سلامت, آموزش

۹ مزیت غذایی گلابی برای سلامتی

مهمترین مزیت‌های گلابی برای سلامتی

آخرین بروز رسانی ۳۱ فروردین, ۱۴۰۲ توسط تحریریه موژان

گلابی سرشار از مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است. گلابی احتمالا به کاهش وزن کمک کرده و از ابتلا برخی بیماری های مزمن نیز جلوگیری می­کند.

گلابی میوه‌­ای زنگوله ای شکل و شیرین است که انسان­ها از دوران باستان از خوردن آن لذت برده ­اند. گلابی را می­توان هم به صورت ترد و یا نرم مصرف کرد.

گلابی‌ها علاوه بر خوشمزه بودن مزیت‌های بسیاری برای سلامتی دارند که به صورت علمی هم ثابت شده­اند.

در اینجا به ۹ فایده تاثیرگذار آن­ها بر روی سلامتی اشاره می­کنیم.

۱- بسیار مغذی هستند

گلابی ها انواع متفاوتی دارند. بارتلت، بوسک و دانژو از محبوب­ترین انواع آن­ها هستند. با این وجود حدود ۱۰۰ نوع گلابی در سرتاسر جهان وجود دارد.

یه گلابی سایز متوسط مواد مغذی زیر را در خود دارد.

  • کالری ۱۰۱
  • پروتئین ۱ گرم
  • کربوهیدرات ۲۷ گرم
  • فیبر ۶ گرم
  • ویتامین سی ۹٪ نیاز روزانه
  • ویتامین کا ۷٪ نیاز روزانه
  • پتاسیم ۴٪ نیاز روزانه
  • مس ۱۶٪ نیاز روزانه

مقداری هم فولات، پروویتامین آ، و نیاسین نیز در خود دارد، فولات و نیاسین از دسته موادی هستند که در کارکرد سلولی و تولید انرژی اهمیت زیادی دارن و پروویتامین آ هم به سلامتی پوست و ترمیم زخم کمک می­کند.

گلابی همچنین منبعی غنی از مواد معدنی مهم مثل مس و پتاسیم است. مس در سلامت سیستم ایمنی، سوخت و ساز کلسترول و کارکرد اعصاب نقش داشته، در حالی که پتاسیم در انقباض عضلات و کارکرد قلب کمک می­کند.

علاوه بر این گلابی منبع عالی آنتی اکسیدان پلی‌فنل است که از تخریب اکسیدی جلوگیری می­کند. در هنگام مصرف گلابی حتما پوست آن را میل کنید، چرا که ۶ برابر گوشت آن این ماده را دارد.

خلاصه

گلابی به صورت خاص مقدار زیادی فولات، ویتامین سی، مس و پتاسیم دارد. گلابی ها همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های پلی­‌فنل هستند.

۲- احتمال ارتقا سلامت روده

گلابی‌ها منبعی عالی از فیبر محلول و نامحلول هستند که در سلامت هاضمه اهمیت بالایی دارد. این فیبر ها با نرم و حجیم کردن مدفوع به حفظ نظم روده کمک می­کنند.

یک گلابی سایز متوسط ۶ گرم فیبر دارد که ۲۱٪ نیاز روزانه به فیبر را تامین می­­کند.

یه علاوه، گلابی ها غنی از پکتین یکی از فیبرهای محلول هستند که چند مزیت مثل افزایش سلامت روده و کارکرد سیستم ایمنی رابطه­‌ی مستقیم دارد.

شایان­ ذکر است که، پکتین بهبود یبوست می­شود. در تحقیقی ۴ هفته ای، ۸۰ بزرگسال مبتلا به یبوست ۲۴ گرم پکتین در طول روز مصرف کردند که باعث رفع یبوست و افزایش باکتری­های مفید روده شد.

از آن­جایی که پوست گلابی مقدار قابل ملاحظه‌­ای فیبر دارد، بهتر است که این میوه با پوست میل شود.

خلاصه

گلابی فیبر‌های غذایی دارد که در خود پروبیوتیک دارند که باعث نظم روده، بهبود یبوست، و سلامت کلی دستگاه هاضمه می­شود. برای دریافت حداکثر میزان فیبر، گلابی را با گوشت بخورید.

۳- در گلابی ترکیبات مفید گیاهی وجود دارد

در گلابی ترکیبات گیاهی مفید بسیار زیادی وجود دارد که به این میوه رنگ های گوناگونی می ­دهد. برای مثال، ماده ای به نام آنتوسیانین ­ها که به برخی از گلابی ها رنگی قرمز یاقوتی می­دهند احتمالا باعث بهبود سلامت قلب و محافظت در مقابل سرطان می­شود.

با وجود اینکه به تحقیقات بیشتری درباره­‌ی آنتوسیانین‌­ها نیاز است، تعداد زیادی از مطالعات جمعیتی نشان می­دهند که دریافت مواد غذایی مانند انواع توت­ها که میزان زیادی از آنتوسیانین‌­ها در خود دارند باعث کاهش ابتلا به بیماری قلبی می­شوند.

در گلابی‌هایی که پوست سبز دارند، لوتئین و زآگزانتین وجود دارد که باعث عدم کاهش بینایی در سنین بالا می­شوند.

در اینجا باید دوباره به این موضوع اشاره کرد که میزان زیادی از این مواد مغزی در پوست گلابی متمرکز شده‌­اند.

خلاصه

گلابی­‌ها ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی در خود دارند. احتمالا گلابی قرمز از سلامت قلب محافظت کرده و گلابی­های سبز سلامت چشم در سنین بالا را تقویت می­کنند.

گلابی خشک

۴- خواص ضدالتهابی

با اینکه التهاب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است، ولی التهاب بلند مد‌ت و یا مزمن می­تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این موضوع به بیماری های خاصی مثل بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط می­باشد.

گلابی ها منبعی غنی از آنتی ­اکسیدان های زردینه هستند که التهاب را التیام می­دهند و احتمالا ریسک ابتلای شما به بیماری را کاهش می­دهد.

مطالعات زیادی رابطه ی بین صرف زیاد زردینه و کاهش خطر دیابت و یا ابتلا به بیماری قلبی و مر از آن را بیان کرده­اند. این اثر احتمالا به دلیل وجود خواص آنتی­اکسیدانی و ضد­التهابی است.

خلاصه

گلابی منبعی غنی از زردینه هاست. زردینه ها آنتی‌­اکسیدان هایی هستند که احتمالا باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های خاص می­شوند.

۵- احتمال وجود خواص ضد سرطانی

در گلابی ترکیبات گوناگونی وجود دارد که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند.به عنوان مثال، آنتوسیانین و اسید کلروژنیک گلابی به عنوان موادی که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌­کنند شناخته شده اند.

تعدادی از تحقیقات هم خاطر نشان کرده اند که رژیم‌­های غذایی با میزان بالای میوه، احتمالا از بروز بعضی از سرطان ها مثل روده و شکم جلوگیری می­کنند.

به علاوه، تعدادی از تحقیقات جمعیتی نشان می­دهند که میوه های سرشار از زردینه از بروز سرطان های پستان و تخمدان جلوگیری می­کنند.

در‌حالی که خوردن میزان بیشتری میوه احتمالا ریسک سرطان را کم می­کند، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.از گلابی نباید به عنوان جایگزینی برای درمان سرطان استفاده شود.

خلاصه

در گلابی میزان زیادی از موادی است که ممکن است خواص مبارزه با سرطان داشته باشند. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

۶- ارتباط با پایین آمدن ریسک ابتلا به دیابت

گلابی ها، مخصوصا گلابی قرمز ممکن است ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهند. در یک تحقیق قدیمی بر روی بیش از ۲۰۰۰۰۰ هزار نفر، مشخص شد که مصرف میوه هایی مثل گلابی قرمز با میزان بالای آنتوسیانین در ۵ وعده در هفته ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۳ درصد کاهش می­دهد.

به علاوه، مطالعه ی ۲۱۵ موش، به این موضوع اشاره کرد که ترکیبات گیاهی موجود در پوست گلابی مثل آنتوسیانین‌­ها خواص ضدالتهاب و دیابت دارند.

به علاوه، فیبر موجود در گلابی هضم غذا را کند و به بدن شما فرصت بیشتری برای شکاندن و جذب کربوهیدرات غذاها می­دهد. این موضوع به علاوه به تنظیم قند خون نیز کمک می­کند.

خلاصه

گلابی ها احتمالا به دلیل وجود ترکیبات آنتوسیانین و فیبر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می­دهد.

۷- احتمال افزایش سلامت قلب

گلابی احتمالا خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما کاهش می­دهد. آنتی اکسیدان های پروسیانیدین موجود در گلابی ممکن است که باعث کاهش سختی بافت قلب و کلسترول مضر (LDL) شود. و میزان کلسترول مفید (HDL) را افزایش دهد.

پوست گلابی حاوی آنتی اکسیدان مهمی به اسم کوئرستین است. این باور وجود دارد که کورستین با کاهش التهاب و ریسک بیماری های قلبی مثل فشار خون بالا و کلسترول به سلامت قلب کمک می­کند.

در یک مطالعه بر روی ۴۰ نفر مبتلا به سندروم متابولیک، (تعدادی علائم که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می­دهد) مشخص شد که خوردن ۲ گلابی متوسط در هر روز به مدت ۱۲ هفته، دور کمر و فشار خون بالا را که با بیماری­های قلبی در ارتباط است کاهش می­دهد.

در یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۵ بر روی ۳۰۰۰۰ زن مشخص شده است که مصرف روزانه ۸۰ گرم میوه، ابتلا به بیماری قلبی را بین ۶ تا ۷ درصد کاهش داد. یک گلابی در حدود ۱۷۸ گرم وزن دارد.

به علاوه، عقیده بر این است که مصرف منظم گلابی و دیگر میوه های که گوشتی سفید دارند، خطر سکته مغزی را کاهش می­دهد. در یک تحقیق قدیمی تر در ۱۰ سال قبل مشخص شد که مصرف ۲۵ گرم میوه با گوشت سفید در طول روز خطر سکته قلبی را ۹٪ کاهش می­دهد.

خلاصه

گلابی سرشار از آنتی اکسیدان­های پر پتانسیل مثل پروسیانیدین و کورستین است که توانایی این را دارند که با بهبود کلسترول و فشار خون سلامت قلب را تقویت کنند. خوردن منظم گلابی احتمالا خطر سکته مغزی را کاهش می­دهد.

آجیل میوه

۸- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

گلابی ها کالری کمی دارند و سرشار از آب و فیبر هستند به دلیل اینکه فیبر و آب باعث احساس سیری می‌­شوند، این ترکیب گلابی را به یک ترکیبی دوست داشتنی برای کاهش وزن تبدیل می­کند.

وقتی که احساس سیری می­کنید، تمایل کمتری به خوردن غذا دارید.

در یک تحقیق ۱۲ هفته ای، ۴۰ بزرگسالی که دو گلابی در طول یک روز خوردند تا ۳/۰ اینچ معادل ۷/۰ سانتی متر از دور شکم خود را کاهش دادند.

به علاوه، مشخص شد که خانم هایی که مصرف ۳ گلابی در روز را به رژیم غذایی خود به مدت ۱۰ هفته اضافه کردند موفق به کم کردن ۹/۱ پوند معادل ۸۴/۰ کیلوگرم از وزن خود شدند.

خلاصه

خوردن گلابی به صورت منظم به دلیل وجود فیبر و آب باعث احساس سیری در شما می­شود و این احتمالا به کاهش وزن کمک می­کند.

۹- اضافه کردن آن به رژیم غذایی ساده است

گلابی در همه­‌ی دنیا وجود دارد و می­توان آن را از اکثر میوه­‌فروشی ها خرید.

در صورت تمایل شما، در کنار مقداری آجیل، گلابی یک میان وعده‌­ی بسیار خوب را می­سازد. همچنین اضافه کردن گلابی به غذاهای محبوب مثل جو­دوسر، سالاد و اسموتی ساده است.

در روش­های محبوب آشپزی مثل کباب کردن و آب­پز، گلابی می­تواند می­تواند مکمل خوبی برای انواع گوشت، مثل گوشت مرغ باشد. به علاوه گلابی، به خوبی در کنار ادویه­‌های مثل دارچین و جوز ­هندی، پنیرهایی مثل گودا، و سایر تشکیل دهنده های غذا مثل لیمو و شکلات قرار می­گیرد.

با این وجود سعی کنید گلابی را به تنهایی میل کنید، فراموش نکنید که پوست را هم برای دریافت حداکثر مواد مغذی بخورید.

خلاصه

گلابی های همه‌­جا وجود دارند و اضافه کردن آن­ها به رژیم غذایی بسیار ساده است. شما می­توانید آن­ها را به صورت کامل و با پوست بخورید و یا از آن­ها در تهیه­ی غذاهای اصلی استفاده کنید. این میوه بویژه زمانی که آب­پز و یا کباب می­شود بسیار لذیذ است.

حرف آخر

گلابی سرشار از فیبر، ویتامین و ترکیبات گیاهی مفید است.

باور بر این این است که این ترکیبات با التهاب مبارزه و کارکرد روده را بهبود می­بخشند و همچنین باعث بهبود سلامت قلب می­شوند و از ابتلا به بیماری­هایی خاص جلوگیری می­کنند. به علاوه این مواد به کاهش وزن نیز کمک می­کنند.

فراموش نکنین حتما پوست میوه را هم میل کنید، چرا که پوست آن قسمت زیادی از ترکیبات مفید را در خود دارد.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-pears

۳۲۵
https://mojan-co.com/?p=11877
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها