سلامت

بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات

بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات

آخرین بروز رسانی ۲۸ دی, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

این مقاله ترجمه https://www.healthline.com/health/food-safety-fruits-vegetables است.

میوه‌ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی هستند. وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند افراد در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنند. زنان بزرگسال باید هر روز حدود ۱/۲ تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۲ و نصفی فنجان سبزیجات بخورند. مردان بزرگسال نیز باید حدود ۲ فنجان میوه و ۲ فنجان و نصفی تا ۳ فنجان سبزیجات در روز بخورند.

در این مقاله درباره بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات به صورت تازه و سالم صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات

خوردن میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان کمک کند. اما اگر به درستی از آنها استفاده نشود، می‌توانند به منبعی از عوامل بیماری‌زا تبدیل شوند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند به لیستریا، سالمونلا یا سایر باکتری‌ها آلوده شوند. طعم، بافت و ظاهر آنها نیز در صورتی که به درستی نگهداری نشود، ممکن است آسیب ببیند. به همین دلیل یادگیری نحوه تمیز کردن و نگهداری میوه‌ها و سبزیجات بسیار مهم است.

محصولات پاک‌کننده

اکثر محصولات غذایی قبل از اینکه به دست ما برسند، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات ممکن است در طول مسیر در معرض باکتری‌های مضر یا سایر آلاینده‌ها قرار گیرند. این موضوع در مورد غذاهای ارگانیک و بدون آفت کش و همچنین محصولات معمولی نیز صادق است. حتی غذاهایی که ظاهر و طعم جذابی دارند نیز ممکن است آلوده باشند.

برای جلوگیری از آلودگی‌های مضر، همیشه محصول را قبل از خوردن بشویید. برای انجام این کار نیازی به استفاده از صابون یا شوینده‌های تجاری ندارید. شما می‌توانید به سادگی از آب استفاده کنید. یک برس سفت و تمیز می‌تواند به تمیز کردن میوه‌ها و سبزیجات کمک کند. بهتر است برس مخصوص شستشوی میوه و سبزیجات داشته باشید و از آن برای مصارف دیگر استفاده نکنید. اگر میوه‌ها یا سبزیجاتی که می‌خورید، با پوشش مومی پوشانده شده‌اند، پس از شستن آن‌ها را با یک حوله کاغذی یا پارچه خشک کنید.

با وجود این که شستن محصول قبل از خوردن مهم است، بهتر است آن را شسته نشده نگهداری کنید. رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث خراب شدن سریع میوه‌ها و سبزیجات شود. میوه‌ها را زمان مصرف بشویید. اگر مجبورید آنها را زودتر بشویید، کاملا آن‌ها را خشک کنید. سبزیجات از قبل شسته شده و کیسه‌ای معمولاً نیازی به تمیز کردن اضافی ندارند.

بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات- نگهداری در یخچال

نگهداری در یخچال

میوه‌ها و سبزیجات مختلف باید به روش‌های مختلف نگهداری شوند. به گفته کارشناسان مرکز توسعه تعاونی کرنل، سبزیجات به طور کلی به یکی از چهار نوع ذخیره‌سازی نیاز دارند:

  • سرد (۳۲-۳۹ درجه فارنهایت)، نگهداری مرطوب
  • خنک (۴۰-۵۰ درجه فارنهایت)، نگهداری مرطوب
  • سرد (۳۲-۳۹ درجه فارنهایت)، نگهداری خشک
  • گرم (۵۰-۶۰ درجه فارنهایت)، نگهداری خشک

به طور معمول، یخچال باید در دمای حدود ۳۴ درجه فارنهایت باشد. سبزیجات نیز بهتر است در قسمت کشویی که معمولا در قسمت پایین اکثر یخچال‌ها قرار دارند، نگهداری شود. کریسپرها معمولاً کنترل رطوبت مخصوص به خود را دارند. در صورت امکان، سبزیجات را در دمای و رطوبتی که بهترین عملکرد را دارند، نگهداری کنید.

میوه و سبزیجاتی که در یخچال سرد و مرطوب بهتر نگهداری می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • سیب
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • کاهو
  • بادمجان

میوه و سبزیجاتی که در یخچال سرد و خشک بهتر نگهداری می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • سیر
  • پیازها

میوه و سبزیجاتی که در شرایط گرم و خشک بهتر نگهداری می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • فلفل تند
  • کدو تنبل
  • کدو حلوایی
  • سیب زمینی‌های شیرین

به دلیل اهمیت سلامت مواد غذایی، باید هر میوه یا سبزی شسته و بریده شده را در یخچال نگهداری کنید. محصولات شسته و بریده شده را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته نگهداری کنید تا تازگی آن حفظ شود و با هوا تماسی نداشته باشد. همچنین همیشه میوه‌ها و سبزیجات را جدا از گوشت خام و محصولات لبنی نگهداری کنید تا از آلودگی احتمالی با باکتری جلوگیری شود.

فریز کردن - بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات

فریز کردن

تقریباً تمام میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان در فریزر نگهداری کرد. البته انجماد می‌تواند بافت بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات را تغییر دهد، اما طعم، مواد مغذی و خواص آن‌ها را حفظ می‌کند. فریز کردن یک راه عالی برای نگهداری انواع میوه و سبزیجات فصلی است، به خصوص اگر قصد دارید آن‌ها را به صورت پخته یا مخلوط شده در اسموتی بخورید.

بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را در ظروف دربسته منجمد کنید.

از فریز کردن محصولاتی که هنوز نرسیده‌اند، خودداری کنید. چون از رسیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سبزیجات برگی که قصد دارید خام بخورید، مانند کاهو، نباید منجمد شوند.

نگهداری محصولات غذایی به صورت خشک

نگهداری محصولات غذایی به صورت خنک و خشک

انواع خاصی از محصولات را بهتر است از یخچال و فریزر خود خارج کنید. چرا که آنها باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. این محصولات غذایی شامل:

  • گوجه فرنگی‌
  • موز
  • سیب زمینی‌
  • لیمو
  • لیموترش سبز

به طور خاص، گوجه فرنگی‌ها ممکن است طعم و مواد مغذی خود را در یخچال از دست بدهند و بافت نامطلوبی پیدا کنند. میوه‌های رسیده معمولاً نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و سرد کردن روند رسیدن میوه‌های کال را کند می‌کند. نگهداری میوه‌های رسیده در یخچال باعث می‌شود مدت طولانی‌تری تازه بمانند. پس از شستن و بریدن میوه، همیشه باید آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

نظر نهایی

یکی از کارهایی که همیشه توصیه می‌شود که انجام دهیم، شستن مواد غذایی و سبزیجات است. به این دلیل که این محصولات بسته‌بندی محکمی ندارند و از مسیرها و مکان‌های مختلفی عبور می‌کنند تا به دست ما برسند. این مسیر طولانی محصولات خوشمزه غذایی مثل میوه‌ها را به باکتری‌هایی آلوده می‌کند که اگر آن‌ها به بدن ما برسانند، مسمومیت ایجاد می‌کنند. در نتیجه بهترین کار شستن دقیق و کامل میوه‌ها و سبزیجات است. در این مقاله بهترین راه شستن و نگهداری میوه و سبزیجات ارائه کردیم.

 

شرایط نگهداری میوه خشک چیست؟

۵۷۱
https://mojan-co.com/?p=15008
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها