سلامت

میوه یافا چیست؟

میوه یافا

آخرین بروز رسانی ۲۷ شهریور, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

میوه یافا یا نارنگی یافا، میوه‌‌های کوچک به رنگ نارنجی روشن هستند که پوست کندن آن‌ها آسان است و طعم آن‌ها نیز شیرین‌تر از سایر مرکبات است. همچنین معمولاً بدون دانه هستند. میوه یافا منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و جزء مرکبات کوچک است که آب زیادی دارد. آنها حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در این مقاله از سایت موژان با میوه خوش طعم با خواص ارزشمند یافا آشنا می‎‎شویم.خواص میوه یافا

خواص میوه یافا

میوه یافا خواص ارزشمندی برای بهبود عملکرد بدن، سلامت و جوانسازی پوست و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر یبوست دارد. در ادامه بیشتر با این خواص سودمند آشنا می‌شویم.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه یافا به کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها در پیشگیری از دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر نقش دارند.

این میوه حاوی تعدادی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مرکبات، از جمله هسپریدین، ناریروتین و بتا کاروتن هستند.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که معمولا در غذاهای گیاهی نارنجی و قرمز یافت می‌شود. این آنتی اکسیدان قوی باعث رشد سلولی سالم و متابولیسم قند می‌شود.

بر اساس برخی از مطالعات و آزمایش‌های حیوانی، آنتی اکسیدان مرکبات هسپریدین خواص ضدالتهابی دارد.

و همچنین طبق تحقیقات انجام شده، ناریروتین می‌تواند به بهبود سلامت روان و درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

منبع عالی ویتامین C

میوه یافا منبع فوق العاده‌ای از ویتامین C است که می‌تواند سلامت پوست را به روش‌های مختلف بهبود دهد.

پوست شما به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، زیرا این ویتامین به سنتز کلاژن کمک می‌کند و باعث سفت شدن و حجیم شدن پوست می‌شود. دریافت مقدار زیادی ویتامین C در رژیم غذایی می‌تواند به تولید کلاژن کافی کمک کند تا پوست شما سالم و جوان‌تر به نظر برسد، زیرا سطوح کافی کلاژن می‌تواند چین و چروک‌ها را کاهش دهد.

ویتامین C همچنین می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به معکوس کردن آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کند، که به بهبود آکنه، قرمزی و تغییر رنگ پوست منجر می‌شود.

نارنگی خشک

فیبر فراوان

اگرچه یک یافا حاوی تنها ۱ گرم فیبر است، اما خوردن تعداد کمی از آن در طول روز، راهی آسان و خوشمزه برای افزایش مصرف فیبر است.

فیبر میوه یافا به عنوان غذا برای باکتری‌های خوب در روده عمل می‌کند. همچنین مدفوع شما را حجیم و نرم می‌کند تا یبوست را کاهش دهد، و از بیماری‌هایی مانند بیماری دیورتیکولار جلوگیری می‌کند.

فیبر یافا با جلوگیری از جذب کلسترول در جریان خون به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد. هر چه مصرف فیبر بالاتر باشد، بدن سالم‌تر خواهد بود.

میوه یافا و کودکان

۷۴ گرم یافا چه مقدار ارزش غذایی دارد؟

  • کالری: ۳۵
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۹ گرم
  • فیبر: ۱ گرم

بیشتر مقدار کالری میوه یافا از قندهای طبیعی و کمی پروتئین تشکیل شده است. میوه یافا همچنین سرشار از ویتامین C است و یک یافا می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه شما را تامین کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی است که می‌تواند از آسیب سلولی ناشی از ترکیبات مضر و ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

علاوه بر این، یک یافا مقداری از فولات و تیامین مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. این ویتامین‌ها به پیشگیری از کم خونی و ارتقاء متابولیسم سالم کمک می‌کنند.

میوه یافا و کودکان

میوه یافا کوچک است و به راحتی پوست آن کنده می‌شود. همچنین شیرین و معمولاً بدون دانه است که آن را به یک میان وعده عالی برای کودکان تبدیل می‌کند و باعث می‌شود مصرف میوه آن‌ها افزایش پیدا کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ناکافی میوه‌ها و سبزیجات در دوران کودکی می‌تواند منجر به عادات غذایی و وضعیت سلامت ضعیف در بزرگسالی شود.

عوارض احتمالی میوه یافا

عوارض احتمالی میوه یافا

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که میوه یافا حاوی فورانوکومارین است، ترکیبی که در گریپ فروت نیز یافت می‌شود و ممکن است با داروهای خاص قلب تداخل داشته باشد. بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، فورانوکومارین‌ها می‌توانند استاتین‌های کاهش‌دهنده کلسترول را تقویت کنند و در عین حال عوارض شدید ایجاد کنند. به همین دلیل، اگر استاتین مصرف می‌کنید، باید مصرف یافا را محدود کنید.

خلاصه

میوه یافا یا نارنگی یافا میوه‌ای کوچک و شیرین است که به راحتی پوست آن کنده می‌شود و معمولا دانه نیز ندارد. به همین دلیل میوه‌ای عالی برای کودکان بوده و می‌تواند نیازهای روزانه بدن آن‌ها به ویتامین C و سایر مواد مقوی را تامین کند. همچنین میوه یافا خواص فوق العاده‌ای برای سلامت و جوانی پوست دارد. این میوه با برخی داروها تداخل دارد و بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود.

منبع

۲,۲۳۰
https://mojan-co.com/?p=14038
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها