آموزش

کسب درآمد از کاشت بلوبری در خانه چطور امکان پذیر است؟

کاشت بلوبری

آخرین بروز رسانی ۱۴ تیر, ۱۴۰۱ توسط تحریریه موژان

راهنمای کاشت بلوبری و کسب درآمد

کاشت بلوبری در گلدان و باغچه امکان‌پذیر است. بهترین زمان برای کشت این گیاه زمستان است. با این حال می‌توان آن را در فصل‌های دیگر سال، در آب و هوایی مناسب کاشت. در این مقاله مهم‌ترین نکات کشت و شرایط نگهداری نهال بلوبری، هرس، گرده افشانی، ph خاک و … را خواهید خواند.

فواید و خواص مصرف بلوبری

پیش از شروع بحثمان در خصوص کاشت بلوبری در گلدان خانه، بیایید نیاز به آن را بررسی کنیم. آن‌چه که سبب می‌شود کاشت و تولید این میوه طرحی درآمدزا باشد، فواید و مزایایی‌ست که در مصرف آن نهفته است. این مزایا باعث شده‌اند بازار این میوه رونق کافی داشته و کاشت آن در خانه راهی برای کسب درآمد باشد.

مصرف بلوبری مزایای بسیاری برای بدن دارد که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر می‌خوانید:

  • کاهش وزن
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان
  • کنترل فشار خون
  • افزایش زیبایی و سلامت پوست
  • تقویت مفاصل و استخوان‌ها
  • کاهش قند خون

بلوبری چیست، چه خواصی دارد و بلوبری خشک از کجا بخریم؟

بهترین زمان کاشت بلوبری

همان‌طور که گفتیم زمستان بهترین زمان برای کاشت بلوبری است. دلیل اصلی این امر، خفته بودن گیاه در این فصل است. به این ترتیب انتقال گیاه و کاشت نهال آن باعث تحمیل استرس کم‌تری به گیاه می‌شود. در حالی که کاشت نهال گیاه در فصل گرم می‌تواند به گیاه آسیب بزند. 

اگر در زمستان گیاه را نمی‌کارید، توجه کنید که کاشت را در روزی انجام دهید که هوا نسبتاً سرد و ترجیحاً ابری باشد. پس از کاشت گیاه در خاک باید به مقدار زیادی آن را آبیاری کنید. خشک شدن خاک می‌تواند باعث خشک شدن گیاه شود.

نور مناسب برای کاشت بلوبری

بلوبری به ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارد. به این ترتیب محل گلدان باید این میزان دریافت نور را تضمین کند. هم‌چنین توجه کنید که تابش مستقیم آفتاب بیش از این مقدار نیز می‌تواند به گیاه آسیب بزند. 

خاک و pH مناسب کاشت نهال بلوبری

نهال بلوبری خاک بسیار اسیدی را دوست دارد. بهتر است سطح pH چیزی بین ۴ تا ۴.۸ باشد. یکی از مزایای کاشت بلوبری در گلدان، امکان کنترل میزان pH خاک است. خاک مناسب بر جذب آب و مواد مغذی به گیاه کمک فراوانی می‌کند. می‌توانید خاک مخلوط مناسب را از بازار نیز خریداری کند. این خاک با نام خاک قلیایی قابل تهیه است. حتماً میزان pH مورد نظرتان را با کارشناس فروش در میان بگذارید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد. 

هم‌چنین می‌توان از مخلوط پیت ماس و خاک معمولی نیز خاکی مناسب برای کاشت بلوبری به دست بیاورید. ترکیب پیت ماس به همراه پوست درخت کاج (خرد شده)، می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد.

نکته‌ی مهم: پس از کاشت گیاه، در هفته‌ها و ماه‌های بعد حتماً سطح pH خاک را بررسی کنید. برای این منظور از pHمتر استفاده کرده و میزان pH را در عمق ۸ سانتی‌متری گلدان اندازه بگیرید. اگر پی اچ از ۴ کمتر بود می‌توانید به خاک دولومیت آهکی اضافه کنید. در صورتی که پی اچ از ۵ بیشتر است، افزودن سولفات آهن راه‌حل مناسبی‌ست.

اندازه گلدان

گلدانی که برای کاشت نهال بلوبری انتخاب می‌کنید، بهتر است عرضی در حدود ۳۰ سانتی‌متر داشته باشد. اما بعد از چند سال و رشد نهال گلدانی با عرض ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر گزینه‌ای مناسب‌تر است.

فروش عمده میوه خشک بلوبری

نحوه کاشت بلوبری در گلدان جدید

ابتدا باید نهال بلوبری را از گلدان کوچک قبلی‌اش بیرون بیاورید. برای این منظور چند ضربه به گلدان بزنید تا گیاه از گلدان جدا شود. سپس به آرامی نهال را از گلدان بیرون بکشید. با چند تکان آرام و به کمک دست خود تا حد ممکن خاک چسبیده به ریشه‌ها را جدا کنید.

دو سوم گلدان را با خاک پر کنید. سپس نهال را روی خاک قرار داده و گلدان را از خاک پر کنید. گیاه باید تا محلی که ریشه تمام شده و ساقه‌اش شروع می‌شود در خاک قرار بگیرد.

پس از کاشت به مقدار کافی به گلدان آب دهید تا خاک نشست کرده و فضاهای خالی درون خاک پر شوند.

شرایط نگهداری نهال بلوبری

حال که با نکات مهم در زمینه‌ی کاشت بلوبری آشنا شده‌اید، به سراغ شرایط نگهداری نهال بلوبری و مراقبت از آن می‌رویم. در زیر شرایط مناسب برای رشد و میوه‌دهی این گیاه را بررسی کرده‌ایم.

دمای مناسب

اولین نکته‌ای که درباره شرایط دمایی کاشت بلوبری باید بدانید، نیاز آن به سرمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه در طول فصول سرد، در حدود ۴۰۰ ساعت به این دما نیاز دارد. میزان مقاومت این گیاه در برابر سرما با توجه به نوع آن تعیین می‌شود. در نمونه‌های غیروحشی، کاهش دما تا حدود ۱۵- درجه نیز قابل تحمل است.

کاشت بلوبری و کود مورد نیاز

استفاده از کود یکی از راه‌های رایج برای تقویت گیاهان است. عموماً بلوبری علاقه‌ای به کود ندارد. اما استفاده از کودهای ارگانیک می‌تواند کمک شایانی به رشد گیاه و باردهی آن کند. برای این منظور چیزی در حدود ۵ هفته پس از کاشت نهال، می‌توانید از کود استفاده کنید. برای این منظور بهتر است به سراغ کودهای اسیدی بروید.

نکته‌ی مهم: افزودن کود به خاک گلدان بلوبری، باید نهایتاً سه بار در سال انجام شود. آغاز بهار و پایان تابستان بهترین زمان برای این منظور است.

هرس بلوبری

پس از کاشت بلوبری در گلدان معمولاً تا ۴ سال نیازی به هرس کردن آن‌ها وجود نخواهد داشت. اما پس از آن، هرس کردن می‌تواند به رشد گیاه کمک کند. 

  • فرآیند هرس باید قبل از شروع مرحله جدید رشد گیاه انجام شود.
  • برای هرس از ابزارهای باغبانی استریل شده و تیز استفاده کنید.
  • شاخه‌های مرده، ضعیف و کم رشد را هرس کنید.
  • اواخر زمستان یا اوایل بهار زمان مناسبی برای هرس است.

هرس بوته بلوبری به تابش نور بیشتر به وسط بوته کمک می‌کند.

آفت‌ها و بیماری‌های رایج

یکی از نکات مهم در کاشت بلوبری، مراقبت از آن در برابر قارچ و حشرات است. استفاده از قارچ کش و آفت کش در این مواقع ضروری‌ست. توجه کنید که زرد شدن برگ‌های بلوبری ممکن است به معنای بالا بودن pH خاک نیز باشد.

مراقبت پس از کاشت

پرندگان نیز به اندازه انسان‌ها بلوبری دوست دارند. پس بهتر است مطمئن شوید که محصول شما در معرض پرندگان نباشد. برای این منظور استفاده از محفظه‌های توری می‌تواند کمک کننده باشند.

سود کاشت بلوبری

کاشت بلوبری می‌تواند فعالیت پرسودی برایتان باشد. مصرف میوه‌ی این گیاه مزایای بسیاری دارد. از این رو بلوبری در بازار مشتری‌های فراوانی دارد. به این ترتیب کاشت این گیاه را می‌توان به عنوان یک فعالیت اقتصادی سود ده در نظر گرفت. البته توجه کنید که میزان سوددهی پرورش این گیاه، به مراقبت کافی و فعالیت دقیق شما بستگی دارد.

سخن آخر

چنانچه قصد خرید عمده میوه خشک بلوبری و سایر انواع میوه خشک و خشکبار میوه را دارید، میتوانید به صفحه اصلی سایت موژان مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید، چنانچه سوالی از نحوه ثبت سفارش و خرید عمده انواع میوه خشک دارید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید یا در قسمت کامنت ها سوال خود را بپرسید کارشناسان موژان در اسرع وقت پاسخ خواهند داد.

 

۱,۴۶۸
https://mojan-co.com/?p=10440
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها