آموزش, راهنمای خرید, سلامت

عوامل موثر بر قیمت پسته

قیمت انواع پسته

آخرین بروز رسانی ۱۳ تیر, ۱۴۰۲ توسط تیم تحریریه موژان

پسته ایران از بهترین و باکیفیت‌ترین پسته‌های تولیدی در دنیاست که مشتریان بسیاری از کشورهای مختلف جهان دارد. در این مقاله از سایت موژان با پسته، انواع، قیمت و صادرات این مغز خوش طعم و گران قیمت آشنا می‌شویم.

پسته چیست؟

پسته درختی قدیمی است که یک درخت آن می‌تواند ۳۰۰ سال عمر داشته باشد. پسته میوه گرمسیری است و در مناطق سردسیر رشد خوبی ندارد. ۷ تا ۱۰ سال زمان نیاز است تا درخت پسته به باردهی برسد و در سال بیستم به بیشترین میزان باردهی می‎رسد. همچنین این درخت می‌تواند دمای ۱۰- در زمستان و ۴۸ درجه در تابستان را تحمل کند.

پسته ایران از مرغوب‌ترین پسته‌های دنیاست که از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور نیز محسوب می‎شود. بیش از ۹۰ درصد پسته ایران، به قصد صادرات کشت می‎شود؛ در نتیجه قیمت انواع پسته بر اساس قیمت دلار تعیین می‎شود.

پسته ایرانی انواع مختلف بادامی، فندقی و کله قوچی دارد که با نام‌های اکبری، احمدآقایی و اوحدی نیز شناخته می‎شوند. هر یک از این پسته‌ها از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند که موجب می‌شود قیمت متفاوتی نیز داشته باشند. پسته اکبری معروف‌ترین و گران‌ترین پسته ایرانی است که مشتریان آن معمولا کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. پسته عباسعلی، پسته شاه پسند، پسته خنجری، پسته سفید نوق و پسته قزوینی از دیگر انواع پسته صادراتی ایران هستند که کمتر شناخته شده هستند.

پسته به صورت با پوست، بدون پوست، مغز پسته، پسته طعم‌دار و پسته خام به بازار عرضه می‎شود که قیمت‌های مختلفی دارند. مغز پسته طعم دار به دلیل پروسه پوست گیری و طعم‌دار شدن، قیمت بیشتری نسبت به پسته خام و پسته با پوست دارد.

با توجه به اینکه قیمت پسته بر اساس دلار تعیین می‎شود و دلار نیز قیمت پرنوسانی دارد، نمی‌توان قیمت ثابتی برای پسته و انواع آن اعلام کرد. قیمت انواع پسته به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند؛ به همین دلیل باید در زمان خرید قیمت را بررسی کنید.

بهترین زمان برای خرید انواع پسته چه زمانی است؟

به سوال بهترین زمان برای خرید انواع پسته چه زمانی است؟ پاسخ می‌دهد.

بهترین زمان برای خرید انواع پسته چه زمانی است؟

بهترین زمانی که می‌توانید برای خرید انواع پسته اقدام کنید، فصل برداشت این میوه محبوب و خوش طعم است. با توجه به اینکه پسته در مناطق مختلفی از ایران مثل کرمان، سمنان، یزد و خراسان کشت می‎شود، می‌توان آن را مستقیما از تولیدکنندگان و کشاورزان بسیاری تهیه کرد.

شهرستان رفسنجان، زرند، سیرجان، انار، بردسکن، مه ولات، خلیل‌آباد، دامغان، بوئین زهرا، ابرکوه، مناطق اصلی تولیدی پسته ایران هستند و ۸۰ درصد از حجم تولیدی پسته ایرانی، در این مناطق کشت و برداشت می‎شود.

همچنین به دلیل عرضه بالای پسته در فصل برداشت، قیمت آن به پایین‌ترین مقدار می‏رسد که فرصت خوبی برای خرید انواع پسته می‎باشد. از آن جا که پسته ایران برای صادرات، مشتریان زیای دارد؛ خرید و صادر کردن آن، یک تجارت پرسود محسوب می‌شود و درآمد بالایی در سال دارد؛ به طوری که بازار پسته ایران، از مهم‌ترین بازارهای کشاورزی کشور است و بیشترین سهم را در درآمد ارزی کشور دارد. روسیه، آلمان و چین از مهم‌ترین خریداران پسته ایرانی هستند.

مغز فندق ماکادمیا (فندق استرالیایی)

انواع پسته صادراتی

به طور کلی سه شکل پسته تولید می‎شود که با نام‌های پسته کشیده (Long)، پسته کروی (Round) و پسته‌ کروی درشت (Jumbo) شناخته می‎شوند. در ایران پسته کشیده با نام بادامی، پسته کروی با نام فندقی و پسته کروی درشت با نام کله قوچی شناخته می‎شوند. پسته‌های معروف ایران، پسته اکبری، احمدآقایی، بادامی و پسته اوحدی یا فندقی می‌باشند. پسته ممتاز، پسته شاه پسند، پسته سفید نوق، پسته خنجری، پسته عباسعلی و پسته قزوینی از دیگر انواع پسته‌های ایرانی هستند که صادر می‎شوند.

پسته احمدآقایی بشتر به کشورهای اروپایی صادر می‎شود، پسته بادامی مشتریانی از چین، افغانستان و روسیه دارد، پسته اوحدی یا فندقی نیز به دلیل اینکه کمتر دچار آفت‌زدگی می‎شوند، مناسب صادرات به کشورهای اروپایی هستند.

فروش عمده پسته صادراتی درجه یک

به فروش عمده پسته صادراتی درجه یک می‌پردازد.

فروش عمده پسته صادراتی درجه یک

مهم‌ترین نکته در صادرات پسته و داشتن مشتریان خارجی، کیفیت بالای آن است. پسته‌های ایرانی از باکیفیت‌ترین پسته‌های در دنیا هستند که از دیرباز در سطح جهانی شناخته شده‌اند. به این معنی که تنها ظاهر و اندازه پسته اهمیت ندارد؛ بلکه پسته باید از نظر طعم و نوع کشت نیز از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. به همین منظور پسته صادراتی به کشورهای اروپایی باید گواهی افلاتوکسین داشته باشد تا سالم بودن پسته تضمین شود. البته کشورهای حوزه خلیج فارس به این مساله اهمیت چندانی نمی‌دهند.

کشور مقصد صادرات و حجم صادرات از دیگر عواملی هستند که در فروش عمده پسته صادراتی درجه یک تاثیر مستقیم دارند.

ایران به دلیل شرایط آب و هوایی که برای کشت پسته مناسب است، همچنین سودآور بودن تجارت پسته، اراضی بسیار زیادی را به کشت پسته اختصاص دهد و به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پسته دنیا تبدیل شود. آمریکا و ترکیه از رقیب‌های ایران در صادرات پسته هستند. اغلب صادرات ایران به کشورهای جنوبی قاره امریکا انجام می‎شود. در کشور آمریکا، ترجیح مردم استفاده از پسته تولید داخل است و کشورهای اروپایی نیز در خصوص واردات پسته به عنوان ماده غذایی سخت گیری بسیاری دارند.

قیمت میوه خشک

سخن پایانی

پسته، میوه‌ای خوش طعم و محبوب که در سال‌های اخیر تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و رشد وحشتناک تورم در ایران، قیمت بالایی پیدا کرده است. البته بیشتر حجم تولید پسته به کشورهای خارجی صادر می‎شود و کمتر از ۱۰ درصد آن در بازار داخلی به فروش می‌رسد. پسته ایرانی از دیرباز شهرت جهانی داشته است و مشتریان بسیاری از کشورهای مختلف دنیا برای خرید و واردات پسته ایرانی اقدام می‌کنند. پسته جزء ثابت آجیل ایرانی است که در عید نوروز و شب یلدا فروش آن در بازار داخلی به اوج می‌رسد. در این مقاله از موژان به انواع و قیمت پسته پرداختیم.

میوه خشک حبه ای چیست و چگونه تولید میشود و قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد؟

سوالات متداول

ارزش غذایی پسته چگونه است؟

پسته سرشار از پروتئین، چربی سالم، انواع ویتامین و مواد معدنی است که در صورت مصرف مداوم آن می‌توان نیاز بدن به این دسته از مواد طبیعی را تامین نمود. مواد مغذی و مقوی نظیر آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، روی، انواع ویتامین ب، نیاسین، ویتامین کا، ویتامین دی، ویتامین ث، ویتامین آ و فیبر در پسته وجود دارند.

کشاورزان برای تولید و صادر کردن پسته با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

خشکسالی که ایران با آن مواجه است، تاثیر مستقیمی بر حجم تولید پسته دارد. با کاهش حجم تولید پسته در ایران، با توجه به اینکه طعم پسته ایرانی بهتر از پسته آمریکایی است، آمریکا می‌تواند به راحتی و به سرعت بازار اروپا را از ایران بگیرد. همچنین استفاده از سموم در کشت پسته و سختگیری کشورهای اروپایی در سلامت پسته، می‌تواند حجم صادرات را کاهش دهد.

۱۷۰
https://mojan-co.com/?p=12730
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها