سلامت

خواص شگفت ‌انگیز شلیل خشک که تا به ‌حال نمی‌دانستید!

میوه خشک شلیل

آخرین بروز رسانی ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ توسط Admin

شلیل یکی از میوه‌های شیرین خوشمزه و پرآب تابستانی است که در رنگ‌های قرمز و زرد وجود دارد. این میوه خوشمزه خواص شگفت‌انگیز بسیار زیادی برای بدن دارد. شما می‌توانید در تابستان از این میوه تازه و در فصل‌های دیگر از نوع خشک شده آن استفاده کنید. شلیل چه در نوع تازه و چه در نوع خشک شده تأثیرات بسیار جادویی بر روی جوان‌سازی پوست صورت و چربی‌سوزی و لاغری دارد.
شاید با شنیدن نام شلیل خشک این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور شلیل خشک ارگانیک را از نوع غیرارگانیک و بی‌کیفیت آن تشخیص دهیم؟ یا شلیل را به‌صورت خشک شده چطور و چه زمانی مصرف کنیم؟ یا اینکه از خود بپرسید آیا شلیل به‌صورت خشک شده تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شلیل تازه را دارد یا اینکه طی پروسه خشک‌شدن از خواص آن کاسته می‌شود؟
در ادامه مقاله ما به تمام سؤالات شما پاسخ خواهیم داد و در مورد خواص بی‌نظیر شلیل خشک برای سلامت بدن نحوه مصرف شلیل خشک و روش‌های تشخیص این میوه مقوی از نوع خشک باکیفیت و ارگانیک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خاصیت شلیل خشک

۴ خاصیت شلیل خشک برای سلامتی

شلیل یک میوه با طبیعت معتدل‌تر است که برای تمام افراد به‌خصوص گرم‌مزاج‌ها فواید بسیار زیادی دارد. مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در شلیل باعث بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن می‌شوند. در ادامه ۴ خاصیت شلیل خشک برای سلامتی برای شما فهرست شده است.

۱. درمان سرماخوردگی

اگر می‌خواهید در فصل پاییز و زمستان از سرماخوردگی در امان باشید و یا اینکه سرماخوردگی شما زودتر بهبود پیدا کند باید منابع غنی از ویتامین C را در برنامه غذایی خود داشته باشید. شلیل منبع بالایی از ویتامین C است و به همین جهت سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر سرماخوردگی و کاهش علائم آزاردهنده آن می‌شود.

۲. کاهش وزن

این میوه خشک شده خوشمزه بهترین گزینه برای کسانی است که رژیم لاغری دارند. زیرا فیبر فراوان موجود در آن باعث می‌شود تا دستگاه گوارش شما تقویت شود و اشتهای شما نیز کمتر شود. همچنین ویتامین ب کمپلکس موجود در این میوه باعث می‌شود تا متابولیسم بدن شما بالا برود و میزان چربی‌سوزی شما به‌خصوص در هنگام پیاده‌روی و ورزش به حداکثر خود برسد؛ بنابراین اگر در زمان‌های مناسب یعنی یک ساعت قبل از وعده اصلی شلیل خشک شده بخورید تأثیر بالای آن را در کاهش اشتها و لاغری خود خواهید دید.

۳. بهبود بینایی

شلیل خشک بهترین گزینه برای کسانی است که چشم‌های حساس دارند. درصد غنی از بتاکاروتن موجود در شلیل باعث می‌شود تا چشم‌های شما در برابر عفونت ایمن شوند.

۴. کاهش فشارخون

کسانی که فشارخون بالا دارند بهتر است بدانند که شلیل یک منبع غنی از پتاسیم است؛ بنابراین حتماً این میوه خشک خوشمزه را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا شاهد تأثیرات شگفت‌انگیز آن در کنترل فشارخون خود باشید. کنترل فشارخون باعث جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی ناشی از افزایش ناگهانی فشارخون می‌شود.

تأثیرات شگفت‌انگیز شلیل خشک و روی پوست و مو

جالب است بدانید که شلیل در بدن به طرز شگفت‌انگیزی باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. به همین جهت نیز متخصصین تغذیه شلیل را میوه جوانی می‌نامند و معتقدند که صرف منظم و مداوم این میوه چه به‌صورت تازه و چه به‌صورت خشک شده باعث کاهش چشمگیر چین و چروک‌های صورت و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.
همان‌طور که می‌دانید فرایند کلاژن‌سازی با افزایش سن روند کاهشی در پیش می‌گیرد؛ بنابراین شما باید با مصرف مواد غذایی تحریک کلاژن‌سازی در بدن مانع از افتادگی پوست صورت و بروز چین و چروک‌های عمیق روی صورت خود شوید. یکی از مواد غذایی همیشه در دسترس و عالی برای تحریک کلاژن‌سازی نیز شلیل خشک است.

خاصیت شلیل خشک در بارداری

یبوست یک مشکل شایع در بین اکثر خانم‌های باردار است در بارداری به دلیل فشار زیادی که روی روده‌ها وجود دارد و به دلیل تأثیرات هورمون‌های بارداری حرکت روده‌ها به حداقل خود می‌رسد و به دنبال آن فرد باردار دچار یبوست می‌شود. دراین‌بین مواد خوراکی‌های سالم و غنی از فیبر برای خانم‌های باردار بسیار کمک‌کننده هستند.

یکی از این مواد غذایی عالی که فواید بسیار زیادی نیز برای مادر و جنین دارد شلیل خشک شده است. خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف این میوه خشک شده و خوشمزه هم یبوست خود را درمان کنند و هم انواع ویتامین‌های لازم برای بدن خود و جنین را دریافت کنند. از طرفی به دلیل اینکه مزه شلیل ترش‌وشیرین و خوشمزه است خانم‌های باردار که دچار تهوع بارداری هستند می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند و تا حدودی درمان تهوع بارداری نیز مؤثر است.

حتما بخوانید: زغال اخته در بارداری

۲ روش جذاب و خوشمزه مصرف شلیل خشک

۱. تزیین دسرها کیک‌ها: این میوه به دلیل رنگ جذاب و مزه خوبی که دارد گزینه بسیار خوبی برای تزیین دسرها و کیک‌های خانگی شما است.
۲. ساخت معجون: شما می‌توانید در خانه و با آسیاب خانگی شلیل خشک را پودر تبدیل کنید و با آن یک معجون خوشمزه، لذیذ، مقوی و سرشار از ویتامین آماده کنید و از خودتان پذیرایی کنید. همچنین می‌توانید از این پودر خوشمزه برای مزه‌دار کردن کیک نیز استفاده کنید.

معرفی شلیل خشک

راهنمای خرید بهترین نوع شلیل خشک ارگانیک

خشک‌کردن میوه‌ها در شرایط مرطوب و غیراستاندارد و به‌دوراز نور خورشید باعث ایجاد قارچ و کپک روی آنها می‌شود؛ بنابراین شلیل خشک باکیفیت باید یا در دستگاه‌های صنعتی و بهداشتی خشک شده باشد و یا اینکه به‌اصطلاح آفتاب خشک باشد؛ یعنی در آفتاب و به‌صورت ارگانیک زیر توری‌های مخصوص خشک شده باشد. شما می‌توانید با مشاهده ۲ ویژگی ظاهری در شلیل به ارگانیک بودن آن پی ببرد.
۱. تیزاب نخورده باشد: تیزاب یک ماده اسیدی و یا گاهی جوهرلیمو است که برای درخشان‌تر شدن میوه‌ها استفاده می‌شود. ظاهر شلیل خشک ارگانیک مات است و اگر براق و حالت چرمی مانند داشته باشد مناسب نیست؛ زیرا به‌احتمال زیاد تیزابی است.
۲. رنگ روشن: رنگ شلیل خشک ارگانیک باید روشن و به‌دوراز هرگونه تیرگی و ماتی باشد. رنگ کدر، تیره، مات و کپکی نشان‌دهنده کیفیت پایین میوه خشک شده است.

سؤال‌ و جواب متداول

۱. بهترین زمان مصرف شلیل خشک چه موقع از روز است؟
بهترین زمان مصرف شلیل خشک برای درمان یبوست برای چربی‌سوزی و برای جذب ویتامین‌های آن صبح زود و به‌صورت ناشتا است. اما اگر می‌خواهید علاوه بر صبح در طول روز چند بار از شلیل استفاده کنید بهتر است که حداقل یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی خود آن را مصرف کنید.
۲. این همه از فواید شلیل خشک شده گفتیم، آیا شلیل هیچ گونه مضراتی ندارد؟
درصورتی‌که شما نسبت به شلیل حساسیت داشته باشید، ممکن است بعد از مصرف آن دچار تورم دهان و گلو شوید. همچنین در برخی از اوقات آبریزش بینی و خارش بینی و لب‌ها نیز از علائم حساسیت به شلیل هستند. در غیر این صورت مصرف شلیل خشک تا سه بار در روز نیز هیچ‌گونه مضراتی ندارد. اما مصرف بی‌رویه آن و بیش از سه بار در روز ممکن است باعث بروز اسهال یا افزایش قند خون شود.

منابع:

www.nutstop.com

shop.purcellmountainfarms.com

yellowsubmarinefoods.co.za

۱۸
https://mojan-co.com/?p=16262
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها