آموزش, سلامت

بهترین موقع چیدن گوجه گیلاسی از نظر طعم و کیفیت چه زمانی است؟

بهترین زمان چیدن گوجه گیلاسی

آخرین بروز رسانی ۷ شهریور, ۱۴۰۲ توسط ایلیا

گوجه گیلاسی یک میوه شیرین از دسته ی سیفیجات است که به راحتی در بستر گلدان ها یا باغ  و باغچه رشد می کند. برای اطمینان از بالاترین کیفیت برداشت محصول، مهم است که بدانید چه زمانی باید گوجه گیلاسی را از گیاه خود بچینید.

اگر آنها را خیلی زود برداشت کنید، نارس خواهند بود و حداکثر طعم مطلوبی که می توانند داشته باشند را از دست خواهند داد. اگر برای چیدن میوه از روی گیاه تاخیر داشته باشید ممکن است شاهد شکاف و تقسیم در گوجه گیلاسی باشید. در زیر نکاتی را در مورد زمان مناسب چیدن گوجه گیلاسی برای حفظ کردن بهترین طعم و کیفیت ممکن در آن به اشتراک می گذاریم.

چرا زمان برداشت گوجه گیلاسی از روی گیاه اهمیت دارد؟

دانستن زمان مناسب چیدن گوجه گیلاسی ضروری است، زیرا اگر گوجه گیلاسی را خیلی زود برداشت کنید، طعم آن به طور کامل توسعه نیافته و میوه ها هنوز بافت خیلی سفتی دارند. همچنین اگر برای چیدن آن ها خیلی صبر کنید، میوه ها ممکن است تقسیم شوند. گوجه گیلاسی بسیار حساس به شکافته شدن است و هنگامی که میوه ترک می خورد، شروع به پوسیدگی و آلودگی های میکروبی می کند. به طور کلی و ساده در بهترین موقع برداشت، یک گوجه گیلاسی رسیده با یک کشش ملایم در دست شما می افتد. اگر نیاز به کشیدن سخت داشت، یعنی هنوز برای چیدن آماده نیست. چندین سرنخ وجود دارد که می توانید برای تعیین زمان چیدن گوجه فرنگی گیلاسی استفاده کنید. مثلا اندازه میوه، رنگ آن ها، سفتی و طعم در این امر به شما کمک می کند.

زمان برداشت گوجه گیلاسی از بوته

زمان چیدن گوجه گیلاسی از گیاه

زمان چیدن گوجه گیلاسی بر اساس اندازه میوه

همانطور که از نام گوجه گیلاسی پیداست، میوه های این محصول محبوب به اندازه یک گیلاس یا انگور است. انواع خاصی از این میوه ها وجود دارد که کمی بزرگتر می شوند. Green Bee یک گوجه گیلاسی خوشمزه با میوه هایی است که قطری در حدود ۱ تا ۲/۱ اینچ دارد. شرح اندازه بالغ گوجه گیلاسی باید در کاتالوگ بذر یا روی بسته بذر ذکر شود. این اطلاعات متناسب با نوع خاص گوجه گیلاسی که شما کاشته اید برای تعیین اینکه آیا زمان چیدن گوجه فرنگی های شما فرا رسیده است مفید می باشد.

زمان چیدن گوجه گیلاسی بر اساس رنگ

گوجه گیلاسی نارس از رنگ سبز پدیدار می شود و تا بالغ شود بسته به نوع آن ها می تواند قرمز، نارنجی، زرد، سبز، بنفش، صورتی یا سیاه باشد. رنگ بهترین نشانه برای این است که گوجه فرنگی ها کاملا رسیده و آماده چیدن هستند یا خیر. با این حال، انواع خاصی از میوه های راه راه یا دو رنگ وجود دارند. مانند نوع Sunrise Bumblebee، که هنگام تلاش برای تشخیص زمان چیدن از روی رنگ ممکن است کمی شما را سردرگم کند.

اگر در چیدن گوجه گیلاسی از روی گیاه عجول نباشید به این کار خود افتخار خواهید کرد چون کامل شدن فرآیند رسیدن در میوه اجازه می دهد تا قندهای موجود در گوجه گیلاسی رشد کنند. این بدان معناست که اگر کمی به آنها زمان بدهید تا رنگ آمیزی خود را تکمیل کنند، طعم بسیار بهتری خواهند داشت.

گوجه فرنگی گیلاسی

گوجه فرنگی گیلاسی

از عکس روی بسته بذر، وب‌ سایت یا کاتالوگ استفاده کنید تا به شما کمک کند بفهمید میوه‌ها رنگ مناسبی دارند یا خیر. تشخیص زمان چیدن گوجه گیلاسی های قرمز، زرد، صورتی و نارنجی آسان است. برای برخی از نژادها استنباط  گوجه گیلاسی رسیده دشوارتر است. اگر مطمئن نیستید، از دیگر نشانه‌های رسیدن میوه مانند طعم، استفاده کنید تا مشخص کنید میوه‌ها آماده چیدن هستند یا خیر.

زمان چیدن گوجه گیلاسی بر اساس سفت بودن

بافت یک کیفیت مهم در تشخیص گوجه گیلاسی رسیده است و وقتی میوه به آرامی فشرده می شود، باید به مرور نرم بشود. گوجه گیلاسی رسیده باید کمی حالت سفت و پایدار داشته باشد اما مانند سفتی سنگ خشن نباشد. استثنا در این مورد وجود دارد مثلا یک نوع جدید گوجه فرنگی گیلاسی با بافتی جویدنی و ترش که با یک قطره صمغ مقایسه شده است در بازار می باشد.

زمانی که گوجه ‌گیلاسی به صورت نرم برداشت می‌شود، ممکن است برخی از آنها در مسیر حمل و نقل آسیب ببینند یا کیفیت آنها کاهش یابد. از طرف دیگر، گوجه ‌گیلاسی‌ های سفت تر، معمولاً مناسب ‌تر برای حمل و نقل و نگهداری در شرایط مختلف هستند و ممکن است برای مصرف خانگی هم بتوانند مدت زمان نگهداری بهتری داشته باشند.

در کل، زمان چیدن گوجه ‌گیلاسی به صورت سفت یا نرم، بستگی به مصارف و نیازهای مختلف دارد و هر کدام از این وضعیت‌ها ممکن است مزایا و معایب خود را داشته باشند. در انتخاب زمان چیدن محصولات کشاورزی، معمولاً عوامل مختلفی مثل نوع محصول، منطقه زمانی، نیاز بازار و مصارف مختلف در نظر گرفته می‌شوند.

زمان برداشت بر اساس طعم

از بین تمام سرنخ هایی که باغبان ها برای تشخیص رسیدن گوجه گیلاسی استفاده می کنند، من بیشتر به رنگ و طعم تکیه می کنم. رنگ یک نشانه بصری است که در آن عطر و طعم به شیرینی و آبداری میوه ای است که در آفتاب رسیده باشد. باید به یاد داشته باشید که گوجه گیلاسی از بالای خوشه ی گیاه به پایین می رسد. بنابراین اگر به نظر می رسد میوه های بالایی رسیده اند، یکی را انتخاب کنید و در دهان خود آن را بچشید. خیلی شیرینه؟ بافت قشنگی داره؟ اگر طعم خوبی داشت، کاملاً توسعه یافته و رسیده است و می توانید پیش بروید و سایر گوجه فرنگی های رسیده را برداشت کنید. اگر میوه نرم یا خیلی ترد و سفت است، آماده چیدن نیست. صبور باشید و کمی بیشتر به گوجه فرنگی ها فرصت دهید تا شیرین شوند.

بهترین موقع برای برداشت گوجه گیلاسی

بهترین موقع برداشت گوجه گیلاسی از گیاه کی است؟

میوه خشک

میوه خشک

۳ نکته برای تسریع در رسیدن گوجه گیلاسی

مانند بسیاری از باغبانان، من همیشه نگران اولین گوجه فرنگی فصل هستم و تمام تلاش خود را برای تشویق رشد گیاه سالم انجام می دهم. این به معنای انتخاب بهترین مکان ممکن و دادن مقدار زیادی TLC به گیاهان است. گیاهان سالم نه تنها گوجه گیلاسی بیشتری تولید می کنند، بلکه ممکن است زودتر نیز برسند. البته مادر طبیعت اغلب برنامه‌های دیگری در ذهن دارد و هوای خنک یا باران زیاد می‌تواند برداشت گوجه ‌فرنگی گیلاسی را یک یا دو هفته به تاخیر بیندازد. در هنگام کاشت گوجه فرنگی به این سه نکته توجه کنید:

  • نور: پرورش گوجه گیلاسی در سایه، روند رسیدن را کند می کند. هدف این است که گیاهان گوجه فرنگی گیلاسی را در مکانی با نور خورشید زیاد، حداقل ۸ ساعت نور مستقیم در روز جمع کنید.
  • خاک حاصلخیز: گوجه فرنگی گیاهی حریص است و به منبع خوبی از مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارد. قبل از کاشت، خاک را با کود دامی کهنه یا کمپوست اصلاح کنید و یک کود آلی گوجه ‌فرنگی به آن اضافه کنید.
  • رطوبت: حبه های گوجه فرنگی که تحت تنش خشکی قرار دارند رشد نمی کنند یا به خوبی میوه تولید نمی کنند. بنابراین مهم است که زمانی که خاک حدود یک یا دو اینچ پایین تر خشک است، با آبیاری عمیق، رطوبت پایدار را برای آن تامین کنید. اجرای روش های مختلف آبیاری قطره ای مانند خیساندن مهندسی شده در امتداد ساقه گیاهان، آبیاری را سریع و رطوبت دهی به بوته ها را آسان می کند.

از آنجایی که گوجه فرنگی بعد از خشک شدن همه خواص و ویتامین‌های خود را حفظ می‌کند و همچنین طعم خوب خود را از دست نمی‌دهد، در صنعت و کاربردهای خانگی بسیار محبوب شده است.

حتما بخوانید   گوجه فرنگی خشک

نظرات و پیشنهادات خود را برای کامل کردن اطلاعات درباره ی بهترین زمان برداشت گوجه گیلاسی از روی گیاه با ما در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید

منبع    savvygardening.com

۵۶۲
https://mojan-co.com/?p=13308
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها