سلامت

فواید جالب باقالی برای بدن

فواید باقالی برای بدن

آخرین بروز رسانی ۲۸ آذر, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

باقالی با نام لوبیا پهن هم شناخته می‌شود. رنگ سبز خاص، اندازه بزرگ‌تر و غلاف محکمی که در اطراف آن پیچیده شده است، از ویژگی‌هایی است که باقالی را از لوبیا سبز متمایز می‌کند. قطعاً از نظر طعم نیز این دو حبوبات با هم بسیار متفاوت‌اند. هر چند برخی افراد به‌خصوص در سنین پایین به خوردن باقالی حساسیت شدید دارند؛ اما افرادی که می‌توانند این حبوبات را مصرف کنند باید فواید بی‌نظیر آن را برای بدن بدانند. در این مقاله به بررسی باقالی و مزایای مصرف آن می‌پردازیم.

ارزش غذایی باقالی و ترکیبات مؤثر موجود در آن

باقالی طعم شیرین و کمی خاکی دارد که اکثر افراد خوردن آن را به‌عنوان یک حبوبات گرم و خوش طعم بارها تجربه کرده‌اند. همچنین در تهیه پلو نیز به کار می‌رود.

باقالی سرشار از املاح معدنی، فیبر، ویتامین‌های مختلف و پروتئین است. تصور می‌شود، مصرف باقالی سیستم ایمنی و حرکتی را بهبود بخشد و برای سلامت عمومی بدن فواید زیادی داشته باشد. در ادامه با فواید مصرف باقلا بیشتر آشنا می‌شوید.

 

سرشار از مواد مغذی

شاید باورتان نشود درون این دانه کوچک چقدر مواد مغذی وجود دارد. پروتئین‌های گیاهی مانند فولات، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی درون باقالی همانند یک بمب سلامت عمل می‌کنند. محتوی فیبر بالایی که این ماده غذایی دارد باعث می‌شود تا سطح کلسترول خون نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا کند. منگنز، تیامین، روی، آهن، منیزیوم، منگنز، مس، فسفر، ویتامین‌های گروه B و … همگی در ترکیبات این نوع حبوبات وجود دارند.

 

کمک به بهبود علائم بیماری پارکینسون

ماده‌ای به نام لوودوپا در ترکیبات باقالی وجود دارد که باعث می‌شود تا انتقال‌دهنده عصبی دوپامین تولید شود. با توجه به این که بیماری پارکینسون باعث می‌شود تا سلول‌های مغزی که دوپامین تولید می‌کنند، از بین بروند، استفاده از این ماده سبب می‌شود تا دوپامین ترشح شده و مشکلات بیمار کاهش پیدا کنند. مشکلات عملکردی و حرکتی به علت کمبود دوپامین در بدن این افراد به وجود می‌آید.

فواید باقالی

جلوگیری از نقایص مادرزادی

باقالی سرشار از ماده‌ای مغذی به نام فولات است که باعث رشد و سلامت جنین می‌شود. برای ایجاد سلول‌ها و رشد اندام‌های حیاتی نیاز است تا بدن فولات کافی داشته باشد. مادران باردار باید از فولات اضافی به صورت مکمل استفاده کنند. در غیر این صورت، رشته‌های عصبی ممکن است ناقص باشند و مغز و نخاع نوزاد دچار ایراد شده باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم باقالی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. باقالی ترکیباتی درون خود دارد که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و فعالیت سیستم ایمنی را بهتر می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای دفاع از ایمنی بدن، ماده‌ای حیاتی هستند. رادیکال‌های آزاد آسیب‌های سلولی را ایجاد کرده و باعث می‌شود تا بیماری‌های مختلف بروز کنند. مصرف باقالی باعث می‌شود تا آنتی‌اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون در سلول‌های بدن افزایش پیدا کند و پیری پوست را هم با تأخیر اندازد.

کمک به سلامت استخوان

لوبیا و باقالی سرشار از منگنز و مس است. این دو ماده مغذی باعث می‌شود تا سلامت استخوان تأمین شده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، کمبود مس و منگنز باعث می‌شود تا تشکیل استخوان کاهش یابد و دفع کلسیم از بدن افزایش یابد. به‌علاوه منگنز و مس در ترکیب با کلسیم و روی می‌تواند از تحلیل استخوان در زنان مسن جلوگیری کند.

 

کاهش علائم کم‌خونی با مصرف باقالی

باقالی، غنی از آهن است و باعث می‌شود تا فرد به بیماری‌هایی مانند کم‌خونی دچار نشود. آهن برای تولید هموگلوبین، نیاز است. کم‌خونی سبب مشکلاتی مانند سرگیجه، تنگی نفس، ضعف و … می‌شود. خوردن منظم این حبوبات و دیگر غذاهای گیاهی غنی از آهن سبب می‌شود تا سطح آهن خون افزایش یافته و علائم کم‌خونی بهبود پیدا کند.

با این وجود، باقالی حاوی آهنی است که در کنار ویتامین ث از مواد غذایی مانند مرکبات بهتر جذب می‌شود.

این را نیز بخوانید : خرید و قیمت باقالی خشک تازه

بهبود فشار خون بالا و تنظیم آن

باقالی سرشار از مواد مغذی است و باعث سلامت قلب می‌شود. باقالی حاوی مقادیر بالای منیزیم و پتاسیم است که سبب می‌شود تا عروق خونی سالم شده و فشار خون افزایش نیابد. برای کاهش فشار خون بالا، داشتن رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و منیزیوم توصیه می‌شود. با مصرف این مواد، فشار خون تنظیم شده و کاهش می‌یابد.

ارزش غذایی باقالی ۰۲/۱۳/۱۴۰۳

کاهش وزن با مصرف باقالی

همان‌طور که گفته شد، باقالی سرشار از فیبر است. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر باعث می‌شود تا احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد شده و میزان غذای مصرفی او کمتر شود. بدین صورت دریافت کالری کمتر و کاهش وزن را منجر می‌شود. افرادی که غذای پرفیبر را مصرف می‌کنند، به مرور زمان کاهش وزن را تجربه می‌کنند.

خواص میوه خشک

کاهش کلسترول خون

فیبر محلول در باقالی باعث می‌شود تا آب در روده جذب شود و ماده‌ای ژله مانند ایجاد کند که مدفوع را نرم کرده و حرکات سالم روده را به همراه دارد. فیبر می‌تواند به کلسترول بدن متصل شده و باعث حذف آن شود. افرادی که روزانه ۲ گرم فیبر اضافی مصرف می‌کنند، ۱۲.۸ درصد کاهش کلسترول بد یا LDL را تجربه می‌کنند. از این رو در صورتی که قصد دارید کلسترول خون خود را کاهش دهید، بهتر است باقالی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

باقالی را چگونه مصرف کنیم؟

قبل از هر چیزی باید دقت داشته باشید جزو افراد فاویسمی نباشید و به این نوع حبوبات حساسیت نداشته باشید. این مسئله به قدری مهم است که نوزادان در همان ابتدای تولد غربالگری می‌شوند و حساسیت آن‌ها به باقالی بررسی می‌شود. اگر مجاز به خوردن باقالی هستید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک میان‌وعده یا وعده اصلی مصرف کنید.

استفاده از باقالی گرم به‌عنوان یک خوراکی مغذی و میان‌وعده خوشمزه می‌تواند بسیار مفید باشد. استفاده از باقالی در پلو از پیشنهادات دیگری است که نباید از کنار آن به‌راحتی گذشت. باقالی پلو را با مرغ، گوشت و ماهی می‌توان مصرف کرد. حتی مصرف باقالی پلو بدون خورشت نیز رایج است. البته باید دقت داشته باشید که غلاف ضخیم روی باقالی را بردارید تا مصرف آن راحت‌تر و خوش‌طعم‌تر باشد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

باقالی یکی از انواع حبوبات پرکاربرد است که افراد زیادی آن را می‌پسندند. هر چند برخی افراد به خوردن این ماده غذایی حساسیت دارند؛ اما فواید زیادی را برای آن می‌توان برشمرد. مصرف باقالی برای سلامت قلب و عروق، مغز و اعصاب، خون‌سازی، کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون و … بسیار مفید واقع می‌شود.

 

منابع:

https://www.greatbritishchefs.com/how-to-cook/how-to-cook-broad-beans

https://www.healthline.com/nutrition/fava-beans

 

 

 

۱۳۲
https://mojan-co.com/?p=11081
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها