سلامت

آیا بادام زمینی چاق‌کننده است؟

بادام زمینی

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

بادام زمینی یکی از آجیل‌های شناخته شده است که در این نیز مصرف بالایی دارد. این آجیل سرشار از مواد مورد نیاز برای تامین انرژی و سلامتی بدن است. با این حال نظرات متفاوتی در خصوص تاثیر بادام زمینی در چاقی وجود دارد با ما در این مقاله با صنایع غذایی موژان همراه باشید این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد همراه موژان باشید.

بادام زمینی، آجیل بومی آسیا

بادام زمینی، آجیل بومی آسیا

بادام زمینی، آجیل بومی آسیا

بادام یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در جهان است که هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آجیل بومی کشورهای آسیایی است اما اکنون در بسیاری از کشورها مانند اسپانیا، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و غیره می‌روید. درختان بادام کوچک و دارای گل‌های صورتی یا سفید هستند که در فصل زمستان شکوفا می‌شوند. میوه این درخت شامل دو نیمه صدفی است که درون آنها دانه خوراکی قرار دارد. این غذای غنی از مواد مغذی را می‌توان به صورت خام یا برشته مصرف کرد.

بهترین آجیل برای دوران بارداری چیست؟

بادام زمینی که به عنوان آجیل میمون نیز شناخته می‌شود، برای قرن‌ها میان وعده محبوب بوده است. به دلیل اندازه کوچک می‌تواند در حین فعالیت‌های مختلف مثل ورزش مصرف شود و انرژی مورد نیاز را تامین کند.

در بادام زمینی مقدار بسیار زیادی از مواد معدنی و پروتئین وجود دارد که مصرف آن می‌تواند درصد بسیاری از نیاز بدن را تامین کند. مقدار پروتئین بالایی که در این نوع بادام وجود دارد موجب شده ورزشکاران و افراد فعال در زمینه پرورش اندام، از این آجیل در کنار سایر وعده‌های غذایی خود برای تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز خود، استفاده کنند.

آیا بادام زمینی چاق‌کننده است؟

به سوال آیا بادام زمینی چاق‌کننده است؟ پاسخ می‌دهد.

آیا بادام زمینی چاق‌کننده است؟

این سوال که آیا بادام زمینی باعث چاقی می‌شود یا خیر، در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نرخ اضافه وزن و چاقی در سراسر جهان، به طور فزاینده‌ای مطرح شده است. در حالی که بادام زمینی دارای چگالی انرژی بالایی است، به این معنی که کالری زیادی در هر وعده تامین می‌کند، ذاتا چاق کننده نیست. مانند همه غذاها، میزان مصرف و الگوهای غذایی کلی ما نقش مهمی در تعیین وزن بدن دارند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی ممکن است با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش خطر چاقی مرتبط باشد.

یکی از دلایلی که ممکن است این بادام به افزایش وزن کمک نکند این است که سرشار از فیبر، کالری و پروتئین است که می‌تواند به ما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم. این بدان معناست که حتی اگر بادام حاوی کالری زیادی است، در مقایسه با سایر غذاهای پرکالری مانند نوشابه، تمایل به مصرف مقادیر کمتری در یک زمان داریم. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کره‌های آجیل تولید شده از این نوع بادام ممکن است احساس سیری را تقویت کند و سطح گرسنگی را در طول روز کاهش دهد.

تعادل در مصرف بادام زمینی

نکاتی در خصوص تعادل در مصرف بادام زمینی ارائه می‌دهد.

تعادل در مصرف بادام زمینی

یکی دیگر از عواملی که در ارزیابی رابطه بین بادام زمینی و چاقی باید در نظر گرفت، انواع محصولات حاوی آن است. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن بادام زمینی به شکل طبیعی ممکن است مفیدتر از مصرف کره تولید شده از آن باشد. این محصولات اغلب حاوی قندهای اضافه شده و چربی‌های ناسالم هستند که می‌توانند باعث افزایش تعداد کالری مصرفی شده و در صورت مصرف بیش از حد منجر به افزایش وزن شوند.

حتما بخوانید: فواید بادام زمینی برای مردان

کالری و فیبر دو ماده‌ای هستند که در این نوع بادام به مقدار بسیار زیادی وجود دارند که موجب می‌‎شود این آجیل برای افرادی که تحرک کمی دارند، مناسب نباشد. کالری و فیبر در این افراد منجر به اضافه وزن و در وضعیت کنترل نشده، موجب چاقی شوند. به طور کلی مصرف بیش از حد آجیل‌هایی نظیر بادام زمینی، می‌تواند تاثیر سوء داشته باشد. پس رعایت تعادل در مصرف، بهترین روش دریافت مواد معدنی موجود در آجیل‌ها می‎باشد.

چربی سالم بادام زمینی

به چربی سالم بادام زمینی می‌پردازد.

چربی سالم بادام زمینی

یکی از مواردی که در جدول ارزش‌های غذایی بادام وجود دارد، چربی است که این تصور را ایجاد می‌کند که این بادام به دلیل چربی بالا، چاق کننده است. نکته‌ای که باید بدانید این است که هر چربی‌ای عامل چاقی نیست و بدن ما نیز به چربی نیاز دارد و نداشتن چربی کافی در بدن، مشکل ساز خواهد بود. چربی‌ای که در این بادام وجود دارد، از نوع چربی‌های سالم است که می‌تواند نیاز بدن به چربی را تامین کند.

مصرف بادام زمینی در کودکان

نکاتی در مورد مصرف بادام زمینی در کودکان ارائه می‌دهد.

مصرف بادام زمینی در کودکان

نوع مصرف بادام زمینی برای کودکان تفاوتی با مصرف بزرگسالان ندارد. مصرف بادام توسط کودکان منعی ندارد؛ مگر آن که در مقدار مصرف تعادل لازم را رعایت کنند. البته حساسیت‌هایی نیز به این بادام وجود دارد که در صورت مشاهده باید مصرف را قطع کنید و از پزشک مشورت‌های لازم را دریافت کنید. قرار دادن این آجیل در برنامه غذایی کودکان می‌تواند به تامین نیازهای بدن به چربی سالم، پروتئین، فیبر و مواد معدنی دیگر کمک کند.

بادام زمینی روکش دار فلفی/کچاپ/دودی/کره‌ای/پنیری/پیاز جعفری/پیتزایی

سخن پایانی

با اینکه بادام زمینی کالری بالایی دارد، شواهد روشنی وجود ندارد که مستقیماً آن‌ها را با چاقی مرتبط کند. به نظر می‌رسد که عواملی مانند اندازه وعده‌ها، کیفیت کلی رژیم غذایی و روش‌های پردازش نقش بیشتری در تعیین خطر اضافه وزن یا چاق شدن افراد دارند. در نهایت، اعتدال و تعادل در مورد گنجاندن هر نوع غذایی در رژیم غذایی شما، از جمله بادام زمینی، کلیدی است.

حتما بخوانید :  خرید آجیل

منابع

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/nutrition/ask-the-expert/are-peanuts-good-for-you#:~:text=Peanuts%20are%20high%20in%20unsaturated,range%20of%20vitamins%20and%20minerals.

https://www.healthline.com/nutrition/foods/peanuts#vitamins-and-minerals

https://food.ndtv.com/food-drinks/do-peanuts-make-you-gain-weight-1790434

 

۱۸۳
https://mojan-co.com/?p=12283
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها