آموزش, سلامت

طرز تهیه چای زنجبیل

زنجبیل

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

زنجبیل یکی از رایج‌ترین مواد خوراکی مصرفی در سراسر جهان است. منشا اصلی رویش زنجبیل جنوب شرقی آسیاست، جایی که برای اولین بار بیش از ۷۰۰۰ سال پیش کشت شد. از آن زمان، به دلیل طعم متمایز و فواید سلامتی متعدد، به یک ماده غذایی محبوب تبدیل شده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم که چه چیزی زنجبیل را بسیار خاص می‌کند.

ارزش غذایی زنجبیل

به ارزش غذایی زنجبیل می‌پردازد.

ارزش غذایی زنجبیل

زنجبیل سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و فیبر است که به سلامت جسمانی بسیار کمک می‌کنند. ویتامین C ایمنی را تقویت می‌کند و در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. منیزیم در سلامت قلب مؤثر است و سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. پتاسیم باعث آبرسانی و حفظ عملکرد طبیعی عضلات می‌شود و فیبر عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. همچنین زنجبیل مقدار کمی کالری دارد.

فواید زنجبیل

فواید زنجبیل را شرح می‌دهد.

فواید زنجبیل

زنجبیل مانند بسیاری دیگر از مواد خوراکی، دارای تاثیرات مثبت در سلامت جسمانی است که در ادامه با فواید زنجبیل آشنا می‌شویم.

تسکین درد

یکی از بارزترین فواید مصرف زنجبیل، توانایی آن در کاهش درد مفاصل و عضلات ناشی از ورزش یا فعالیت بدنی است. وجود ترکیبات ضد التهابی به نام جینجرول موجب تسکین درد بر اثر مصرف زنجبیل می‎شود. جینجرول مسیرهای آنزیمی مسئول تولید پروستاگلاندین E2 را مسدود می کند. زنجبیل علاوه بر تسکین درد، در درمان میگرن، دردهای قاعدگی و انواع دیگر ناراحتی‌ها نیز تاثیرگذار بوده است.

حتما بخوانید : خرید و قیمت زنجبیل خشک 

سلامت دستگاه گوارش

زنجبیل از گذشته به دلیل توانایی آن در افزایش سلامت دستگاه گوارش شناخته شده است. ریشه تند زنجبیل تولید بزاق را تحریک می‌کند و باعث تجزیه بهتر ذرات غذا در طول هضم می‌شود. همچنین تشکیل گاز، نفخ و حالت تهوع را که اغلب پس از خوردن غذاهای خاص ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، نشان داده شده است که زنجبیل دارای اثرات ضد باکتریایی بر روی باکتری‌های معمولی روده است که دلیل ایجاد اسهال و سایر مشکلات روده هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان موجود در زنجبیل نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. رادیکال های آزاد در واقع مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و موجب پیری می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند عملکرد این رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. با این کار از جهش‌های سلولی که منجر به ایجاد سرطان می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این، جینجرول پتانسیل خوبی در از بین بردن سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم نشان داده است.

احتیاط در مصرف زنجبیل

نکات احتیاط در مصرف زنجبیل را شرح می‌دهد.

احتیاط در مصرف زنجبیل

به طور کلی، گنجاندن زنجبیل در وعده‌های غذایی روزانه، فواید سلامتی متعددی فراتر از افزودن صرفا طعم‌ مطبوع به غذاها، دارد. اما با وجود تمامی فوایدی که زنجبیل دارد، باید در مصرف آن احتیاط را رعایت کنید. مصرف این ماده در زنان باردار، شیرده، افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های مربوط به معده نیاز به مشورت با پزشک دارد.

زنجبیل می‌تواند موجب بی‌خوابی شود، سرعت انعقاد خون را کاهش دهد، فشار خون را افزایش دهد و رفلاکس معده را تشدید کند. بهتر است اگر با مشکلات جسمی مواجه هستید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید و یا در صورت مصرف و مشاهده عوارض، آن را جدی بگیرید و مصرف را متوقف کنید.

مقداری که یک شخص در حالت عادی باید زنجبیل مصرف کند، کمتر از یک قاشق چای‌خوری و ۴ گرم است.

طرز تهیه چای زنجبیل

طرز تهیه چای زنجبیل را شرح می‌دهد.

طرز تهیه چای زنجبیل

زنجبیل در واقع ریشه‌ای است که از گیاهش جدا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که پیشتر گفتیم فواید بسیاری برای تسکین دردهای جسمانی دارد و عملکرد اجزای بدن را بهبود می‌بخشد. یکی از روش‌های مصرف زنجبیل، تهیه چای از آن است که به معرفی روش درست کردن چای زنجبیل پرداخته‌ایم.

حتما بخوانید: پاستیل زنجبیل

مواد لازم

  • شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود، از چند برش از ریشه زنجبیل برای آماده کردن چایی خود استفاده کنید، آن را پودر کنید، ریز خرد کنید و یا رنده کنید.
  • به اندازه مصرف خود می‌توانید از آب استفاده کنید.
  • برای یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده، نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل پودر شده، ۲ فنجان آب مناسب است. برای یک یا دو برش ریشه نیز یک فنجان آب کافی است.
  • اگر طعم چایی زنجبیل مورد پسندتان نیست، می‌توانید از شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل، شکر و یا آب لیمو استفاده کنید.

زنجبیل حبه‌ای (پاستیل زنجبیلی)

تهیه چایی زنجبیل

  • ابتدا آب را بجوشانید.
  • سپس زنجبیل را به آب جوش اضافه کنید و بین ۳ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد.
  • فلفل سیاه و زرد چوبه از موادی هستند که هنگام دم کشیدن زنجبیل می‌توان به آن اضافه کرد تا طعم متفاوت‌تری را تجربه کنید.
  • چایی شما آماده است. در این مرحله می‌توانید شیرین‌کننده مد نظر خود را اضافه کنید.
  • اگر مایل بودید، می‌توانید آب جوش بیشتری به چای اضافه کنید.
  • برای بهترین نتیجه، آن را گرم بنوشید تا از تمامی خواص ترکیبات مفید آن بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

چای زنجبیل را می‌توان به صورت ساده یا با مواد اضافی مانند برش‌های لیمو، چوب دارچین یا حتی شیر میل کرد. نوشیدن منظم چای زنجبیل ممکن است به کاهش علائم مرتبط با سرماخوردگی، آنفولانزا، سوء هاضمه و دردهای قاعدگی کمک کند. علاوه بر این، ممکن است با کاهش التهاب در سراسر بدن، سلامت کلی را بهبود بخشد. از مقدار کم برای مصرف آغاز کنید و به مرور به مقدار آن بیافزایید.

منابع

chetor

https://cookieandkate.com/fresh-ginger-tea-recipe/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320546

۳۱۰
https://mojan-co.com/?p=12404
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها