سلامت, آموزش, راهنمای خرید, معرفی محصول

میوه هلو

میوه هلو و خواص آن

آخرین بروز رسانی ۱۹ فروردین, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

هلو یکی از میوه‌های خوشمزه و آبدار تابستانه است که خوردن آن در فصل گرمِ سال طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد. این میوه بومی کشور چین و نواحی جنوب آسیا است و به طور کلی در مناطق گرم و معتدل رشد بهتری دارد. هلو که گاهی با نام شفتالو نیز شناخته می‌شود، میوه‌ای کرک‌دار و شیرین است که هسته‌ای سخت در درون خود دارد. گوشت میوه‌ی هلو سفید یا زرد رنگ است و پوسته‌ای مخملی و ضعیف دارد.

درخت هلو به خانواده‌ی رزاسه (Rosaceae) تعلق دارد که در مناطق گرم نیم‌کره‌ی شمالی و جنوبی رشد می‌کند. درختان هلو ارتفاعی کوتاه تا متوسط دارند و ارتفاع آن‌ها به ندرت به ۵/۶ متر می‌رسد. این درختان برگ‌هایی سبز و نیزه‌ای شکل و نوک تیز دارند که توصیه می‌شود با هرس ارتفاع آن‌ها بین ۳ تا ۴ متر نگه‌داری شود. شکوفه‌های درخت هلو معمولاً صورتی رنگ است اما گاهی درخت‌هایی با شکوفه‌های سفید نیز دیده می‌شود. عمر این درختان حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است اما در برابر سرما آسیب‌پذیرند و ممکن است عمرشان کاهش یابد.

میوه‌ی هلو در کنار طعم دل‌نشین و شیرینی که دارد خواص بی‌نظیری نیز برای حفظ سلامت بدن دارد. این میوه سرشار از ویتامین A است و منبع مناسبی جهت تامین فیبر بدن به شمار می‌رود. ما در این مقاله از سایت زرین میوه موژان ضمن معرفی انواع هلو به خواص و مضرات آن نیز خواهیم پرداخت. اگر قصد آشنایی بیشتر با این میوه‌ی پرطرفدار را دارید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

انواع هلو

هلو ارقام بسیار متنوع و گوناگونی در سراسر جهان دارد که برخی از آن‌ها در کشور عزیز ما نیز کشت می‌شود. صدها گونه از این میوه وجود دارد که در ادامه به برخی از معروف‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • هلوی زرد: این هلو که رنگ زردی دارد به دلیل اسیدی بودن مزه‌ی تندی در مقایسه با سایر هلو ها دارد.
  • هلوی سفید: هلوی سفید نسبت به هلوی زرد اسید کمتری دارد و شیرین‌تر است. این هلو دارای بافت نرم‌تری است و به همین دلیل محبوبیت فراوانی دارد.
  • هلو انجیری: یکی از انواع پرطرفدار هلو در ایران، هلو انجیری است. این هلو که طعم بی‌نظیری دارد، شکلی تخت و مسطح دارد و بسیار شیرین و آبدار است. هلو انجیری انواع مختلفی از جمله هلو انجیری عسلی، هلو انجیری زعفرانی، هلو انجیری پلنگی، هلو انجیری زودرس، هلو انجیری خونی و … دارد.
  • هلو فریاستون: این هلوها آب کمتری در مقایسه با سایر انواع هلو دارند و می‌توان با دست گوشت آن را از هسته جدا کرد.
  • هلو کلینگ استون: این نوع از هلو آبدار، شیرین و نرم است که به هسته می‌چسبد.
  • شلیل: شلیل نژاد اصلاح شده‌ی نهال هلو است. این میوه پوست بدون کرکی دارد و به دلیل آب کمی که دارد به راحتی از هسته جدا می‌شود. شلیل خود انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن ردگلد و سان گلد هستند.

مهم‌ترین خواص هلو

هلو خواص بسیاری برای شادابی و سلامت بدن دارد. این میوه با داشتن مواد مغذی فراوان، در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. مصرف هلو به طراوت و سلامت پوست کمک می‌کند و سبب بهبود عملکرد قلب می‌شود. این میوه به دلیل دارا بودن ترکیبات فنلی در کاهش وزن موثر است و سبب جلوگیری از سرطان نیز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین خواص هلو -این میوه‌ی شگفت ‌انگیز- با موژان باشید.

خواص میوه هلو

خواص هلو برای کبد

هلو به عنوان یکی از محصولات سم‌زدا شناخته می‌شود که سبب پاکسازی و زدودن سموم از کبد و کلیه می‌شود. این میوه به درمان اختلالات کبد کمک می‌کند و عصاره‌های موجود در هلو سبب حفاظت از کبد می‌شوند.

خواص هلو برای سرماخوردگی

هلو به دلیل داشتن ویتامین C و روی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این مواد به ارتقای ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی کمک می‌کنند و در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مؤثر هستند.

خواص هلو برای ریه

هلو به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و دارا بودن مواد مغذی مانند لوتئین خاصیت ضد التهابی دارد. این خاصیت در حفظ سلامت و برطرف کردن التهاب ریه مؤثر است. مصرف منظم هلو سبب نرم شدن ریه و روده می‌شود و در درمان سرفه تأثیرگذار است. هم‌چنین ترکیبات فنولیک و کاروتنوییدی موجود در هلو در پیشگیری از سرطان ریه مؤثر است.

خواص هلو در طب سنتی

هلو در طب سنتی طبعی سرد و تر دارد که در درمان یبوست مؤثر است. مصرف این میوه در فصول گرم حرارت بدن را کم می‌کند و به رفع تشنگی کمک می‌کند. استفاده از هلو در رفع نفخ و رفلاکس معده مؤثر است و بوی بد دهان را از بین می‌برد. هم‌چنین استفاده از هلو سبب تقویت قوای جنسی می‌شود و برای زنان باردار نیز مفید است.
mojan ۰۵/۰۶/۱۴۰۳

خواص هلو برای کودکان

هلو به دلیل خوشمزه و نرم و آبدار بودن در میان کودکان بسیار محبوب است. این میوه سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود و در پیشگیری از سرماخوردگی در نوزادان مؤثر است. نوزادان به راحتی قادر به هضم این میوه‌ی خوشمزه هستند که همین امر به تأمین بسیاری از نیازهای آن‌ها کمک می‌کند. مصرف هلو در کودکان سبب تقویت بینایی، استحکام استخوان‌ها و بهبود گردش خون نیز می‌شود.

فواید شگفت‌انگیز هلو

مضرات هلو

برخی از افراد به هلو آلرژی دارند و مصرف آن سبب بروز علائم آلرژی در آن‌ها می‌‌شود که استفاده از هلو به آن‌ها توصیه نمی‌شود. هم‌چنین افرادی که نسبت به مصرف سولفیت حساسیت نشان می‌دهند باید از مصرف هلوی خشک اجتناب کنند.

مصرف بیش از حد هلو ممکن است سبب احساس ضعف و خستگی شود. میزان بالای فیبر این میوه ممکن است برای افرادی که بیماری گوارشی دارند مضر باشد. هم‌چنین این میوه آب فراوانی دارد و برای افرادی که به سبب عملکرد نادرست کلیه نباید زیاد آب بنوشند، مشکل ایجاد می‌کند. مصرف این ماده مانند هر مواد غذایی دیگر باید در حد اعتدال باشد و مصرف بیش از حد آن سبب بروز مشکل می‌شود.

خرید و قیمت روز هلو خشک

هلو خشک یکی از میوه‌های خشک پرخاصیت است که مصرف آن برای سلامتی بدن مفید است. مصرف هلو خشک سبب تقویت و رشد مو، حفظ سلامت جنین و زنان باردار، تقویت سیستم بدنی، کاهش وزن و فشار خون و … می‌شود. هلو خشک را می‌توان به عنوان یک میان وعده‌ی مفید و سالم در برنامه‌ی غذایی قرار داد و از فواید بی‌شمار آن بهره گرفت.

برای خرید هلو خشک دقت کنید آن را از مراکز معتبر تهیه کنید تا از سلامت و کیفیت میوه اطمینان حاصل کنید. برای خرید و اطلاع از قیمت روز هلو خشک با ما تماس بگیرید. بهترین و باکیفیت‌ترین هلو خشک را از ما بخواهید.

هلو خشک

انواع هلو کدامند؟

هلو انواع بسیار گوناگونی دارد و صدها گونه از این میوه وجود دارد. معروف‌ترین نوع هلو، هلوی زرد، هلوی سفید، هلوی انجیری، هلوی فریاستون، هلوی کلینگ استون و شلیل است.

مهم‌ترین خواص هلو چیست؟

هلو به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی و فیبر خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. از مهم‌ترین خواص هلو می‌توان به پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت و شادابی پوست، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، سم‌زدایی و پاکسازی کبد و کلیه اشاره کرد.

۳۴۳
https://mojan-co.com/?p=11759
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها