آموزش, سلامت

طرز تهیه لپه باقالی با شوید

لپه باقالی

آخرین بروز رسانی ۱۸ شهریور, ۱۴۰۲ توسط ایلیا

لپه باقالی یکی از دانه‌های خوراکی خوشمزه است که در انواع مختلفی از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی به تنهایی نیز پخته و مصرف می‎شود؛ به ویژه در روزهای سرد سال. در این مقاله از سایت موژان بیشتر با لپه باقالی و طرز تهیه آن در ترکیب با شوید آشنا می‎شویم.

لپه باقالی

به هر دانه گیاهی که قابلیت تقسیم به دو نیمه را دارد، لپه گفته می‌شود. مانند لپه زرد تبریزی که در واقع نخودی است که به دو نیم تقسیم شده است. همینطور لپه باقالی را نیز می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. ما اغلب لپه باقالی را با رنگ سبز آن می‌شناسیم. لپه باقالی زرد نوع خشک شده آن است که استفاده بیشتری در پخت غذا دارد.

قبل از خشک کردن باقالی بهتر است آن را به دو نیم تقسیم کنید. لپه باقالی نیاز به زمان بیشتری برای پختن دارد و با این کار هم بهتر و سریع‌تر پخته می‌شود و هم ظاهر بهتری در ترکیب با برنج خواهد داشت.

ارزش غذایی لپه باقالی

ارزش غذایی لپه باقالی

لپه باقالی پخته شده و آب‌پز شده سرشار از مواد مغذی و مقوی است که می‌تواند نیازهای بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین کند.

در ۱۰۰ گرم لپه باقالی:

  • انواع ویتامین A, D, K, C, E, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9 و B12 وجود دارد.
  • پروتئین، چربی سالم، آب، فیبر و کربوهیدرات نیز در این دانه‌های کوچک وجود دارند.
  • مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم نیز با خوردن باقالی وارد بدن می‌‌شوند.

خواص لپه باقالی

همان‌طور که ارزش غذایی باقالی نشان می‌دهد، این ماده طبیعی برای سلامتی بدن بسیار ارزشمند است و مصرف آن می‌تواند از بیماری‌ها پیشگیری کند و یا آن‌ها را درمان کند.

  • فیبر موجود در باقالی می‌تواند عملکرد محافظتی سیستم قلب و عروق در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی را بهبود ببخشد. کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ‌ها و بهبود وضعیت آهن خون از دیگر خواص این ماده طبیعی خوش طعم است.
  • باقالی دارای آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که عملکرد ریه‌ها و سیستم تنفسی را بهبود می‌بخشد. همچنین افراد مبتلا به آسم با مصرف این ماده می‌توانند علائم آزاردهنده این بیماری را کاهش دهند.
  • پروتئینی که در باقالی وجود دارد، ۸۰ برابر بیشتر از پروتئین موجود در سویاست. پروتئین و آمینو اسیدهای باقالی تراکم و استحکام استخوان را افزایش می‌‌دهند و روند پوک شدن استخوان در اثر افزایش سن را کاهش می‌دهند. همچنین در درمان رماتیسم، سیاتیک و دردهای مفصلی نیز تاثیر مثبتی دارد.
  • باقالی با پیشگیری از یبوست و تقویت عملکرد سیستم گوارشی، از بروز بیماری‌های روده جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه لپه باقالی با شوید

طرز تهیه لپه باقالی با شوید

شوید پلو با لپه باقالی یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که ترکیب خواص باقالی، برنج و شوید آن را بسیار مقوی و مغذی کرده است. در ادامه طرز تهیه این غذای خوش طعم را ارائه می‌کنیم.

مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل موارد زیر است:

  • برنج به مقدار ۴ پیمانه
  • لپه باقالی ۲۰۰ گرم
  • نمک به اندازه‌ای که لازم است.
  • اگر از شوید تازه استفاده می‌کنید، ۴۰۰ گرم و اگر شوید خشک شده را مصرف می‌کنید، به اندازه ۶ قاشق غذاخوری نیاز دارید.
  • روغن به مقدار ۴ قاشق غذاخوری که بهتر است روغن گیاهی و سالم زیتون باشد.
  • سبوس برنج به اندازه ۱ قاشق غذاخوری

میوه خشک

طرز تهیه

  1. لپه باقالی را خوب بشویید و روی حرارت بگذارید.
  2. مقدار آبی که می‌ریزید باید باقالی‌ها را نیم‌پز کند و تمام شود. آب زیاد باقالی را له می‌کند و غذا را نیز خمیر می‌کند.
  3. در مرحله بعد شوید، برنج، سبوس برنج، آب و نمک را به باقالی‌ها اضافه کنید.
  4. ترکیب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و آب آن نیز خشک شود.
  5. پس از خشک شدن آب، روغن را بریزید و بگذارید غذا دم بکشد.
  6. اگر شوید مورد استفاده تازه است، آب کمتری اضافه کنید. چرا که شوید تازه در زمان پخت آب می‌اندازد و باعث خمیر شدن برنج می‌شود.

مضرات مصرف لپه باقالی

مضرات مصرف لپه باقالی

مصرف بیش از حد تمامی مواد غذایی طبیعی مشکل‌آفرین است. پس به طور کلی رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی مانند باقالی بهترین روش مصرف آن‌هاست تا دچار مضرات آن‌ها نشویم. افرادی که به فاویسم مبتلا هستند، حتی نمی‌توانند باقالی را ببویند. بوییدن یا خوردن این ماده غذایی می‌تواند بیماری آن‌ها را تشدید کند.

نتایج آزمایش‌های پزشکی تحت تاثیر مصرف باقالی تغییر می‌کند. بهتر است قبل از آزمایش خون یا آزمایش هپاتیت ب باقالی مصرف نکنید. چون ممکن است جواب آزمایش هپاتیت ب را مثبت کند. اگر باردارید هستید بهتر است باقالی نخورید تا آسیبی به فرزندتان وارد نشود. این محصول همچنین نفاخ نیز می‌باشد.

صحبت پایانی در مورد لپه باقالی

لپه باقالی یکی از دانه‌های گیاهی خوش طعم و محبوب است که در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزش غذایی بالای این دانه گیاهی زمانی که در غذاها ترکیب می‌شود، می‌تواند میزان مقوی بودن غذا را افزایش دهد. ترکیب باقالی، شوید و برنج یکی از این نوع غذاهای مقوی و مغذی است که ارزش غذایی آن را کامل می‌کند. در این مقاله با طرز تهیه لپه باقالی با شوید، ارزش غذایی، خواص و مضرات آن آشنا شدیم.

منبع:: wikipedia

۲,۳۷۸
https://mojan-co.com/?p=13831
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها