سلامت

انجیر خشک و ۳ دانستنی که باید در مورد آن بدانیم: خواص، مصرف و تاثیرات بر سلامت

انجیر خشک

آخرین بروز رسانی ۴ فروردین, ۱۴۰۳ توسط تیم تحریریه موژان

انجیر خشک، یکی از میوه‌هایی است که خشک شده ی آن طرفداران بسیاری دارد که در بسیاری از مناطق جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه علاوه بر طعم لذیذ، دارای خواص فراوانی می باشد که به سلامت بدن افراد کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی خواص انجیر خشک، تاثیرات آن بر سلامت و روش های مصرف آن می‌پردازیم.

انجیر خشک چیست؟

انجیر خشک، میوه‌ای خوشمزه و مغذی است که از خشک کردن انجیر تازه به دست می‌آید. این خوراکی با طعمی شیرین و بافتی نرم و جویدنی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد و کاربردهای غذایی متنوعی هم به صورت جداگانه و هم برای تهیه کیک و شیرینی، دسر و غیره دارد.

انجیر را با روش‌های مختلفی می‌توان خشک کرد، مانند روش سنتی آفتاب، دستگاه میوه خشک کن و فر. تولید کنندگان و صادر کنندگان نیز با استفاده از دستگاه‌های صنعتی و یا بهترین کیفیت این میوه را خشک می‌کنند و محصولی مرغوب و خوش طعم به بازار داخلی و جهانی صادر می‌کنند.

انجیر خشک ارزش غذایی

انجیر خشک ارزش غذایی بالایی دارد و می‌تواند در بهبود مقدار ویتامین، مواد معدنی و پروتئین تاثیرگذار باشد. درصد ارزش روزانه (DV) به شما می‌گوید که یک ماده مغذی در یک وعده غذا چقدر به تامین مواد مغذی روزانه مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

  • کالری: ۲۱
  • چربی کل: ۰.۱ گرم ۰% ارزش روزانه 
  • چربی اشباع شده: ۰ گرم 
  • چربی اشباع نشده: ۰ گرم 
  • چربی تک غیراشباع: ۰ گرم 
  • کلسترول: ۰ میلی گرم 
  • سدیم: ۰.۸ میلی گرم میلی گرم
  • کل کربوهیدرات: ۵.۴ گرم ۲% ارزش روزانه 
  • فیبر رژیمی: ۰.۸ گرم ۳% ارزش روزانه 
  • شکر: ۴ گرم 
  • پروتئین: ۰.۳ گرم 
  • ویتامین D: صفر میکروگرم 
  • کلسیم: ۱۴ میلی گرم میلی گرم ۱% ارزش روزانه 
  • آهن: ۰.۲ میلی گرم میلی گرم ۱٪ ارزش روزانه 
  • پتاسیم: ۵۷.۱ میلی گرم میلی گرم ۱٪ ارزش روزانه 
  • کافئین: ۰ میلی گرم

خواص انجیر خشک - عکس انجیر خشک

خواص انجیر خشک

انجیر خشک، این میوه‌ی به ظاهر ساده و کوچک، در واقع دنیایی از خواص و فواید را در خود جای داده است. از دیرباز در طب سنتی از آن به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی و دارویی استفاده می‌شده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص انجیر خشک اشاره می‌کنیم:

  • منبع غنی از فیبر

انجیر خشک دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند و موجب تنظیم فعالیت روده و جلوگیری از گرفتگی و یوبوست می‌شود. همچنین، باعث ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت در افراد می‌شود و به کنترل وزن کمک می‌کند.

  • پر از آنتی‌اکسیدان‌ها

انجیر خشک حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌ها می باشد که سلول ها را در مقابله با رادیکال‌های آزاد و آلودگی هوا از آسیب سلولی محافظت می کند. همچنین، این میوه می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کند.

  • منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی

این میوه خشک پرطرفدار حاوی ویتامین‌ های  A، C و K است که برای سلامت چشم‌ها، پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. انجیر خشک حاوی مواد معدنی اساسی مانند پتاسیم، کلسیم، مس و آهن می باشد که در حفظ سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات و تولید سلول‌های خونی نقش ایفا می کند.

  • منبع انرژی طبیعی

انجیر خشک به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرینی طبیعی موجود در آن، همراه با مقدار قابل توجهی فیبر، باعث ایجاد حس اشباع و افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سالم برای همه‌ی افراد، به خصوص در هنگام نیاز به انرژی فوری، استفاده کرد.

تاثیرات انجیر خشک بر سلامتی بدن

در قسمت قبل با خواص انجیر خشک آشنا شدیم تا مزایا و تاثیرت آن بر سلامتی را بهتر درک کنیم.

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی

انجیر خشک شامل خاصیت های مفید برای سلامت قلب نیز می‌شود. این میوه حاوی مواد مغذی مهمی مانند پتاسیم است که به حفظ سلامت عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کند. با مصرف منظم آن می‌توانید ریسک بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

  • حفظ سلامت استخوان‌ها

با توجه به ویتامین K و کلسیم موجود در انجیر خشک، مصرف آن می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند. این عنصرهای مغذی به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از اختلالات مرتبط با آن ها مانند آرتروز کمک می‌کنند.

  • موثر در کاهش التهابات

انجیر خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط کمک کند.

  • حفظ سلامت پوست

با توجه به ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انجیر خشک، مصرف آن می‌تواند بر حفظ سلامت پوست تاثیرات مثبتی بگذارد. آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب سلولی و پیری زودرس پوست کمک می‌کنند و باعث حفظ جوانی و شادابی سلول های پوست می‌شوند.

  • بهبود عملکرد مغز و حافظه

ترکیبات موجود در انجیر خشک شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌های مفیدی هستند که می‌توانند به تغذیه و حفظ سلامت سلول‌های عصبی کمک کنند.

  • تقویت سیستم ایمنی

با وجود ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، انجیر خشک می‌تواند به مبارزه با عوامل بیماری زا به بدن کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت نماید. این میوه خشک می‌تواند به حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند.

  • افزایش تولید هموگلوبین

آهن موجود در میوه ی انجیر می‌تواند به افزایش تولید هموگلوبین، که نقش اصلی در حمل اکسیژن به سلول‌ها را دارد، کمک کند. بنابراین، مصرف منظم آن می‌تواند به حفظ سلامت سیستم خونی و جلوگیری از بروز کم ‌خونی کمک کند.

انجیر خشک قند دارد؟ - عکس انجیر خشک

انجیر خشک قند دارد؟

میوه انجیر دارای شیرینی طبیعی است که این شیرینی در انجیر خشک نیز حفظ می‌شود. اما وجود فیبر زیاد به مقدار ۵ گرم که بیش از ۱۷ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند، به کاهش جذب قند میوه در جریان خون کمک می‌کند و در نتیجه از افزایش قند در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند.

با وجود شیرینی طبیعی، انجیر خشک اثرات مثبتی در کنترل قند خون دارد. به همین دلیل، مصرف آن به افراد دیابتی و کسانی که قصد کنترل سطح قند خون خود را دارند، توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف انجیر خشک

بهترین زمان برای مصرف این میوه خشک فوق العاده سالم صبح است. مصرف انجیر با معده خالی ممکن است بهترین اثر را بر کاهش وزن و سلامت کلی قلب داشته باشد. علاوه بر این، فیبر بالایی دارند و در صورت خوردن با معده خالی به شما در مقابله با یبوست کمک می کنند. بهترین روش برای خوردن انجیر در صورت داشتن مشکلات معده یا گوارشی این است که ابتدا آن را خیس کنید.

به این صورت که ۲ یا ۳ عدد انجیر را یک شب در شیر یا کمی آب خیس کنید و انجیرهای خیس شده را به محض بیدار شدن بخورید.

روش‌های مصرف انجیر خشک

خوردن انجیر خشک به صورت تازه: شما می‌توانید این میوه را به صورت مستقیم مصرف کنید. برای این کار، چند عدد از آن ها را به مدت حدود ۳۰ دقیقه در آب خیسانده و سپس خشک کنید. سپس می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید.

استفاده در تهیه‌ی غذاها: انجیر خشک را می‌توانید در تهیه غذاهای مختلف به عنوان یک مواد افزودنی استفاده کنید. می‌توانید آن را به سبزیجات، سالاد‌ها، آش‌ها و پلوها اضافه کنید تا طعم خاص و مزه ‌بخشی آن را در غذا احساس کنید.

ترکیب با میوه‌های دیگر یا استفاده در معجون‌ها:  می‌توانید مقداری از انجیر خشک را با دیگر میوه‌ها ترکیب کرده و به صورت مخلوط مصرف کنید. مثلا در مراسم هایتان آن را با خرما، زردآلو، کشمش و سایر میوه‌های خشک دیگر ترکیب و تزئین کنید تا تنوعی در مصرف آن بخشیده باشید. همچنین می توانید در تهیه ی معجون ها با ترکیباتی مانند بستنی و اجیل و خامه ترکیب کنید و از خوردن آن سرشار از لذت شوید.

تهیه‌ی محصولات فراوری شده: انجیر خشک را می‌توانید در تهیه محصولات فرآوری شده مانند شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوییت‌ها و مرباها استفاده کنید. در این صورت، این میوه به عنوان یکی از اجزای اصلی در تهیه این محصولات مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

چرا انجیر خشک بخوریم؟

انجیر خشک، یک میوه خشک بسیار محبوب است که خواص زیادی دارد. مصرف انجیر خشک، نه تنها به عنوان یک تنقلات سالم و خوشمزه، بلکه به عنوان یک مواد افزودنی در تهیه غذاها و شیرینی‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. با توجه به خواص غذایی و سلامتی انجیر خشک، می‌توان آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از مزایای آن برای سلامتی بدن خود بهره‌برداری کرد. همچنین یک گزینه مناسب برای کودکان و افرادی است که به دنبال تغذیه ی سالم هستند. در کل، این میوه یک انتخاب عالی است که همچنان باید با توجه به شرایط و نیازهای شما استفاده شود.

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم؟

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم؟

تعداد انجیر خشک مجاز در روز به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی و هدف شما از مصرف آن بستگی دارد. به طور کلی، می توانید روزانه ۳ تا ۵ عدد را بدون هیچ مشکلی مصرف کنید.

برای افراد مسن: ۲ تا ۳ عدد در روز کافی است.

برای کودکان: ۱ تا ۲ عدد در روز مناسب است.

برای افراد باردار یا شیرده: با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به دیابت: قند بالایی دارد و مصرف آن را با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام دهید.

برای درمان یبوست: ۷ تا ۸ عدد در روز بهبود عملکرد روده کمک می‌کند.

برای درمان کم خونی: ۴ تا ۵ عدد در روز می‌تواند به افزایش آهن بدن کمک کند.

منابع:

nutritionix.com

marham.pk

heart.org

۴۱۸
https://mojan-co.com/?p=12792
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها