آموزش, سلامت

خواص شگفت‌انگیز میوه خشک برای سلامتی استخوان‌ها

خواص میوه خشک برای سلامت استخوان

بدن انسان بر روی داربست اسکلت واری استوار است که استخوان‌ها عضو اصلی این پایداری و حرکت هستند. استخوان‌ها از سخت‌ترین انواع بافت پیوندی در بدن هستند که کار محافظت از اعضای بدن را هم انجام می‌دهند. این بافت زنده و محکم، با ذخیره مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، علاوه بر استحکام بدن، در مواقع ضروری با آزاد کردن این مواد در خون، به سلامت سایر اجزای بدن کمک می کند.

توجه به سلامت این عضو حیاتی، برای هر دوره از زندگی، اجتناب ناپذیر و ضروری است .حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از تراکم بافت استخوان، تحت تاثیر ژنتیک و مابقی به شرایط محیط، تغذیه و فعالیت جسمی بستگی دارد. در این مقاله به طور کامل درباره خواص میوه خشک برای سلامت استخوان‌ها صحبت می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

شما همان چیزی هستید که می‌خورید!

با تغذیه‌ای درست و سالم، می‌توان حیات استخوان‌ها را طولانی و بادوام کرد. برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم، نیازمند مصرف انواع مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدنتان هستید. با جا دادن این مواد در برنامه غذایی روزانه، اجازه دهید بدنتان طبق روال عادی زندگی کند و از حرکت خودکار بدنتان بر روی دو پا لذت ببرید.

کلسیم، عامل اصلی سلامتی استخوان‌ها

۹۹ درصد کلسیم بدن، در استخوان‌ها و دندان‌ها یافت می‌شود. از دوران کودکی و نوجوانی که استخوان‌ها در حال رشد هستند و حتی بعد از مرحله رشد که استخوان‌سازی متوقف می‌شود، بدن انسان نیازمند دریافت کلسیم است. این عنصر، توسط بدن ساخته نمی‌شود و تنها از مصرف مواد غذایی به بدن می رسد. یعنی اگر بدن، با کمبود کلسیم مواجه شود، ناچار است از کلسیم ذخیره شده در استخوان‌ها استفاده کند که برای سلامت استخوان‌ها مضر است.

فسفر را فراموش نکنید!

بالای ۵۰ درصد از جرم ماده معدنی استخوان را فسفر تشکیل می‌دهد که به صورت ترکیبی با کلسیم و بلورهای هیدروکسی آپاتیت می‌باشد. این ماده معدنی نقش مهمی را در سختی و استحکام استخوان‌ها بر عهده دارد. سایر مواد مغذی که برای حال خوب استخوان‌ها توصیه می‌شود، منیزیم، پتاسیم، فلوراید، سدیم و انواع ویتامین‌ها، علی الخصوص ویتامین‌های D، K، A و C هستند.

پروتئین، پشتیبان سلامت استخوان

۵۰ درصد استخوان‌ها از پروتئین ساخته شده است. طبق تحقیقات انجام شده، کمبود پروتئین، سبب کاهش جذب کلسیم می‌شود . بعلاوه در سرعت تشکیل سلول‌های استخوانی هم تاثیر بسزایی دارد.

افزایش اهمیت سلامت استخوان‌ها برای دو گروه حساس

افزایش اهمیت سلامت استخوان‌ها برای دو گروه حساس

دو گروه در بین افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و از دست دادن سلامت استخوان هستند:

دسته اول زنانی هستند که به یائسگی رسیده‌اند. چون در زمان یائسگی، تولید استروژن توسط تخمدان که سپر حفاظتی استخوان‌هاست، متوقف می‌شود. استحکام و بافت استخوان‌ها نیازمند مراقبت جدی و برنامه غذایی مناسبی است.

دسته دوم گیاه خواران هستند که رژیم غذایی دشواری را دنبال می‌کنند و بایستی توجه اکیدی به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدنشان داشته باشند.

سلامت و استحکام استخوان این دو گروه با محدودیت‌های تغذیه‌ای روبروست. خانم‌هایی که به یائسگی رسیده‌اند، به دلیل بالا رفتن سن نمی‌توانند هر نوع ماده غذایی را مصرف کنند و گیاه خواران که از مصرف بسیاری از منابع پروتئین و لبنیات امتناع می‌کنند.

تاثیر میوه‌های خشک در ساختن استخوان‌های قوی

میوه‌های خشک، از قدیم در فرهنگ های مختلف، برای اهداف پزشکی، مورد استفاده قرار می‌گرفته است که به دلیل داشتن خواص زیر است:

  • افزایش انرژی
  • تقویت سیستم عصبی
  • بهبود هضم غذا
  • تسکین سر دردهای ناشی از استرس
  • نداشتن قند و شکر مصنوعی

از تمام این خواص که بگذریم، این مواد غذایی، در سلامت استخوان‌ها، هر کاری از دستشان بربیاید، انجام می‌دهند. میوه‌های خشک، با دارا بودن انواع مواد معدنی کلسیم، فسفر و منیزیم، تامین ویتامین‌ها، پروتئین و تمام مواد مورد نیاز استخوان‌ها چنان فوق العاده عمل می‌کنند که اشخاص در تمام گروه‌های سنی و با رژیم‌های متنوع، با مصرف زنجیره‌ای متعادل از میوه خشک شده، از مصرف هرگونه مکمل شیمیایی بی‌نیاز خواهند شد.

کمبود ویتامین دی، سبب نرمی استخوان، تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و دردهای عضلانی می‌گردد. این ویتامین در تمام میوه‌های خشک یافت می‌شود.

مهمترین خواص مواد مغذی موجود در میوه خشک این است که به فرایند سلول سازی در استخوان‌ها کمک می‌کنند، از آسیب‌های سلولی و خطر پوکی استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند، کمبود مواد مغذی را در بدن جبران می‌کنند و سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر هستند که به پیشگیری از بیماری‌های زیادی کمک می‌کند.

قیمت میوه خشک

خواص میوه‌ خشک برای سلامت استخوان

خواص میوه‌ خشک برای سلامت استخوان‌ها

در میان میوه‌های خشک، آلو خشک حاوی ویتامین K، پتاسیم، بتاکاروتن، فیبر بالا و عنصرکمیاب بور می باشد که به تحلیل نرفتن استخوان و پیشگیری از پوکی آن کمک می‌کند. بور برای جذب و حفظ کلسیم و منیزیم موثر است و استحکام استخوان را تقویت می کند‌. طی آزمایشات انجام شده بر روی موش‌های صحرایی و آزمایشگاهی که تحت شرایط کنترل شده انجام شده است تا آلو خشک و تاثیر آن بر سلامت استخوان را بررسی کنند، داده‌های جالبی بدست آمده است:

آلو خشک، سرشار از ترکیبات فنلی مانند اسید نئوکلروژنیک است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد آسیب رسان را از بین می‌برند که جذب استخوان را مهار کرده و تشکیل استخوان را تحریک می‌کنند.

اثرات محافظتی استخوان در آلو خشک، سرعت تشکیل استخوان را با سرکوب سرعت تحلیل آن افزایش می‌دهد.

افزایش فاکتور رشد شبه انسولین۱، که با تقویت استخوان سازی مرتبط است.

بالاترین ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن در میان میوه‌ها و سبزیجات را دارد.

کمک به آزاد سازی عوامل محافظتی استخوان، شامل: استروژن، رالوکسیفن، هورمون پاراتیروئید به هنگام یائسگی. (در هنگام یائسگی، آزاد شدن این مواد متوقف می‌شود که به اثر تخمدان معروف است.)

افزایش تراکم استخوان‌های فمور و تیبیا

کاهش جذب روده‌ای کلسیم

جلوگیری از تحلیل استخوان در مدل‌های مختلف پوکی استخوان

بهبود خواص ریز معماری استخوان‌های ترابکولار (استخوان، دو نوع بافت کورتیکال و ترابکولار دارد، ۸۰ درصد اسکلت استخوان کورتیکال، سطح خارجی تمام استخوان‌ها را تشکیل می‌دهد. ۲۰ درصد دیگر استخوان، بافت ترابکولار است که در انتهای استخوان‌های بلند و داخل استخوان‌های صاف و مهره‌های نخاعی یافت می‌شود.)

- خواص میوه خشک برای سلامت استخوان

سایر خواص میوه خشک برای سلامت استخوان

بادام: منبع غنی کلسیم، منیزیم، ویتامینE و سرشار از پروتئین

گردو: سرشار از امگا۳ که خواص ضد التهابی دارد. همچنین، حاوی منگنز است که برای استخوان سازی مفید است .

پسته: حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K است که مواد معدنی مفیدی برای تقویت استخوان‌ها محسوب می‌شوند.

دانه کاج: مملو از منگنز است که یک ماده معدنی مهم برای نگه سلامت استخوان‌هاست . همچنین حاوی آهن است که به انتقال اکسیژن در جریان خون و سلامت کلی استخوان کمک می‌کند.

انجیر: ۵ عدد انجیر، ۹۰ میلی گرم کلسیم دارد. این میوه، منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین D می‌باشد. همه چیزی که استخوان لازم دارد.

خرما: سرشار از پتاسیم است و به دفع نشدن کلسیم از طریق ادرار کمک می‌کند. همچنین منبع منیزیم و منگنز است که به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

زردآلو خشک: سرشار از ویتامین A، منیزیم و پتاسیم است که مواد معدنی مهم در جذب کلسیم و استحکام استخوان هستند.

کشمش: منبع بور و پتاسیم که هر دو برای سلامت استخوان، ضروری هستند.

نظر نهایی

سلامت استخوان‌هایتان را جدی بگیرید؛ چرا که استخوان و بهبود بازسازی آن بعد از مراحل رشد، به ویژه در کهن سالی، بسیار با اهمیت است. شما برای انجام تمام کارهایتان، نیازمند یک استخوان بندی قوی و محکم هستید تا بتوانید حرکت کنید . بعلاوه عملکرد تمام اجزای داخلی بدن شما بسته به این چهارچوب توده‌ای است. پس تا دیر نشده برنامه‌ای پایدار از مکمل‌های غذایی را برای خود تنظیم کنید و در این برنامه، میوه‌های خشک را در صدر لیست قرار دهید.

استحکام و رشد استخوان‌ها، تنها یکی از فواید چشمگیر این مواد غذایی است . تقویت بینایی، بهبود دستگاه گوارش، جلوگیری از کم خونی و تناسب اندام با جایگزین کردن این میوه‌های خشک و حذف قند و شکر مصنوعی، از دیگر فواید بی‌نهایت این منبع پر خاصیت مواد معدنی است.

منابع: nutfruit.org

www.ncbi.nlm.nih.gov

۱۱۳
https://mojan-co.com/?p=15192
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها