آموزش, سلامت

نحوه خشک کردن انبه چگونه است؟

نحوه خشک کردن انبه

نحوه خشک کردن انبه شامل روش‌های مختلف خانگی و صنعتی است که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شویم.

میوه‌ها جزء سالم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند و ارزش غذایی بالایی دارند. مصرف به اندازه میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت تغذیه داشته باشد. خوردن میوه با دریافت کالری کمتر به مرور زمان می‌تواند در کاهش وزن تاثیر گذار باشد. بهتر است از نوشیدن آبمیوه به دلیل قند زیاد خودداری کرده و میوه تازه را جایگزین آن کنید.

درصد بالایی از بافت میوه‌ها را آب تشکیل می‌دهد که باعث فاسد شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل خشک کردن میوه راهی است که از فاسد شدن سریع آن جلوگیری می‌کند و می‌توان آن را تا چندین ماه مصرف نمود. در این مقاله درباره نحوه خشک کردن انبه، خواص آن و سایر نکات مربوط به مصرف انبه صحبت خواهیم کرد.

انبه میوه_ای شگفت انگیز - نحوه خشک کردن انبه

انبه میوه‌ای شگفت انگیز

درخت انبه از نوع درختان همیشه سبز است و در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. انبه درخت ملی بنگلادش است و در هند و پاکستان و فیلیپین هم به وفور وجود دارد. انبه در فیلیپین به صورت اسنک هم مصرف می‌شود. فصل برداشت انبه معمولا با توجه به به کشورهای مختلف، متفاوت است.

انبه دارای فیبر بالاست که باعث افزایش حس سیری می‌شود و به همین دلیل می‌توان آن را در رژیم غذایی کاهش وزن مصرف نمود. همچنین میزان کالری انبه خشک از میوه تازه آن بالاتر است و می‌توان به عنوان جایگزین شکلات در رژیم غذایی استفاده کرد.

انبه خشک

خواص انبه خشک

انبه خشک در سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از سرطان و آسم بسیار موثر است. این میوه حاوی ویتامین آ، کلسیم، آهن و پتاسیم است که در سلامت پوست و مو نیز تاثیر بسزایی دارد.

مصرف انبه به دلیل اسید فولیک بالا برای رشد عصبی جنین در دوران بارداری مفید است.

این میوه ویتامین C بالایی دارد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان برای از بین بردن اثر رادیکال‌های آزاد در انواع بیماری‌های سرطان و مشکلات قلبی و عروقی می‌باشد.

روش_های خشک کردن انبه - نحوه خشک کردن انبه

روش‌های خشک کردن انبه

روش‌های مختلفی برای خشک کردن انبه وجود دارد که می‌توان با حفظ بافت و طعم آن، انبه را خشک نمود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. در میوه خشک کن
  2. زیر نور آفتاب
  3. در ماکروفر

طبق تحقیقات ماکروفر نسبت به سایر روش‌ها، نتیجه بهتری از خشک کردن انبه دارد و میوه خشک با ظاهر و طعم نزدیک‌تر به انبه می‌دهد.

نحوه خشک کردن انبه در آفتاب

  • میوه انبه را تمیز بشویید.
  • پوست میوه را کامل بگیرید.
  • انبه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید.
  • آن‌ها را روی یک سطح یا پارچه خشک بچینید.
  • اجازه دهید زیر نور آفتاب به مدت ۶ تا ۸ ساعت بمانند.
  • مراقب پرنده‌ها، حشرات و سایر آلودگی‌ها باشید.
  • می‌توانید یک تور نازک روی میوه‌ها بکشید تا جای ممکن از آلودگی حفظ شوند.
  • در نهایت، میوه خشک انبه را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.
  • میوه خشک تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

نحوه خشک کردن انبه با ماکروفر

  • برای خشک کردن انبه، باید میوه تازه، رسیده و نرم تهیه کنید تا عطر خوبی نیز داشته باشد.
  • میوه‌ها را با آب خنک بشویید.
  • به وسیله چاقوی تیز، پوست میوه را کامل بگیرید تا موجب تلخی میوه خشک نشود.
  • میوه پوست گرفته شده را با دقت برش بزنید.
  • تکه‌های میوه را در سینی فر بچینید.
  • فر را در دمای ۱۲۵ تا ۱۳۵ درجه فارنهایت قرار دهید.
  • ۸ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز هست تا میوه‌ها خشک شوند.
  • در نهایت در فضای خشک و خنک دور از تابش نور خورشید نگه دارید.

طرز نگه داری انبه خشک

انبه باید به صورت برگه‌ای برش داده شود تا کاملا خشک و خنک باشد. زیرا رطوبت باعث فاسد شدن آن می‌شود. بهتر است میوه خشک را در بسته هواگیری شده و کاملا بسته مانند زیپ کیپ‌ها نگهداری کنید تا بتوانید مدت طولانی آن‌ها را مصرف کنید. در بعضی موارد برای ماندگاری بیشتر به انبه سولفیت هم زده می‌شود تا نرم بماند.

عوارض مصرف بیش از اندازه انبه خشک

حساسیت به انبه بسیار کم است ولی ترکیبی در پوست انبه وجود دارد که منجر به بروز نشانه‌های آلرژی در بدن می‌شود. به طور کلی بهتر است در مصرف انبه خشک اعتدال رعایت شود.

چرا قیمت انبه خشک شده بالاست؟- نحوه خشک کردن انبه

چرا قیمت انبه خشک شده بالاست؟

میوه‌های خشک مانند انبه قیمت بالایی دارند؛ زیرا پروسه طولانی‌تری برای تولید آن‌ها طی می‌شود. همچنین این میوه وارداتی محسوب می‌شود و این دسته از میوه‌ها قیمت بالایی نسبت به سایر میوه‌های تولید داخل دارند.

البته گزینه خشک کردن انبه در خانه را نیز دارید. قطعا هزینه کمتری خواهد داشت و هیچ ماده افزودنی نیز به آن اضافه نمی‌شود. زیرا برخی از تولیدکنندگان میوه خشک از افزودنی‌هایی مانند شکر در تولید میوه خشک استفاده می‌کنند. این محصولات دارای افزودنی برای افرادی که دچار دیابت هستند و یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند، مضر است.

نظر نهایی

طعم و مزه انبه خشک بسیار لذیذ است و ارزش تغذیه‌ای بالایی نیز دارد. میوه انبه، میوه فصلی است که هر زمان از سال میوه تازه آن در دسترس نیست. به همین دلیل با خشک کردن و تهیه انبه خشک می‌توان در تمام طول سال، از طعم خوشمزه و خواص فوق العاده این میوه بهره‌مند شوید. این میوه را به روش‌های صنعتی و سنتی خشک می‌کنند و در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌دهند. در این مقاله روش‌های خشک کردن انبه، خواص و سایر نکات مربوط به تهیه و مصرف انبه خشک را بررسی کردیم.

۱۰۶
https://mojan-co.com/?p=15217
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها