سلامت

کشمش، مویز و کشمش سلطانی؛ چه فرقی دارند؟

کشمش، مویز، کشمش سلطانی

آخرین بروز رسانی ۲۱ اسفند, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

کشمش، سلطانی و مویز از انواع انگور خشک محبوب هستند که دارای ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند. از انواع کشمش‌ها در سراسر جهان در غذاهای شیرین و خوشمزه استفاده می‌شود.

با وجود محبوبیت آنها،سوالات زیادی در مورد انواع این کشمش‌های خوشمزه وجود دارد. در این مقاله تفاوت کشمش، سلطانی و مویز را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

انواع مختلف کشمش

به عبارت ساده، کشمش، سلطانی و مویز همه انواع مختلف انگور خشک شده هستند. با این حال، درک تفاوت بین این سه می‌تواند گیج کننده باشد، به ویژه در مورد کشمش و نوع سلطانی آن؛ زیرا در نقاط مختلف جهان تعریف متفاوتی دارند. در کشور آمریکا، اصطلاح “کشمش” هم برای کشمش و هم برای کشمش سلطانی استفاده می‌شود.اما برای تشخیص دقیق سلطانی، به آن “کشمش طلایی” می‌گویند. در سطح بین المللی و در اکثر کشورها، از جمله انگلستان، کشمش و سلطانی با نوع انگور و طرز تهیه آن شناخته می‌شوند.

کشمش

کشمش از نوعی انگور تهیه می‌شود که در حدود سه هفته خشک شده است. در این فرآیند انگور تیره می‌شود و کشمش‌ها رنگ قهوه‌ای تیره پیدا می‌کنند. برای تهیه این نوع  از طیف وسیعی از انواع انگور استفاده می‌شود. اندازه ، طعم و رنگ به نوع انگور مورد استفاده بستگی دارد.

در کشور آمریکا، کشمش معمولا از نوع انگور بدون دانه تامپسون تهیه می‌شود. در استرالیا، به طور انحصاری از انواع انگور دانه بزرگ تهیه می‌شود و اغلب به همین دلیل بزرگ‌تر از نوع سلطانی است.

کشمش‌ها تیره رنگ هستند، بافت نرم و طعم شیرین دارند و معمولا بزرگ‌تر از سلطانی و مویزاند.

کشمش

کشمش سلطانی

سلطانی از انگور بدون دانه سبز تهیه شده می‌شود. برخلاف کشمش‌ها، سلطانی‌ها معمولا قبل از خشک شدن با محلول روغن پوشیده می‌شوند تا سریع‌تر خشک شوند. به همین دلیل، رنگ روشن‌تری نسبت به کشمش‌ها و مویز دارند. در استرالیا، برخی از سلطانی‌ها بدون محلول روغن تهیه می‌شوند. خشک شدن این انگورها بیشتر طول می‌کشد — تا سه هفته — و رنگ آن قهوه‌ای تیره است که به همین دلیل “سلطانی طبیعی” نامیده می‌شوند.

این نوع در کشور آمریکا به عنوان “کشمش طلایی” یا “کشمش سلطانی” نامیده می‌شود. این انگورها با یک ماده نگهدارنده به نام دی اکسید گوگرد خشک می‌شوند تا رنگ روشن انگور را حفظ کنند. سلطانی معمولا کوچک‌تر از کشمش‌ها، شیرین‌تر و دارای رنگ روشن‌تر از مویز است.

مویز

مویز، انگورهای کوچک و خشک هستند که نباید با توت‌هایی مانند Ribes sativium و Ribes nigrum اشتباه گرفت. مویز در واقع با خشک کردن انواع انگورهای کوچک و بی‌دانه تهیه می‌شود. سه هفته زمان نیاز هست تا انگور خشک شود و مویز تهیه شود. به دلیل اندازه کوچک، طعم شیرین شدیدی دارند و بافت و طعم شیرینی را به غذاهای شیرین و خوشمزه اضافه می‌کنند.

حتما بخوانید: خواص مویز

کشمش سلطانی

ارزش غذایی انواع کشمش‌ها

کشمش‌ها، سلطانی و مویز بسیار مغذی هستند که به دلیل فرآیند خشک شدن آن‌هاست. در این فرآیند مقدار آب انگور از ۸۰ ٪ به ۱۶ ٪ کاهش می‌یابد. اندازه آن کوچک می‌شود و یک میوه خشک کوچک و غنی از مواد مغذی باقی می‌ماند.

در جدول زیر تفاوت‌های ارزش غذایی بین ۱۰۰ گرم کشمش، سلطانی و مویز را ببینید.

مواد مغذیکشمشکشمش سلطانیمویز
کالری۳۰۶۳۲۰۲۸۰
کربوهیدرات۷۱ گرم۶۵ گرم۶۵ گرم
پروتئین۲.۳ گرم۲.۸ گرم۲.۸ گرم
چربی۰ گرم۰ گرم۰ گرم
فیبر۵ گرم۶ گرم۶ گرم
شکر۶۹ گرم۶۴ گرم۶۳ گرم
پتاسیم۲۲ % از نیاز روزانه۱۷ % از نیاز روزانه۱۷ % از نیاز روزانه
آهن۲۳ % از نیاز روزانه۰ % از نیاز روزانه۱۳ % از نیاز روزانه

همانطور که می‌بینید، تفاوت ارزش غذایی بین این سه نوع از کشمش‌ها، کم است. همه آنها دارای قند طبیعی بالایی هستند حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد قند دارند.

آنها همچنین دارای فیبر و پتاسیم هستند و منبع خوبی از ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشند.

فواید مشابه کشمش‌ها

کشمش‌ها، سلطانی و مویز با داشتن مواد مغذی مختلف به تقویت سلامتی شما کمک می‌کنند. هر سه منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها هستند، از جمله پلی فنول‌ها. آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مضر که می‌تواند توسط رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو ایجاد شود، کمک می‌کنند. این رادیکال‌های مضر باعث بروز التهاب و بسیاری از بیماری‌ها ، از جمله سرطان کمک می‌شوند.

علاوه بر این، سرشار از فیبر هستند. فقط یک اونس (۲۸ گرم) حاوی بین ۱-۲ گرم فیبر است که ۴-۸ ٪ از نیاز روزانه شما را تامین می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی با میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر ممکن است به کاهش خطر فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که خوردن کشمش‌ها ممکن است فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش فشار خون
  • بهبود کنترل قند خون
  • افزایش احساس سیری

در حالی که فواید سلامتی سلطانی‌ها و مویزها به طور خاص مورد مطالعه قرار نگرفته است، به احتمال زیاد به دلیل وجود مواد مغذی تقریبا یکسان و اثرات سلامتی مشابه میان این سه نوع است.

اگر چه این کشمش‌ها می‌توانند یک انتخاب سالم برای رژیم غذایی باشند، مهم است که به یاد داشته باشید میوه‌های خشک دارای قند و کالری بالا هستند و به دلیل طعم خوشمزه و راحتی در مصرف آن‌ها، ممکن است متوجه شوید مقدرا زیادی از آن را در یک وعده مصرف کرده‌اید.

به همین دلیل ، میوه‌های خشک را فقط باید به مقدار کم، ترجیحا همراه با سایر غذاهای مغذی مانند آجیل، دانه‌ها یا ماست مصرف کنید.

حتما بخوانید: انبه حبه;حبه آلو;حبه کیوی

موارد مصرف کشمش

موارد مصرف کشمش‌ها

کشمش‌ها، سلطانی و مویز به عنوان ماده غذایی همه کاره هستند و می‌توانند به تنهایی نیز به عنوان میان وعده خورده شوند یا به غذاهای برنج، خورش، سالاد، بلغور جو دوسر و غذاهای پخته شده اضافه شوند.

با وجود تفاوت‌های جزئی در اندازه و طعم، هر کدام می‌توانند در بسیاری از دستور العمل‌های مشابه استفاده شوند و به راحتی نیز می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند.

در ادامه چند ایده برای چگونگی ترکیب آنها در رژیم غذایی شما ارائه می‌کنیم.

انگور خشک شده به خوبی با آجیل‌ها و کراکرها ترکیب می‌شود.

می توانید آنها را در وعده صبحانه بخورید یا برای میان وعده، به ماست یا آجیل اضافه کنید.

کشمش‌ها می‌توانند شیرینی طبیعی فرنی یا بلغور جو دو سر شما باشد.

افزودن میوه خشک به کلوچه‌ها، گرانولا و کوکی‌ها راهی عالی برای شیرین کردن آن‌هاست.

کشمش‌ها به ویژه مویز برای افزودن طعم شیرین به سالاد عالی هستند. به دلیل طعم شیرینی که دارند می‌توانند ترکیب خوش طعمی با سبزیجات تلخ و آجیل شور بسازند.

سعی کنید آن را به غذاهای خوشمزه مانند پلو برنج و خورش اضافه کنید.

کشمش‌ها را در مکانی خنک، خشک و تاریک مانند انبار نگهداری کنید. آنها را در یک کیسه زیپ کیپ قرار دهید یا آنها را در یک ظرف شیشه‌ای با درب محکم نگهداری کنید.

حتما بخوانید: پیاز خشک;لیمو سنگی خشک;گوجه خشک

مویز

کدام نوع کشمش بهتر است؟

کشمش‌ها، سلطانی و مویز جایگزین‌های خوبی برای یکدیگر هستند. بهتر است بسته به دستور غذا یا سلیقه خود، هر بار یک نوع از آن را انتخاب کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از تولید کنندگان یک ماده نگهدارنده به نام دی اکسید گوگرد را برای حفظ رنگ انگور تازه اضافه می‌کنند. برخی افراد به دی اکسید گوگرد حساس هستند و پس از خوردن آن علائمی مانند گرفتگی معده، بثورات پوستی و حملات آسم را تجربه می‌کنند. اگر به دی اکسید گوگرد حساس هستید، به این وجود این ماده نگهدارنده روی برچسب توجه کنید.

نظر نهایی

انگور انواع مختلفی دارد که با روش‌های متفاوت خشک کردن می‌توان انواع انگور خشک شده تهیه کرد. این انگورهای خشک شده غنی از پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر هستند. آنها به طور طبیعی خشک می‌شوند و معمولا کشمش بزرگ‌ترین نوع آن است. سلطانی‌ها از انگور سبز بی‌دانه تهیه می‌شوند و اغلب قبل از خشک شدن توسط یک محلول پوشانده می‌شوند که روند خشک شدن را تسریع می‎کند. آنها اغلب آبدارترین هستند و رنگ روشنی دارند.

منبع: healthline.com

۵۷
https://mojan-co.com/?p=15617
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها