سلامت

لوبیا؛ پروتئین گیاهی ارزان‌قیمت برای دیابتی‌ها

لوبیا؛ پروتئین گیاهی ارزان‌قیمت برای دیابتی‌ها

آخرین بروز رسانی ۱۱ دی, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

لوبیاها غذایی عالی برای دیابتی‌ها هستند که برای سلامتی‌شان مفید است و فواید خاصی برای دیابت دارد. آن‌ها مواد قندی کم و پروتئین و فیبر بالایی دارند که آن‌ها را به یکی از مواد سالم مغذی برای هر وعده غذایی تبدیل می‌کند. با در دسترس بودن انواع متعدد لوبیاها مطمئناً حداقل یکی‌شان برای برنامه غذایی‌ شما مناسب خواهد بود. در ادامه بیشتر با این ماده طبیعی سالم و مقوی و فواید آن برای مبتلایان به دیابت آشنا می‌شویم.

لوبیا پروتئین گیاهی

لوبیا؛ پروتئین گیاهی ارزان‌قیمت برای دیابتی‌ها

هنگام برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی به خاطر داشته باشید که یک سوم پیمانه لوبیای پخته شده، یک جایگزین کربوهیدراتی برای دیابتی‌ها محسوب می‌شود. مقدار حدود ۸۰ گرم کالری آن، نزدیک به ۱۵ گرم کربوهیدرات تولید می‌کند.

اگر لوبیاها را با پروتئین حیوانی جایگزین کنید، اندازه مصرف آن نصف پیمانه خواهد بود. برای هر نیم پیمانه آن حتماً یک جایگزین پروتئینی و نشاسته‌ای بسیار اندک را در نظر بگیرید.

آن‌ها جایگزین خوبی برای گوشت هستند چرا که مقدار پروتئین بالایی دارند. برخلاف گوشت‌ها، لوبیاها هیچگونه چربی اشباع شده یا فیبر فراوانی ندارند که این موضوع آن‌ها را به جایگزینی سالم تبدیل می‌کند.

وقتی به فهرست مواد غذایی جایگزین‌ها نگاه می‌کنیم لوبیاها معمولاً در دسته نشاسته‌هایی مثل نان و سیب زمینی قرار می‌گیرند، اما به یاد داشته باشید که پروتئین و فیبر لوبیاها بسیار بیشتر از دیگر غذاهای نشاسته‌ای است.

لوبیاها همچنین فیبر محلول قابل توجهی دارند که سبب رشد باکتری‌های مفید روده شده، به بهبود سلامت معده منجر می‌شود و مقاومت به انسولین در مطالعات حیوانی را کاهش می‌دهد. برای روشن شدن تاثیر سلامتی فیبر آن‌ها در انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است اما یافته‌های کنونی نویدبخش هستند.

مصرف لوبیا برای کاهش قند خون

مصرف لوبیا؛ راهکاری ساده برای کنترل قند خون

لوبیاها علاوه بر مغذی بودن و نداشتن چربی، مصارف دیگری هم دارند. آن‌ها می‌توانند یک پیش غذا فوق العاده باشند یا به سالادها، سوپ‌ها، دیزی، برنج سبوس‌دار یا هر تعداد از غذاهای دیگر اضافه شوند.

وقتی لوبیاها با دیگر غذاها ترکیب می‌شوند، پیگیری اندازه مصرفشان می‌تواند قدری گول زننده باشد اما سعی کنید به بهترین شکل مصرف آن‌ها را تخمین بزنید.

لوبیاها به عنوان پیش غذاها یا اجزای اصلی غذا، می‌توانند در هر غذایی یافت شوند.

اضافه کردن لوبیای سیاه به ساندویچ تاکو مرغ که لای نان ذرت سبوس‌دار پیچیده شده می‌تواند به فیبر و دیگر مواد مغذی آن بیفزاید. خوراک لوبیای پر ادویه تهیه شده با لوبیای قرمز، غذایی مفید است؛ چرا که در آخر می‌توانید باقیمانده آن را مجدداً گرم کنید و استفاده کنید.

لوبیاها شاید کمی بی‌مزه باشند؛ می‌توانید نسبت به مقدار پخته شده آن، چربی گوشت یا نمک اضافه کنید. مراقب اندازه آن باشید. نمک بیش از حد فشار خون را بالا می‌برد. می‌توانید به جای نمک، آن را با دیگر ادویه‌ها مثل سیر،زیره یا مریم گلی امتحان کنید.

لوبیاها، هم یک افزودنی سالم برای رژیم غذایی‌تان به شمار می‌روند و هم این که ارزان قیمت هستند و نگهداری‌شان آسان است. ماندگاری طولانی کنسرو آن به خاطر مصرف آسان و ترکیبات کم قندش، آن را به غذای اساسی و عالی تبدیل کرده است.

لوبیا در رژیم غذایی دیابتی‌ها

نظر نهایی

برای اطلاع بیشتر راجع به نحوه تبدیل شدن لوبیاها و دیگر غذاهای سالم به بخش دائمی رژیم غذایی‌تان، با یک متخصص تغذیه و دیابت مشورت کنید. به طور کلی، لوبیاها در صورت ابتلا به دیابت، می‌تواند جزء ثابت تغذیه‌تان باشد. مطالعه منتشر شده در مجله JAMA مشخص کرد که خوردن زیاد لوبیا، عدس و دیگر حبوبات به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کرده تا قندشان را بهتر کنترل کنند و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. پروتئین برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است، زیرا به حفظ توده عضلانی و کمک به تنظیم قند خون کمک می کند. لوبیاها یک منبع پروتئین گیاهی عالی هستند که به طور طبیعی بدون چربی و کلسترول‌اند.

منبع

۱۱۹
https://mojan-co.com/?p=14708
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها