سلامت

بهترین دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی

دم‌نوش‌

بزرگسالان به طور متوسط در طول سال ممکن است ۲ الی ۳ مرتبه سرماخوردگی را تجربه کنند. این آمار در کودکان ممکن است حتی بیشتر نیز باشد. در طول دوره سرماخوردگی علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، آبریزش چشم‌ها و بدن‌درد و بی‌حالی موجب ناراحتی فرد می‌شوند. استفاده از دم‌نوش‌ها در کنار داروهای سرماخوردگی باعث کاهش علائم سرماخوردگی و تسریع فرایند بهبودی می‌شود.

استفاده از دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی تأثیر زیادی برای هیدراته نگه‌داشتن بدن شما و رفع احتقان و تسکین گلودرد دارد. در ادامه ما به ۱۰ مورد از بهترین دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی اشاره کرده‌ایم تا در طول دوره سرماخوردگی خود بتوانید از آنها استفاده کنید و اثرات ناراحت‌کننده سرماخوردگی را در بدن خود به حداقل برسانید.

۱۰ مورد از بهترین دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی

اگر سرماخوردگی شما بیش از حد شدید نباشد، تنها با استفاده از دم‌نوش‌ها می‌توانید آن را در منزل درمان کنید. اما اگر به آنفولانزای شدید و یا سرماخوردگی پیشرفته مبتلا شدید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها و چرک‌خشک‌کن‌ها به بهبودی خود کمک کنید. اما در کنار استفاده از داروهای سرماخوردگی می‌توانید از انواع دم‌نوش‌ها نیز استفاده کنید تا علائم سرماخوردگی کمتر شما را آزار بدهند و همچنین روند بهبود شما نیز تسریع شود.

استفاده از دم‌نوش‌ها در کنار انواع مواد غذایی پرآب همچون سوپ، مایعات و آبمیوه کمک زیادی به هیدرات نگه‌داشتن بدن شما و بهبود سریع‌تر شما خواهد کرد.

خرید دم‌نوش

۱. دم‌نوش زنجبیل و عسل

زنجبیل خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی بسیار قوی دارد. عسل نیز دارای خاصیت ضدمیکروبی و آرام‌بخشی بالایی است. هنگامی که عسل و زنجبیل به‌عنوان دم‌نوش در کنار یکدیگر مصرف شوند برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر عمل می‌کنند. برای ساخت این دم‌نوش باید چندتکه زنجبیل را در آب بجوشانید. پس از اینکه زنجبیل‌ها چند دقیقه در آب جوشیدند، ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه بدهید خنک بشود. هنگامی که آب ولرم شد حال ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و میل کنید. در طول روز ۲ الی ۳ مرتبه این دم‌نوش را میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

محصول پیشنهادی: خرید زنجبیل خشک

۲. دم‌نوش نعنا

نعنا خاصیت ضدویروسی و آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث کاهش درد گلو و احتقان و ورم گلو می‌شود. دم‌نوش نعنا به‌عنوان یک دم‌نوش مؤثر و خلط‌آور نیز عمل می‌کند و باعث پاک‌سازی مجاری تنفسی شما می‌شود. برای آماده‌کردن این دم‌نوش باید مقداری نعنا را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشد. اگر طعم این دم‌نوش را دوست نداشتید می‌توانید پس از اینکه خنک شد یک قاشق غذاخوری عسل نیز با آن ترکیب کنید. ترکیب عسل با نعنا تأثیرات درمانی آن را به‌مراتب افزایش می‌دهد.

۳. دم‌نوش لیمو

دم‌نوش لیمو یا چای لیمو منبع غنی از ویتامین C است که در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک زیادی به شما می‌کند. اگرچه که ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند، اما طول و مدت و شدت سرماخوردگی را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. ترکیب چای لیمو با چای زنجبیل یا چای سبز در این زمینه بهتر عمل می‌کند و باعث بیشترشدن اثر درمانی آن می‌شود.

حتما بخوانید: دمنوش لیموترش را چگونه درست کنیم؟

۴. دم‌نوش بابونه

یکی دیگر از دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی شما چای بابونه است. این دم‌نوش هم برای تسکین گلودرد مؤثر است و هم خاصیت آرام‌بخشی دارد. با کمک چای بابونه شما یک خواب راحت‌تر را تجربه می‌کنید، زیرا گرفتگی گلو و بینی شما با کمک این چای تسکین پیدا می‌کند.

قیمت دم‌نوش

۵. چای سبز

مطالعات و بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که چای سبز به طور مؤثری از بروز عفونت‌ها در آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای سبز منبع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی قوی است و مصرف ۱ تا ۵ فنجان چای سبز در روز باعث جلوگیری از بروز آنفولانزا می‌شود.

۶. دم‌نوش سنجد

برای آماده‌کردن دم‌نوش سنجد کافی است یک‌مشت سنجد له شده را در آب بجوشانید و اجازه بدهید خنک شود و سپس میل کنید. سنجد باعث کاهش علائم سرماخوردگی و همچنین کاهش مدت سرماخوردگی می‌شود.

۷. دم‌نوش شیرین‌بیان

شیرین‌بیان دارای مواد ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضدویروسی بسیار قوی است و برای پیشگیری و درمان ویروس آنفولانزا بسیار مؤثر عمل می‌کند. دم‌نوش شیرین‌بیان باعث تسکین علائم گوارشی نیز می‌شود.

۸. دم‌نوش آویشن

آویشن دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی بسیار قوی است و در درمان علائم سرماخوردگی از جمله سرفه و گلودرد بسیار مهم و مؤثر است. هنگامی که آویشن با عسل ترکیب شود اثرات آن نیز بسیار عالی‌تر خواهند بود؛ بنابراین بعد از اینکه آویشن را دم کردید اجازه بدهید کمی خنک شود و پس از آنکه ولرم شد چند قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید و سپس میل نمایید. این ترکیب را سه بار در روز میل کنید تا اثرات معجزه‌گر آن را ببینید.

دم‌نوش موژان

۹. دم‌نوش زیره سبز

زیره سبز یک گیاه بسیار خوشبو و خوش‌طعم است که خواص ضدباکتریایی بسیار عالی و قوی دارد. این گیاه در تسکین علائم سرماخوردگی و تسکین سرفه و گلودرد بسیار کمک‌کننده است. برای آماده‌کردن این دم‌نوش بهتر است زیره‌های سبز راکمی له کنید و آنها را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید روی حرارت کتری به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشند. البته می‌توانید از پودر زیره سبز نیز استفاده کنید و زمانی که دم کشید آن را از صافی رد کرده و میل کنید.

۱۰. چای جینسینگ

استفاده از چای جینسینگ باعث کاهش مدت، شدت و دفعات عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در آنفولانزا می‌شود. البته جینسینگ برای برخی از افراد ممنوعیت مصرف دارد به‌عنوان‌مثال اگر باردار هستید و در دوران شیردهی هستید بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

نقش عسل در دمنوش‌های سرماخوردگی

عسل هم به‌عنوان یک شیرین‌کننده در دم‌نوش‌های سرماخوردگی عمل می‌کند و هم باخاصیت ضدمیکروبی و آرام‌بخشی خود تأثیر دارو و دم‌نوش را بیشتر می‌کند و باعث تسریع فرایند درمان می‌شود. عسل به کاهش سرفه در بزرگسالان و کودکان بالای یک سال کمک بسیار زیادی می‌کند. اما دقت کنید که در مصرف آن برای کودکان زیر یک سال احتیاط کنید.

تنها نکته‌ای که برای افزودن عسل به دم‌نوش‌های سرماخوردگی باید به آن دقت کنید این است که تحت هیچ شرایطی عسل را به آب جوش اضافه نکنید، زیرا خواص خود را از دست می‌دهد. برای افزودن عسل باید صبر کنید دم‌نوش شما کمی خنک شود و پس از آنکه ولرم شد عسل را به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید تا کامل حل شود.

خواص دم‌نوش‌ها

جمع‌بندی

وقتی که سرما می‌خورید یک دم‌نوش گرم می‌تواند به رفع احتقان و تسکین گلودرد شما کمک کند و باعث شود راحت بخوابید و استراحت کنید. دراین‌بین چای زنجبیل و چای نعنا و همچنین دم‌نوش شیرین‌بیان باعث کاهش علائم گوارشی و کاهش تهوع در سرماخوردگی نیز می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که افزودن لیمو و عسل به دم‌نوش‌ها باعث سلامت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه به سرکوب سرفه و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی کمک شایانی می‌کند.

ما در این مقاله به ۱۰ دم‌نوش عالی برای درمان سرماخوردگی اشاره کرده‌ایم. شما می‌توانید از این دم‌نوش‌ها در کنار دیگر داروهای سرماخوردگی خود استفاده کنید و سیستم ایمنی خود را با آنها تقویت کرده و علائم آزاردهنده سرماخوردگی را به حداقل برسانید.

سؤالات متداول

چگونه باید دم‌نوش عناب را برای درمان سرماخوردگی آماده و مصرف کنیم؟

دانه‌های عناب کمک زیادی به درمان سرفه و التهاب حلق می‌کنند. برای آماده‌کردن دم‌نوش عناب کافی است چند عناب را تکه‌تکه و له کنید و سپس آنها را در داخل یک قوری آب جوش انداخته و اجازه بدهید ۵ دقیقه بجوشند. بعد از آن هنگامی که دم‌نوش ولرم شد یک قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کرده و این دم‌نوش را سه بار در روز میل کنید.

آیا دم‌نوش‌های سرماخوردگی محدودیت مصرف دارند؟

بهتر است بدانید که تمام مواد خوراکی و دارویی محدودیت مصرف بیش از حد دارند و دم‌نوش‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ لذا توصیه می‌شود که شما حداکثر روزانه ۲ الی ۳ بار از دم‌نوش‌های گیاهی استفاده کنید. البته اگر که باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می‌برید بهتر است برای استفاده از دم‌نوش‌ها احتیاط کنید و حتماً قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا برخی از دم‌نوش‌ها همچون زنجفیل یا آویشن و جینسینگ ممکن است خطر سقط‌جنین را به دنبال داشته باشند.

منابع:

health.com

passporthealthusa.com

۹۵
https://mojan-co.com/?p=16421
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها