سلامت

۱۵ میوه چینی؛ فواید و خواص آن‌ها

میوه چینی

این مقاله ترجمه https://www.healthline.com/health/food-nutrition/exotic-chinese-fruits است.

برای داشتن بدنی سالم مجبور نیستید روزی یک سیب بخورید. با اضافه کردن انواع میوه‌ چینی به سبد غذایی خود تنوع بدهید و طعم‌های شیرین و ترش جدید را امتحان کنید. این میوه‌های چینی سرشار از مواد مغذی حیاتی و فواید و خواص هستند.

انواع میوه چینی با ظاهر و طعم متفاوت

انواع میوه چینی که در ادامه معرفی می‌کنیم، ممکن است توجه شما را از نظر ظاهری جلب کند، اما باید بدانید طعم آن‌ها نیز می‌تواند همان اندازه جذاب باشد. پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را امتحان کنید.

پوملو

  1. پوملو

نام‌های دیگر: pamplemousse، pummelo، shaddock

این میوه تمام فواید گریپ فروت را بدون تلخی دارد. پوملو سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C و فیبر است.  همه اینها به محافظت در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. این میوه طعم شیرین‌تری نسبت به گریپ فروت دارد و می‌تواند به اندازه یک توپ بسکتبال رشد کند.  این میوه به طور سنتی برای درمان مشکلات قلبی و مشکلات معده استفاده می‌شود.

لیچی

  1. لیچی

احتمالاً تنقلات، دسرها و ژله‌هایی با طعم لیچی را دیده‌اید. این میوه بومی جنوب چین است. قرمز و کمی بزرگ‌تر از گیلاس است. معمولاً پوست لیچی را جدا کرده و گوشت سفید نیمه شفاف آن خورده می‌شود. یک فنجان لیچی بیش از دو برابر مقدار توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C دارد. همچنین منبع خوبی از مس است.  لیچی دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات زیر کمک می‌کند:

  •  سرطان
  •  بیماری قلبی
  •  دیابت
  •  نشانه‌های پیری

گیلاس قرمز خشک

کامکوات

  1. کامکوات

اجازه ندهید اندازه کوچک آن‌ها شما را فریب دهد. کامکوات‌ها مملو از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند. معمولاً این میوه‌های کوچک را به طور کامل می‌خورند که تمام مواد مغذی موجود در پوست نیز جذب می‌شود. طبق یک مطالعه که اخیرا انجام شده، رژیم‌های غذایی سرشار از مرکبات ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از اکسیدان‌ها و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک کنند. کامکوات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید.

دست بودا

  1. دست بودا

نام‌های دیگر: سیترون دستی بودا، سیترون انگشتی

از ظاهر عجیب این میوه تعجب نکنید. در چین، دست بودا نماد شادی و زندگی طولانی است. این میوه اغلب به عنوان تزئین، در دسرها و غذاهای خوش طعم مصرف می‌شود و به عنوان یک تونیک سنتی نیز استفاده می‌شود.

برخلاف لیمو، میوه بدون دانه، آب یا گوشت، فقط پوست و مغز دارد.  پوست بیرونی برای افزودن طعم لیمویی به نوشیدنی‌ها یا غذاها استفاده می‌شود.  تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند میگرن را کاهش دهد.

بی بری

  1. بی بری

نامهای دیگر: yangmei، yumberry

پیدا کردن بی بری تازه در خارج از چین راحت نیست. به این دلیل که آنها ظریف هستند و به راحتی خراب می‌شوند.  این میوه مایل به رنگ قرمز، آبدار است و طعم کمی اسیدی دارد. بی بری سرشار از مواد شیمیایی_گیاهی و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های A، C و E است. همچنین منبع خوبی از فولات نیز می‌باشد.  می‌توانید آن را به صورت آبمیوه، کنسرو شده، خشک شده یا منجمد مصرف کنید.

منگوستین

  1. منگوستین

نام‌های دیگر: mangostan، xango

منگوستین برخلاف نامش مانند انبه نیست. در داخل پوست قرمز غیرقابل خوردن آن، گوشت سفید وجود دارد که حاوی آب شیری است. گوشت آن طعم شیرینی دارد که به طعم هلو یا نارنگی شبیه است. منگوستین در آسیای جنوب شرقی برای درمان زخم‌ها و عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. برخی از ترکیبات موجود در این میوه، در از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌ها مؤثر هستند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این میوه ممکن است به مهار رشد سرطان نیز کمک کند. البته هنوز در آزمایشات انسانی ثابت نشده است. منگوستین به عنوان مکمل و آب میوه برای کاهش درد و التهاب نیز مصرف می‌شود.  با این حال، کلینیک مایو بیان می‌کند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این تاثیر مورد نیاز است.

میوه ستاره‌ای - میوه چینی

  1. میوه ستاره‌ای

نام‌های دیگر: کارامولا

شکل جالب این میوه توجه افراد را جلب می‌کند. میوه ستاره پس از نصف شدن به یک ستاره پنج پر تبدیل می‌شود. میوه ستاره‌ای زرد طلایی، طعمی شیرین دارد و یک فنجان آن حاوی تقریباً یک سوم نیاز روزانه شما به ویتامین C است. این میوه دارای مواد شیمیایی و گیاهی مفیدی است که با آنچه در میوه‌های رنگی دیگر می‌بینید، متفاوت است.

میوه اژدها - میوه چینی

  1. میوه اژدها

نام‌های دیگر: پیتایا

با وجود اینکه یکی از شناخته‌شده‌ترین میوه‌های آسیایی است و در چین نیز بسیار محبوب است، میوه اژدها در واقع بومی آمریکای مرکزی است. میوه قرمز یا زرد خیره‌کننده با فلس‌های سبز به نظر می‌رسد که با بستنی لوبیا وانیلی بسته‌بندی شده است.  همچنین ممکن است گوشت آن به رنگ سرخابی یا صورتی باشد. صرف نظر از رنگ، میوه‌ای سرشار از ریزمغذی‌ها مانند آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها است.  خاصیت پوست آن برای کاهش یا توقف رشد سلول‌های ملانوما در حال آزمایش است.

لوکوت

  1. لوکوت

نام‌های دیگر: آلو چینی، ملخ ژاپنی

این میوه طلایی رنگ شبیه زردآلو است، اما طعم آن بیشتر شبیه آلو شیرین یا گیلاس است. گوشت نارنجی، زرد یا سفید آن منبع خوبی از بتاکاروتن است. یک فنجان تقریباً نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند. همچنین دارای مقادیر زیادی از موارد زیر است:

  •  فیبر
  •  ویتامین B-6
  •  منگنز
  •  پتاسیم

سیب کاستارد

  1. سیب کاستارد

نام‌های دیگر: سیب شکر، شیرینی، آتیس، چریمویا

این میوه شبیه مخروط‌های کاج سبز بزرگ به نظر می‌رسد و دارای گوشتی شیرین و آبدار با بافتی شبیه کاستارد است. این میوه مناسب دسر، منبع خوبی از ویتامین C، ریبوفلاوین و پتاسیم است.  با داشتن تقریباً یک سوم فیبر مورد نیاز روزانه بدن در یک دانه آن، شما را سیر خواهد کرد.

سیب خشک قرمز

جک فروت - میوه چینی

  1. جک فروت

جک فروت با وزنی بالغ بر ۸۰ پوند، بزرگ‌ترین میوه درختی در جهان است و از نظر تغذیه ارزش وزن آن را دارد. جک فروت منبع خوبی از ویتامین C، منگنز، پتاسیم و مس است. فیبر و قند آن به عنوان یک پرو بیوتیک عمل می‌کند و باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

جک فروت همچنین دارای نشاسته و پروتئین است که باعث می‌شود ماده اصلی در بسیاری از غذاهای آسیایی باشد. این میوه سرشار از مواد مغذی گیاهی است که خواص ضد سرطانی، ضد پیری و تنظیم فشار خون دارد.

عناب - میوه چینی

  1. عناب

نام‌های دیگر: خرمای چینی

میوه عناب بیش از ۴۰۰۰ سال است که در چین رشد می‌کند و از آن در طب سنتی استفاده می‌شود. به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها، محققان در حال بررسی اثرات آن بر سرطان سینه و دهانه رحم هستند.

سیب رز - میوه چینی

  1. سیب رز

نام‌های دیگر: chomphu، سیب مومی، pomerac، سیب ملای، chompoo

یافتن سیب‌های رز تازه در ایالات متحده دشوار است؛ زیرا میوه‌ای است که به سرعت توسط مگس‌ها خورده شده و بسیار فاسد شدنی هستند. با این حال، گاهی اوقات می‌توانید آب غلیظ، ژله یا دسرهای ساخته شده از سیب گل رز را پیدا کنید.  این میوه نام خود را از بوی شیرین گل رز گرفته است که وقتی رسیده می‌شود، بوی آن کامل به مشام می‌رسد.

پوست این میوه سفت و زرد مایل به صورتی است که گوشتی سفید و ترد یا نیمه ترد دارد. سیب رز منبع خوبی از ویتامین‌های A و C است. اگر سیب تازه میل کردید، مراقب باشید دانه‌های آن را نخورید، زیرا سمی هستند.

سیب خشک قرمز

گلابی آسیایی _ میوه چینی

  1. گلابی آسیایی

نام‌های دیگر: گلابی سیب

از میان تمام میوه‌های موجود در این لیست، گلابی آسیایی به احتمال زیاد ساده‌ترین آن‌هاست. این میوه در ایالات متحده کشت می‌شود و ممکن است در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در دسترس باشد. آن‌ها بافتی ترد مانند سیب دارند، اما طعم گلابی دارند.

گلابی آسیایی با بیش از یک سوم فیبر رژیمی توصیه شده روزانه، یک میان وعده خوب است. همچنین دارای ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم هستند.  برخلاف گلابی، این میوه زمانی قابل خوردن است که ترد باشد.

زالزالک - میوه چینی

  1. زالزالک چینی

نام‌های دیگر: زالزالک

زالزالک چینی دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان است که مطالعه اخیر نشان داده اثرات محافظتی بر قلب مانند کاهش کلسترول دارد. این میوه همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد توموری است.

نظر نهایی

انواع مختلف میوه‌ چینی را می‌توانید به صورت تازه یا خشک شده و حتی کنسروی پیدا کنید. به رژیم غذایی خود تنوع بدهید و برخی از این میوه‌های کمتر شناخته شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نه فقط موضوع تنوع که فواید و خواص این میوه‌ها نیز بسیار در سلامتی مؤثر هستند.

۱,۰۸۴
https://mojan-co.com/?p=14927
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها