بالای سولفوکسیدهاست. با این حال، بوی آن ممکن است خجالت‌آور به نظر برسد. با استفاده از این نکات می‌توانید بو را کاهش دهید یا حتی از آن جلوگیری کنید:

  • پختن پیاز موجب کاهش تندی بوی آن می‌شود.
  • مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه بوی تند آن را از بین می‌برد.
  • بعد از خوردن، آدامس نعناع بجوید.
  • با آب نمک یا مخلوطی از آب و آب لیمو غرغره کنید.

نظر نهایی

پیاز سبزیجات محبوبی است که کاربردهای دارویی فراوانی در آشپزی و طب سنتی دارد. این سبزیجات را می‌توان در هر زمانی از روز میل کرد. آن‌ها به بهبود تولید تستوسترون در مردان کمک می‌کنند. پختن، تفت دادن یا استفاده از مایکروویو برای پختن می‌تواند فواید آن را نسبت به نوع خام افزایش دهد. اما افرادی که به Onion یا گوگرد حساسیت دارند و افرادی که مبتلا به IBS هستند، بهتر است در مصرف آن محدودیت‌هایی داشته باشند.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/best-time-to-eat-onion

۷۶۸
https://mojan-co.com/?p=14312
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها