سلامت

کالری میوه‌های خشک، دوست یا دشمن سلامتی شما؟

خرید میوه خشک

آخرین بروز رسانی ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ توسط Admin

میوه خشک دوست سلامتی است یا دشمن سلامتی؟ این سؤالی است که برخی از متخصصین تغذیه در مورد آن اختلاف‌نظر دارند. قبل از هر توضیحی باید بگوییم کالری موجود در هر صد گرم میوه خشک حدودا نزدیک به چهار برابر کالری موجود در هر صدگرم همان میوه به صورت تازه است. منشا اختلاف نظر نیز به همین دلیل است.

البته در مورد سلامت میوه خشک و غنی‌بودن آن از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای وجود ندارد، اما اینکه روزانه چه مقدار میوه خشک مصرف کنیم و چه نوع میوه خشک برای ما مناسب است جای سؤال دارد.

میوه‌های خشک خود انواع و اقسام مختلفی دارند و برخی از آنها اصلاً برای سلامتی مناسب نیستند. آیا می‌دانید کدام دسته از میوه‌های خشک شده برای سلامتی مضر هستند؟ آیا شما هم به دنبال این هستید که بدانید کالری میوه‌های خشک چقدر است؟

ما در این مقاله به طور مفصل در مورد این سؤالات صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید با مدت‌زمان کوتاهی که صرف مطالعه مقاله می‌کنید خدمت زیادی به‌سلامت خود داشته باشید، زیرا ما به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم که چه نوع میوه خشک و چه مقدار مصرف کنید تا نه‌تنها دچار آسیب نشوید، بلکه سلامت بدن خود را نیز با مصرف میوه خشک تضمین کنید.

میوه خشک، خوب یا بد؟

میوه‌های خشک مقادیر زیادی فیبر و مواد مغذی دارند و با مصرف آنها مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان نیز به بدن وارد می‌شود. اما درعین‌حال میوه خشک شده یک ماده غذایی پر کربوهیدرات است و حاوی قند و کالری زیادی است. برخی از متخصصین تغذیه ادعا می‌کنند که میوه خشک شده یک میان‌وعده مغذی و سالم است، درحالی‌که برخی دیگر بر این باور هستند که مصرف آن بهتر از آب‌نبات نیست! با این اوصاف تکلیف چیست؟ میوه خشک خوب است یا بد؟ میوه خشک بخوریم یا نخوریم؟ میوه خشک برای سلامتی مفید است یا مضر؟ کالری میوه‌های خشک چقدر است؟

جواب تمام این سؤالات یک کلمه است: «بستگی دارد»

برای اینکه بدانید جواب این سؤالات به چه چیزی بستگی دارد باید تا انتها با ما همراه باشید.

معنی میوه خشک چیست؟

همان‌طور که می‌دانید میوه خشک میوه‌ای است که تقریباً تمام محتوای آب آن از طریق خشک‌کردن حذف شده است. میوه در طی این فرایند منقبض می‌شود و یک میوه خشک و پر انرژی باقی می‌ماند. به‌عنوان‌مثال کشمش، برگه زردآلو، آلو خشک، انجیر خشک، برگه هلو و… جزو میوه‌های خشک هستند. میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت طولانی‌تری نسبت به میوه‌های تازه نگهداری کرد. این میوه‌ها یک میان‌وعده مفید هستند و نیازی به نگهداری در یخچال نیز ندارد.

کالری میوه‌های خشک

تفاوت کالری میوه خشک و میوه تازه

میوه‌های خشک سرشار از ریز مغذی‌ها فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. یک عدد میوه خشک شده حاوی مواد مغذی برابر با یک عدد میوه تازه است. به‌عنوان‌مثال اگر یک عدد سیب حاوی ۵۰ گرم کربوهیدرات باشد، همان یک عدد سیب به‌صورت خشک شده به همان مقدار کربوهیدرات یعنی ۵۰ گرم کربوهیدرات دارد؛ درصورتی‌که وزن آن بسیار کمتر می‌شود و حتی ممکن است وزن آن به کمتر از یک‌سوم سیب تازه برسد.

از نظر وزن میوه‌های خشک بیش از سه و نیم برابر فیبر، ویتامین و مواد معدنی همان مقدار میوه تازه را دارند. به‌عنوان‌مثال ۱۰۰ گرم سیب خشک شده حاوی سه و نیم برابر فیبر، ویتامین و مواد معدنی ۱۰۰ گرم از سیب تازه است.

اما دراین‌ بین یک استثنا وجود دارد. یکی از ویتامین‌ها در میوه خشک شده سطح بسیار پایین‌تری نسبت به میوه‌های تازه دارد. هنگامی که یک میوه خشک می‌شود ویتامین ث موجود در آن به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین، متوجه شدیم که فیبر، فولات، مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌ها در میوه خشک شده به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کنند. به‌گونه‌ای که اگر شما دو مشت میوه خشک شده بخورید شبیه به این است که نیم کیلو میوه تازه خورده‌اید. با این اوصاف ضرر میوه‌های خشک شده برای سلامتی چه می‌تواند باشد؟

مقایسه اثرات مثبت و منفی میوه خشک بر سلامتی

در این قسمت به‌صورت تخصصی‌تر اثرات مثبت و منفی میوه خشک بر سلامتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اثرات مثبت میوه خشک در سلامتی

در ابتدا بهتر است که اثرات مثبت میوه خشک در سلامتی را بررسی کنیم. مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان داده‌اند افرادی که میوه خشک می‌خورند در مقایسه با افرادی که میوه خشک نمی‌خورند وزن کمتری دارند و در عوض مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند. میوه‌های خشک منبع بسیار خوبی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و مصرف آنها به‌عنوان میان‌وعده تمام نیازهای بدن شما به این مواد را تأمین می‌کند.

  1. بهبود فشارخون،
  2. پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی
  3. پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها،
  4. درمان یبوست،
  5. کمک به کاهش وزن،
  6. افزایش ضریب هوشی در کودکان،
  7. جلوگیری از پوکی‌استخوان در سالمندان،
  8. تأمین مواد مغذی موردنیاز مادران باردار و جنین آن‌ها و بسیاری از مزیت‌های دیگر جزو اثرات مثبت میوه خشک بر سلامتی هستند.

چند نمونه از میوه‌های خشک که تأثیر بسیار عالی بر روی سلامتی دارند را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

خرید میوه خشک موژان

کشمش

کشمش باعث تعدیل فشارخون، کنترل قند خون، کاهش نشانگرهای التهابی و کلسترول خون و افزایش سیری در افراد می‌شود که تمام این عوامل در نهایت خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

آلو خشک

آلو خشک یک ملین طبیعی است و سرشار از ویتامین آ، ویتامین کا، فیبر، پتاسیم و بتاکاروتن است. آلو خشک یک ملین طبیعی است و در مبارزه با پوکی‌استخوان نیز تأثیر جادویی دارد.

حتما بخوانید: انواع آلو خشک و خواص آن

خرما

سرشار از آنتی‌اکسیدان، پتاسیم، آهن و فیبر است و باعث تعدیل قند خون و کمک به زایمان در زنان باردار می‌شود.

اثرات منفی میوه خشک بر سلامت

توجه داشته باشید که میوه‌های خشک با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند حاوی قند طبیعی و کالری بالایی هستند. ازآنجایی‌که آب از میوه‌های خشک حذف شده است، تمام قند و کالری را در یک بسته بسیار کوچک‌تر متمرکز می‌کنند. به همین جهت نیز میوه‌های خشک شامل گلوکز و فروکتوز بسیار زیادی هستند.

حدود ۳۸ تا ۶۶ درصد از میوه‌های خشک حاوی قند فروکتوز است؛ بنابراین خوردن میزان زیادی فروکتوز باعث اثرات منفی بر سلامتی از جمله:

  • افزایش خطر اضافه‌ وزن
  • افزایش احتمال بروز دیابت
  • و افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی

بنابراین، دقت داشته باشید که در طول روز تنها میزان کنترل شده‌ای از میوه خشک را مصرف کنید و از مصرف بی‌رویه آن بپرهیزید. زیرا مصرف بیش از حد میوه‌ها باعث می‌شود تا دچار اضافه‌وزن شوید و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز قرار بگیرید.

کدام یک از میوه‌های خشک برای سلامتی مضر هستند؟

در ادامه یک لیست از میوه های خشک مضر برای سلامتی، برای شما آورده ایم.

میوه‌های خشک با شکر اضافه شده

حتماً هنگام خرید میوه خشک به توضیحات روی بسته‌بندی آن دقت کنید و میوه‌هایی را خریداری کنید که شکر اضافه شده ندارند.

میوه‌های خشک حاوی سولفیت

برخی از تولیدکنندگان برای حفظ رنگ میوه‌های خشک به آنها سولفیت اضافه می‌کنند. اما این ماده خطرناک است و برای سلامتی مضر است. میوه‌هایی که ظاهر چسبناک، براق و حالت روکش خیس دارند اصلاً مناسب نیستند و از خرید آنها پرهیز کنید.

میوه‌های خشک آلوده به قارچ و سم

میوه‌های تاریخ‌گذشته و میوه‌هایی که به‌ درستی نگهداری نشده‌اند نیز ممکن است آلوده به قارچ و سم باشند و مصرف آنها بسیار برای سلامتی مضر است.

خرید میوه خشک شده

جمع‌بندی

میوه‌های خشک کالری و قند بسیار بالایی دارند و درصورتی‌که در حد استاندارد مصرف شوند هیچ‌گونه ضرری برای سلامتی ندارند. اما کسانی که دیابت دارند، خانم‌های باردار و کسانی که دچار اضافه‌وزن هستند باید در مصرف آن بسیار احتیاط کنند و روزانه مقدار محدودی میوه خشک مصرف کنند. افراد معمولی نیز بهتر است که حد تعادل را نگه دارند و روزانه حجم متعادلی از میوه‌های خشک را مصرف کنند تا دچار اضافه‌وزن و دیابت نشوند.

محصول پیشنهادی: نارگیل خشک

سؤالات متداول

کدام یک از میوه‌های خشک چاق‌کننده هستند؟

مصرف زیاد از حد و بی‌رویه آن دسته از میوه‌های خشک شده که کالری بالایی دارند باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. این میوه‌ها شامل نارگیل، انبه، خرما و کشمش هستند.

کدام یک از میوه‌های خشک دارای بالاترین درصد پروتئین هستند؟

برگه زردآلو، آلو سیاه و انجیر خشک شده جزو میوه‌هایی هستند که دارای درصد بسیار بالایی از پروتئین هستند و برای افرادی که منابع غذایی حاوی پروتئین در آنها محدود است بسیار مناسب هستند.

منابع:

researchgate.net

healthline.com

 

۲۳
https://mojan-co.com/?p=16331
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها