سلامت, آموزش

خواص و انواع باقالی (باقالا)

باقالی چیست؟

آخرین بروز رسانی ۲۰ مهر, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

باقالی چیست؟

باقالی یکی از حبوبات کاربردی و پرمصرف در رژیم غذایی ایرانیان است. این گیاه یکساله با برگ‌هایی تخم مرغ شکل در بخش‌های مختلف ایران کشت می‌شود. باقالی که با نام‌های باقلا و باقاله نیز شناخته می‌شود منبع غنی از پروتئین و فیبر است و به صورت خشک شده و تازه مورد مصرف قرار می‌گیرد. در این مقاله از سایت موژان به توضیح این محصول محبوب می‌پردازیم، اگر شما هم علاقمند هستید در این زمینه اطلاعات کاملی داشته باشید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع باقالی

این محصول را می‌توان به دو نوع باقالی زرد و باقالی سبز تقسیم بندی کرد. باقالی زرد همان باقالی سبز است که زیر نور خورشید یا به کمک روش‌های خشک کن صنعتی، خشک شده و تغییر رنگ داده است. خرید و فروش باقالی زرد و سبز در کشور ایران بسیار رونق دارد، زیرا این دسته از حبوبات در غذاهای مختلف ایرانیان همانند باقالی پلو، خورش باقالی، باقالی قاتق و کوفته باقالی کاربرد دارد. البته ناگفته نماند از باقالی سبز و تازه بیشتر برای تهیه غذا استفاده می‌شود.

همچنین باقالی زرد به صورت آبپز شده در روزهای سرد زمستان در کوچه بازارهای سنتی ایران طرفداران زیادی دارد و طعم خوش آن زبانزد خاص و عام است.

خواص باقالی

خواص باقالی

خواص باقالی چیست؟

فروش عمده باقالی به بخش‌های مختلف کشور مرسوم است، زیرا اکثریت از خواص این خوراکی خوش طعم آگاه هستند. در ادامه برخی از خواص این محصول را بررسی می‌کنیم.

  • باقالی برای کودکان: باقالی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، آهن و کلسیم است، از این رو می‌تواند سلامت و رشد کودکان را تضمین کند. حتی والدین می‌توانند باقالی را به صورت پوره درست کرده و از سن یک سالگی به کودک خود بدهند.
  • باقالی و پوکی استخوان: باقالی دارای منگنز فراوانی است، این ماده باعث افزایش استحکام و حجم استخوان‌ها می‌شود. همچنین منگنز از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  • باقالی و افسردگی: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید باقالی دارای آمینواسید دوپامین بوده و از افسردگی جلوگیری می‌کند. این ماده برای آرامش و بهتر شدن خلق‌وخوی داخلی نیز پیشنهاد می‌شود.
  • باقالی و فشار خون: یکی دیگر از خواص بی‌نظیر باقالی کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی است. این خوراکی دارای منیزیم است که برای سلامت قلب و فشار خون توصیه می‌شود.
  • باقالی و پارکینسون: این گیاه منبع غنی از لوودوپا است که در ساخت داروهای درمانی پارکینسون نیز وجود داد. حتی در گذشته از غلاف این گیاه برای ساخت داروهای ضد پارکینسون استفاده می‌شد.
  • باقالی و سیستم ایمنی بدن: این ماده غذایی منبع غنی از مس بوده که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و گلبول‌های سفید بدن را تقویت می‌کند.
  • باقالی و کم خونی: یکی دیگر از مزایای ویژه باقالی داشتن آهن است. آهن می‌تواند کمبود گلبول‌های قرمز و هموگلوبین را جبران کند و کاهش انرژی و ضعف بدن را بهبود بخشد.
  • باقالی و سرطان: باقالی شرشار از ویتامین سی است که با آنتی اکسیدان درونی خود می‌تواند بر بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان غلبه کند.
  • باقالی و کم خوابی: تریپافون موجود در باقالی باعث آرامش بیشتر بدن شده و خواب راحت‌تری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. بنابراین می‌توان این ماده غذایی را برای بهبود اختلالات خواب استفاده کرد.

باقالی خشک چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

روش پخت سریع باقالی

همانطور که گفته شد این ماده غذایی یکی از خوراکی‌های محبوب زمستانی است. در ادامه نحوه پخت این خوراک خوشمزه را توضیح می‌دهیم.

  • گام اول: در ابتدا باقالی‌ها را شسته و برای یک شب بگذارید تا خیس بخورد، سپس آن‌ها را آبکش کرده و داخل یک قابلمه بزرگ بریزید. قابلمه را تا نیمه پر آب کنید و روی شعله بگذارید تا جوش بیاید.
  • گام دوم: در حین پخت فلفل را به آن اضافه کرده و منتظر بمانید تا آب به نقطه جوش برسد. بعد از جوشیدن آب، زیر شعله را کم کنید و بگذارید با شعله کم بپزد. هرچقدر زمان پخت باقالی طولانی‌تر شود، باقالی‌های خوش طعم و خوشمزه‌ای خواهید داشت.
  • گام سوم: زمان پخت باقالی در حدود ۲ الی ۴ ساعت پیش بینی شده است. بعد از پخت کامل این خوراکی، می‎‌توانید آن را با گلپر، سرکه و فلفل نوش جان کنید.

باقالی خشک

باقالی با چه نام هایی شناخته میشود؟

باقالا، باقلا، باقالی، باقله یا باقلی، باکله ( به زبان تالشی) و نام علمی Vicia faba گیاهی است یک ساله و دارای برگ‌های شبیه تخم مرغ و میوهٔ غلاف مانند می‌باشد.همینطور  به میوه و دانه آن نیز باقله شناخته میشود.باقالی به  انگلیسی Broad Bean میشود.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از حبوبات محبوب ایرانیان یعنی باقالی آشنا شدید، حال زمان آن رسیده است یکی از سایت‌های معتبر برای خرید و فروش اینترنتی باقالی را به شما معرفی کنیم. موژان بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در اختیار شما می‌گذارد، شما می‌توانید با آگاهی از قیمت روز باقالی آن را از فروشگاه اینترنتی میوه خشک موژان خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اصلی مراجعه کنید.

۳,۸۷۸
https://mojan-co.com/?p=10690
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها