سلامت

خواص آب نارگیل

7 فایده آب نارگیل - نارگیل

آخرین بروز رسانی ۲۶ اسفند, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

این مقاله ترجمه https://www.healthline.com/nutrition/coconut-water-benefits است.

آب نارگیل می‌تواند یک انتخاب غنی از مواد مغذی برای آبرسانی باشد و برای سلامتی قلب و کلیه‌ها نیز مفید باشد. در سال‌های اخیر، آب نارگیل به نوشیدنی بسیار مرسوم تبدیل شده است. آب نارگیل علاوه بر اینکه به طور طبیعی شیرین و آبرسان است، سرشار از چندین ماده مغذی مهم است، از جمله مواد معدنی که بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن‌ها دریافت نمی‌کنند.

۷ فایده آب نارگیل

آب نارگیل، این مایع شیرین و شفاف، سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه با ۷ فایده آب نارگیل آشنا می‌شویم.

آب نارگیل

۱. منبع سرشار چندین ماده مغذی

نارگیل در آب و هوای گرمسیری روی درختانی که با نام علمی Cocos nucifera شناخته می‌شوند، رشد می‌کند و از نظر گیاه‌شناسی میوه محسوب می‌شوند. آب نارگیل مایعی است که در مرکز یک نارگیل جوان و سبز وجود دارد و به تغذیه میوه کمک می‌کند. همانطور که نارگیل رسیده می‌شود، که حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد، مقداری از مایع باقی می‌ماند و بقیه آب‌ها در گوشت سفید و جامد معروف به گوشت نارگیل جذب می‌شود.

آب نارگیل در نارگیل‌های جوان حدود ۶ تا ۷ ماهگی وجود دارد، اگرچه در میوه‌های رسیده نیز یافت می‌شود. یک نارگیل سبز متوسط حدود ۱/۲-۱ فنجان آب نارگیل دارد. ۹۴ درصد آب و  مقدار بسیار کمی چربی ترکیبات اصلی آب نارگیل هستند. آب نارگیل متفاوت از شیر نارگیل است. شیر نارگیل در واقع گوشت رنده شده نارگیل و آب است. شیر نارگیل حاوی حدود ۵۰ درصد آب و دارای چربی بسیار بالایی است.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) حاوی ۶۰ کالری است و همچنین:

  • کربوهیدرات: ۱۵ گرم
  • شکر: ۸ گرم
  • کلسیم: ۴ درصد از مقدار نیاز روزانه (DV)
  • منیزیم: ۴ درصد از DV
  • فسفر: ۲% از DV
  • پتاسیم: ۱۵ درصد DV

خلاصه

آب نارگیل مایع موجود در نارگیل‌های سبز و نرسیده، منبع طبیعی چندین ماده معدنی مهم است.

۲. خواص آنتی اکسیدانی

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که در طول متابولیسم، در سلول‌های شما تولید می‌شوند. تولید آنها در نتیجه استرس یا آسیب افزایش نیز می‌یابد. هنگامی که رادیکال‌های آزاد بیش از حد وجود داشته باشد، بدن شما وارد حالت استرس اکسیداتیو می‌شود که می‌تواند به سلول‌های شما آسیب برساند و خطر بیماری را افزایش دهد. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ممکن است به اصلاح رادیکال‌های آزاد کمک کند تا دیگر آسیبی به آنها وارد نشود.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، موش‌های مقاوم به انسولین که رژیم غذایی با فروکتوز بالا داشتند، با آب نارگیل درمان شدند. همچنین فعالیت رادیکال‌های آزاد، فشار خون، تری گلیسیرید و سطح انسولین نیز کاهش یافت. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کبد آسیب دیده موش در مقایسه با کبدی که هیچ درمانی دریافت نکرده بود، در درمان با آب نارگیل، بهبود قابل توجهی در استرس اکسیداتیو داشته است.

مطالعه سوم در سال ۲۰۱۶ مزایای عصاره آب نارگیل را بر روی موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، به شکل برجسته‌ای نمایان کرد. آب نارگیل نه تنها به کاهش نشانگرهای کلسترول کمک کرد، بلکه “قدرت آنتی اکسیدانی” را نیز نشان داد. در حالی که این مطالعات جالب هستند، توجه به این نکته مهم است که تا به امروز هیچ مطالعه‌ای در مورد انسان و قدرت آنتی اکسیدانی آب نارگیل انجام نشده است و هر یک از مطالعات حیوانی از دوزها و پارامترهای متفاوتی استفاده کرده است.

خلاصه

آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در تحقیقات انجام شده روی موش‌ها تاثیرات مفیدی داشته است، اما مطالعات انسانی وجود ندارد.

آب نارگیل و دیابت

۳. مؤثر در کاهش قند خون مبتلایان به دیابت

تحقیقات نشان داده است که آب نارگیل می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و سایر نشانگرهای سلامتی را در حیوانات مبتلا به دیابت بهبود بخشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت که در نتیجه آن، موش‌هایی که به دیابت مبتلا بودند، با مصرف آب نارگیل، سطح قند خون بهتری را ثبت کردند. همین مطالعه همچنین نشان داد که موش‌هایی که آب نارگیل دریافت کرده‌اند، سطوح پایین‌تری از هموگلوبین A1c داشتند که نشان‌دهنده کنترل طولانی‌مدت و بهتر قند خون است.

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۱ روی موش‌های دیابتی نیز نشان داد که آب نارگیل باعث کاهش گلوکز خون می‌شود. اما مطالعات بیشتری برای تایید این اثرات در انسان‌ها مورد نیاز است. همچنین آب نارگیل منبع خوبی از منیزیم است که ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهد و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت کاهش دهد. با در نظر گرفتن همه این موارد، مهم است که توجه داشته باشید، آب نارگیل حاوی کربوهیدرات است که در بدن به قند تجزیه می شود، بنابراین اگر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید، قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

خلاصه

مطالعات روی حیوانات مبتلا به دیابت نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد، اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان‌ها باید انجام شود.

حتما بخوانید: قیمت نارگیل

۴. کمک به پیش‌گیری از سنگ کلیه

نوشیدن مایعات کافی برای پیشگیری از سنگ کلیه مهم است. اگرچه آب ساده انتخاب خوبی است، اما دو مطالعه کوچک نشان می‌دهد آب نارگیل ممکن است بهتر از آب ساده باشد. سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که کلسیم، اگزالات و سایر ترکیبات با هم ترکیب شوند و در ادرار شما کریستال ایجاد کنند. سپس این کریستال‌ها می‌توانند قلع را تشکیل دهند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند و به طور کلی، حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان تجربه این مشکل را داشته‌اند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ روی موش‌های مبتلا به سنگ کلیه، آب نارگیل از چسبیدن کریستال‌ها به کلیه‌ها و سایر قسمت‌های مجاری ادراری جلوگیری کرد. همچنین تعداد کریستال‌های تشکیل شده در ادرار را نیز کاهش داد.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که شامل هشت نفر بود، محققان دریافتند که آب نارگیل باعث افزایش ادرار پتاسیم، کلرید و سیترات در افراد بدون سنگ کلیه می‌شود، به این معنی که آب نارگیل ممکن است به تخلیه سیستم کمک کند و احتمال سنگ‌ها را پایین نگه دارد. از آنجایی که یک مطالعه شامل حیوانات و مطالعه دیگر بسیار کوچک است، تحقیقات بیشتری در مورد فواید آب نارگیل در کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه باید انجام شود.

خلاصه

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است با کاهش تشکیل کریستال و سنگ از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. با این حال، مطالعات بیشتری باید انجام شود؛ به ویژه در مورد انسان.

۵. تقویت سلامت قلب

برای کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، می‌توانید آب نارگیل بنوشید. در یک مطالعه قدیمی از سال ۲۰۰۸، محققان به موش‌ها رژیم غذایی غنی از چربی و کلسترول دادند. آنها همچنین به گروه دیگری، دوزهای بالای آب نارگیل (۴ میلی لیتر به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن بدن) دادند. پس از ۴۵ روز، گروه آب نارگیل کاهشی در سطح کلسترول و تری گلیسیرید مشابه اثرات داروی استاتین مورد استفاده برای کاهش کلسترول، داشت. به خاطر داشته باشید که این دوز بسیار بالایی بود. از نظر انسانی، معادل یک فرد ۶۸ کیلوگرمی است که ۲.۷ لیتر آب نارگیل در روز مصرف کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که آب نارگیل ممکن است برای کاهش فشار خون نیز مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود. یکی از دلایلی که آب نارگیل ممکن است در کاهش فشار خون تاثیر داشته باشد، محتوای قابل توجه پتاسیم آن است (۵۰۰ میلی گرم پتاسیم در ۸ اونس) که در کاهش فشار خون مؤثر است.

خلاصه

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آب نارگیل ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. البته تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها باید انجام شود.

نارگیل سبز بعد از ورزش

۶. به عنوان نوشیدنی مفید بعد از ورزش طولانی مدت

آب نارگیل می‌تواند یک نوشیدنی عالی برای بازگرداندن هیدراتاسیون و جبران الکترولیت‌های از دست رفته در طول ورزش باشد. الکترولیت‌ها مواد معدنی هستند که چندین نقش مهم را در بدن از جمله حفظ تعادل مناسب در مایعات، ایفا می‌کنند. چند الکترولیت حیاتی عبارتند از پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم.

با توجه به اینکه آب نارگیل دارای الکترولیت‌هایی نظیر پتاسیم و منیزیم است، می‌تواند برای تامین آب از دست رفته در طول تمرینات ورزشی و آبرسانی بدن، نسبت به آب ساده مفیدتر باشد. در واقع، یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴ در برزیل نشان داد که آب نارگیل تاثیر بهتری در رفع کم آبی بعد از ورزش، نسبت به آب یا سایر نوشیدنی‌ها دارد.

خلاصه

آب نارگیل در تامین مایعات و الکترولیت‌ها بعد از ورزش مؤثر است. تاثیر آن قابل مقایسه با سایر نوشیدنی‌های ورزشی است.

حتما بخوانید: بهترین زمان خوردن نارگیل

۷. منبع خوش طعم هیدراتاسیون و آبرسانی

آب نارگیل طبیعی طعمی کمی شیرین، ملایم و آجیلی دارد. همچنین کالری و کربوهیدرات نسبتا کمی نیز دارد. تازه‌ترین آب نارگیل مستقیماً از میوه به دست می‌آید. اما کارخانه‌های مواد غذایی نیز آب نارگیل خوبی ارائه می‌دهند. مراقب طعم دهنده‌ها و شکرهای افزودنی باشید. می‌توانید از این مایع استوایی به عنوان پایه‌ای برای اسموتی‌ها، پودینگ دانه چیا، سس وینگرت یا جایگزین آب ساده استفاده کنید.

نظر نهایی

آب نارگیل یک نوشیدنی خوشمزه، پر از الکترولیت و طبیعی است که برای قلب مفید است، قند خون را تعدیل می‌کند، به بهبود سلامت کلیه ها کمک می‌کند، و پس از ورزش، فرد را سرحال و هیدراته می‌کند. اگرچه برای تایید بسیاری از این خواص، به مطالعات کنترل شده بیشتری که شامل انسان می‌شود، نیاز است، اما تحقیقات تا به امروز دلگرم‌کننده بوده است. در این مقاله ۷ فایده آب نارگیل را که توسط آزمایش‌های حیوانی تایید شده بود را شرح دادیم.

۱۴۶
https://mojan-co.com/?p=14781
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها